Plaštiak: Proč se mi vyplatí jezdit autem
dopravní předpisy v čr
Nadávat na řidiče je v Praze in. Jenže je to blbost. Auto nemusí být jen nejpohodlnějším způsobem přepravy, může dávat překvapivý finanční smysl.
Hyundai i30 SW 1.5 T-GDI N Line: Když chcete „enko“, ale potřebujete kombík
Pořiďte si Schumacherovo rekordní Ferrari. Vůz F1 překonal i Ayrtona Sennu
Porsche velkolepě představilo nový Macan. Jezdí pouze na elektřinu
Modernizovaná italská dodávka získala šmrnc. Projeli jsme se v novém Fiatu Scudo
Kia útočí s Davidem a Goliášem. Modernizované vozy potěší začátečníky i náročné
Nový exkluzivní hypersport Ferrari F80 začíná od 90 milionů korun. Má šestiválec z Le Mans
Nové Porsche 911 GT3 je tu! Přijíždí i s praktickou verzí Touring a společně slaví 25 let modelu
dopravní předpisy v čr
Nadávat na řidiče je v Praze in. Jenže je to blbost. Auto nemusí být jen nejpohodlnějším způsobem přepravy, může dávat překvapivý finanční smysl.
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
zajímalo by mě, jak by se vám v tom autě jezdilo a jaká by ta města byla, kdyby všechny ty socky, se kterýma odmítáte sdílet metro či tramvaj přesedli do aut. Myslím, že by to byl totální kolaps. Mělo by každý dodržovat pravidlo, že moje svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého.
Cesta do práce je individuální volbou a nikdo nemá co kritizovat.
Ale co se týče ceny za km tak mně dostal kámoš živnostník. Už vystřídal 3 ojetiny. Ke každé měl kompletně sepsané náklady od nafty, přes pojistky, gumy, díly, práci… Něco v účetnictví a co šlo bokem tak v notýsku. Když šlo auto z baráku sečetl náklady a podělil kilometrama co s tím najezdil. Sice ceny paliv stoupají a nafta se kupuje často pod rukou, ale je to fajn statistika. Vycházelo to mezi 4 a 8 kč/km.
samozřejmě započítal i pořizovací a prodejní cenu
Ale já jsem nepsal nic o nechuti k MHD – využívám ji poměrně často (dokud byla levnější, používal jsem ji téměř výhradně) – ani o tom, že by mělo víc lidí jezdit auty. Nepoužil jsem slovo \“socky\“ – zřejmě si pod tím pojmem představuji něco jiného než vy. Navzdory obecnému přesvědčení má drtivá většina Čechů ke statu sociálního případu opravdu daleko. Hlavně v Praze.
Navíc si nemyslím, že hrozí hromadný přesun preferencí uživatelů MHD směrem k individuální přepravě. Není vůbec možný, většina lidí v metru a tramvajích auto prostě nemá a nepotřebuje. Pro ně MHD vznikla a MHD je důvodem, proč tolik z nich bydlí ve městech.
Psal jsem, proč se mi nevyplatí jezdit metrem, zejména v situacích, kdy nemohu jít z práce pěšky (procházka mi zlevní MHD na polovic).
Často omílané rčení o svobodách ostatních je jistě pravdivé, jenže ho nesmíte chápat doslova. Každé vaše rozhodnutí totiž omezí něčí svobody. Dohnáno ad absurdum to, že jste naživu, nejspíš omezuje životní prostor lidí kolem vás (tím vám vážně nechci nic naznačit, je to jen za vlasy přitažený příklad). Stejně tak skutečnost, že jedu autem, jistě ničí svobody neomezuje natolik, abych musel o tomto omezování a priori uvažovat. Omezují tím ostatní účastníky provozu stejně, jako omezují oni mě. Životní prostředí? Na kousek z něj mám jistě také nárok, stejně jako vy. Když má někdo doma 21 stupňů místo osmnácti, také škodí životnímu prostředí. Zakážeme mu topit?
