autoweb.cz > Mercedes-Benz > Mercedes-Benz GLE > Poctivé SUV, které váží skoro tři tuny, ale nežere. To je Mercedes GLE 350 de 4Matic
Poctivé SUV, které váží skoro tři tuny, ale nežere. To je Mercedes GLE 350 de 4Matic
Titulem „SUV“ už se teď honosí kdejaké auto, některé oprávněně, jiné se nechává do této kolonky zařazovat primárně díky její aktuální popularitě. Mercedes GLE rozhodně patří do té první sady. Už když automobilka jeho buclatého pra-pra předchůdce pod názvem AAVision v roce 1997 představovala, šlo o vůz na evropské rozměry snad až příliš velký.
A velké GLE opravdu je. Na silnici budí 4,9 metru velký vůz respekt, interiér je zase prostorný, vzdušný a připomíná doby, kdy tato tradiční automobilka kromě lidových vozidel vyráběla jen ty luxusní. Na každém z míst je přehršel prostoru, a to na každou část těla. Přitom na první pohled není auto tak mohutné, jako řady GL či G, ale postavte ho na parkovišti vedle fabie a uvidíte, že zdání klame.
Jasně, možná to není ideální soupeř na porovnávání, takže vezměme v Česku tak oblíbené „esúvéčko“ Škoda Kodiaq. To na GLE ztrácí skoro 30 centimetrů na délku či 10 na výšku…
Nenápadný paket
Zpět ale k testovanému. Přídi vévodí velké logo automobilky a drobné trojcípé hvězdy jsou systematicky poskládané po celé přední masce. Ale jinak musím konstatovat, že testovaný AMG paket byl snad ten nejméně nápadný, co jsem kdy na mercedesu viděl. Hodně tomu pomohla šedá barva, známá hlavně z koncernových škodovek či audin, která sice není dynamická, ale je stylová (za příplatek 93 025 Kč) a především dvacetipalcová pětipaprsková kola. Říká se, že kola dělají auto, a tady to rozhodně platilo. Z GLE udělala usedlejší stroj.
Příplatkovou výbavu mělo testované auto v hodnotě více než 640 tisíc, nejvíce – celkem 271 122 Kč – zabral paket AMG Premium, pod který samozřejmě spadalo množství drobných spoilerů, ale například také parkování s 360° kamerou, head-up displej, panoramatické střešní okno, větší brzdové kotouče na přední nápravě a mnoho dalšího.
Do 40 tisíc se následně vešly koberečky AMG, velmi pohodlný multifunkční sportovní volant potažený kůži nappa či sada Chrome interier.
Ergonomie je velmi podařená, uvnitř auta se snad nelze cítit nepříjemně. Převládá pohodlí, moderna a kvalitní materiály. Ambientní osvětlení dělá z vozu ve večerních hodinách luxusní kočár. Samozřejmě se najdou i drobné výjimky, třeba klika na otvírání dveří z obyčejného plastu. To GLE nesluší. Všemu samozřejmě vévodí podlouhlý displej, který je čitelný a přehledný a k automobilce už zkrátka patří.
Tlačítka i dotykové plochy
Ale zůstávají i pevné a funkční jistoty, ovládání hudby či klimatizace má svoje kolonky v infotainmentu, ale zůstalo naštěstí také na tlačítkách. S kolísavým počasím letošního léta jsem hlavně to první využíval hojně.
Navigace funguje na bázi augmentované reality, tedy dosazení digitálního objektu. V principu to znamená, že když si zadáte cíl, na obrazovce infotainmentu při každé odbočce naskočí reálný pohled na cestu, kde virtuální šipka jasně zvýrazňuje třeba to, kdy je třeba zabočit. Ve městě, kde se šipka motá mezi semafory či světly ostatních aut, mi přišla tahle vychytávka zábavná, ale spíš matoucí. Něco jako Need for Speed Underground.
Další Mercedesy
Svou užitečnost ukázala až na venkově, plném úzkých uliček. Tady najednou pomocná ruka v případě modré šipky s nápisem konkrétní ulice slouží perfektně.
Specifické je dotykové ovládání na volantu. Využíval jsem nakonec jen zhruba dvě tlačítka a zbytek ovládal na obrazovce infotainmentu či na dotykové plošce na středovém panelu. Je to pohodlnější a rychlejší.
