autoweb.cz > Koenigsegg > Podívejte se, jak se vyrábí Koenigsegg Jesko. Má nejlehčí klikovku na světě
Podívejte se, jak se vyrábí Koenigsegg Jesko. Má nejlehčí klikovku na světě
Koenigsegg Jesko byl jednou z největších hvězd letošního autosalonu v Ženevě. Švédská továrna Christiana von Koenigsegga navrhla nový mimořádně pokročilý hypersport s technikou, která nemá obdoby.
Christian von Koenigsegg se rozhodl nový Jesko pojmenovat křestním jménem svého otce. Jesko von Koenigsegg totiž byl jednou z důležitých postav v začátcích malé továrny na sny. Jakou techniku Koenigsegg Jesko ukrývá, že je tolik mimořádný?
Stejně jako předchozí modely, i Jesko je poháněný vidlicovým osmiválcem se dvěma turbodmychadly. Motor byl výrazně přepracován a jeho plochá kliková hřídel se chlubí důležitým „nej“. Podle továrny se jedná o nejlehčí klikovou hřídel, která kdy byla použita v osmiválcovém motoru. Váží pouhých 12,5 kilogramu. I díky tomu motor dovoluje maximální otáčky 8 500/min.
Největší zajímavostí Koenigseggu Jesko je technicky velmi pokročilá převodovka, jíž Koenigsegg označuje jako LST (Light Speed Transmission). Inženýři Koenigseggu ji navrhli vlastními silami, protože podle nich neexistuje jiná vhodná převodovka. Vlastní skříň Koenigseggu váží pouhých 90 kilogramů, čímž je značně lehčí než dvouspojková převodovka schopná přenést sílu o 1 600 koních a 1 500 newtonmetrech.
Nejdůležitější vlastností nové převodovky je ale schopnost měnit rychlostní stupně doslova z jakéhokoliv na jakýkoliv. Převodovka není sekvenční, takže lze bez problému přeřadit například ze sedmičky na čtyřku pro okamžitou nejrychlejší akceleraci.
Jak se technicky speciální Koenigsegg Jesko můžete vidět ve více než 20 minut dlouhém videu, které Top Gear natočil.