Zavazadlový prostor nabízí 490 litrů, skoro o 150 méně než neelektrická varianta, ale vejde se vše, co je potřeba. Cením speciální záchytný držáček, který nahoru nasměruje odklopený závěr rolety, a ta se „neválí“ na kufrech položených v zadní části. Zní to jako prkotina, ale ocenil jsem to snad úplně pokaždé.
Šestiválec? Kdepak…
Srdce milovníků tradičních pohonů se rozbuší, když na zadní části vedle písmen GLE spatří cifru 350 a pravděpodobně začne okamžitě myslet minimálně na třílitrový šestiválec. Ale neplatí ani jedno. Pod kapotou je totiž čtyřválcový naftový dvoulitr s výkonem 143 kW, ke kterému se připojuje elektromotor s dalšími 100 kW.
Systémový výkon tedy činí 243 kW, točivý moment dosahuje až na 700 Nm a na stovku se auto dostane dokonce pod sedm vteřin. Primárně je GLE 350 de po nastartování elektromobilem, plně nabitá baterie poskytuje dojezd mezi 80-90 kilometry, záleží na stylu jízdy.
Dopředu musím říci, že Mercedes se mnou strávil více času než běžný novinářský týden, během zhruba jedenácti dní nás společně čekal průjezd Julskými Alpami či návštěva Jaderského moře. Nepochyboval jsem o tom, že téměř dva tisíce kilometrů strávíme v pohodlí, tichu a s pocitem řidičského bezpečí. Zvědavý jsem byl ale na to, jak moc ovlivní plug-in hybridní ústrojí spotřebu vozu a jak obratné GLE bude na každodenní užívání mimo velké město.
Spolupráce elektromotoru a spalovacího pohonu fungovala výtečně, bez povšimnutí si auto samo volilo, pro jaký pohon se rozhodne. V rámci jejich bezproblémového přepínání to jistě byla výhoda, na druhou stranu by se mi líbilo, kdyby GLE elektřinu nevyužívalo neustále.
Základní jízdní režimy jsou Individual, Sport, Hybrid a Electric a mluví celkem jasně. Dovedu si právě proto představit, že režim Hybrid bude víc využívat motoru a nebude mi krást dojezd například při ostře sešlápnutém pedálu a jízdě striktně do kopce. Tady si elektřinu rád pošetřím na rovinku.
V kopcích sebejistý
Striktně naftový pohon měl plno práce při cestě na Vršič Pass (cca 1600 metrů nad mořem), tedy horský průsmyk, na který se startuje z Krajnské Gory a během zhruba dvaceti minut je třeba zdolat téměř jeden výškový kilometr. To vše navíc na klikatých, úzkých a strmých silnicích, které jsou v zatáčkách z dlažebních kostek.
Navíc bylo třeba myslet na to, že zatímco Češi milují Jaromíra Jágra, Slovinci zase zbožňují Tadeje Pogačara. Takže už takhle nepřehledná cesta byla ještě k tomu plná cyklistů a já měl v ruce obrovité SUV, jehož pohotovostní hmotnost míří ke třem tunám.
Mercedes si přesto počínal velmi dobře. Obratně se pouštěl do zatáček, dokázal hbitě akcelerovat a po cestě dolů navíc využil tuhé brzdy, které nezvadly ani při tak ostrém zápřahu.
To vše s dostatečnou porcí jízdního komfortu, který neomezovala ani dvacetipalcová kola. Podpořen byl vzduchovým podvozkem, který v kombinaci s velikostí a vahou auta řidiče mnohdy ukolébal do totální pohody a ten vůbec nemusel řešit nějaký výmol nebo zatáčku. Řada GLE je za mě – právě i díky tomu, že je původním SUV značky – výkladní skříní mercedesu a očekával jsem jízdní kvalitu. Dostal jsem ji.
Konečná spotřeba byla 6,5 litru. Na skoro 2,7 tunové a téměř pětimetrové auto je to nadstandard. Jistě, GLE by se určitě jinak stravovalo na německé, rychlostně neomezené dálnici, přece jen se mnou jezdilo primárně v Rakousku a Slovinsku, kde se pohybovalo spíš mezi 120-130 km/h, ale i tak to potěší.
Dojezd vozu, i při zdaleka nenabité baterii a nádrži na 65 litrů, dosáhne klidně k tisíci kilometrům. Kdo to v této době dokáže? Teď už tedy jen cena, v základu je tato verze k dispozici za 2,2 milionu korun, v testované výbavě to bylo 2 927 571 Kč.