Autor je vtipalek. Dopravu MHD pocita nejdrazsim moznym zpusobem – jeden listek = jedna cesta. To se nedivim, ze to potom vychazi tak draho.
A u auta naopak pocita jenom palivo – a to i pokud budeme verit tu spotrebu ve meste. Ja si to pocital u svy hustokchary a jenom vymena oleje me \“stoji\“ cca 0,1Kc/km. A takovych veci na aute je…
Denni dojizdeni do prace pri rocni cene kuponu 4750 a casto mnohem vetsi vzdalenosti nez 6km pak dopada pro vetsinu pracujicich uplne jinak – MHD je radove levnejsi nez auto.
Ja jsem treba na Karlaku za 20min primou tramvaji…proc bych kurna mel brat auto, stat v zacpe, neprecist si noviny a krouzit x minut po okoli karlaku nez najdu parking platz…
MHD je nepružná, nelogistická, smrdí a je drahá. Autem vozím každý den ráno kamaráda a tak nás cesta vyjde každýho asi na 10 kaček, ale jedeme o 15 minut kratší čas a ještě nemusíme zevlovat o 5 minut dýl na zastávkách a nechodíme 15 až 20 minut pěšky. Auto je pořád nejlepší, nejvýhodnější a nejpohodlnější prostředek. To mi nevymluví nikdo a nejbližšímu ekoaktivistovi nacpu jeho transparent do zadku. Chápu autora, že radši jezdí autem. Taky jezdím radši autem.
jinak abych jenom nekritizoval, musím ocenit, že pan redaktor při výběru auta myslel, což ovšem není vůbec samozřejmost. Nechápu, proč si někdo kupuje na dojíždění ze satelitu do města SUV. Malé auto, popř. kombík zvládne úplně to samé, má spotřebu o třetinu nižší, hluk od pneu je nižší, a při střetu chodce (který ve městě asi nemá co dělat) je větší šance na přežití. Taky normální auta nezaberou tolik místa, jako SUV
Máte pravdu. Jenže mě to vychází ve prospěch auta. Proto se článek jmenuje \“Proč se mi vyplatí jezdit autem\“. Proč počítám tak, jak počítám, jsem do něj také napsal. Časová jízdenka se mi nevyplatí.
Tady se ukazuje, že je uživatel biker nenávidí každýho, kdo má lepší (a větší) auto než on. Je to komunista, kterej by lidem lepší, dražší a větší auta zakázal.
Každej má svobodný právo si jezdit do města, čím chce. Jestli si koupí Audi Q7 V12 TDI jen kvůli tomu, aby jezdil na václavák, má na to plný právo a já jsem rád, že to právo existuje. Jakkoli bych si do města koupil co nejmenší a nejekonomičtější auto, přeju lidem, ať si koupí třeba deset esúvéček, když na to maj a chtěj ho.
na malem meste nejezdi mhd tak pravidelne, takze auto jasna volba. rano bych musel vstat o 15 minut drive, pak cekat nez zacne smena. odpoledne jede bus ve 14:15 pak 15:00 a pak az po 18:00. kdyz mam odpoledni spoju je jeste mene
Já jsem na tom jinak. Ač mé suzuki swift je poměrně úsporné auto, tak v Praze pro jízdu do práce (12km) preferuji MHD (ve špičce 40 minut, přímý spoj). Autem se to ve špičce ujede za stejný čas (hlavně kvůli pruhům jen pro autobusy).
Můžu si něco přečíst, např. nové články i na autowebu z mobilu. Nemusím se soustředit na provoz a nehrozí mi, že nabourám a budu za to platit (i kdyby jen malusem) nebo že za to budu i trestán (např. při nehodě s úrazem). To vše jde taky nějak vyjádřit penězi.
Přesně tak. Však oni mu ti ekologové vjezd do center měst zakážou, nebo si tučně připlatí za eko-plaketu, jako je to v Německu. To, že taková nařízení dopadnou na ty jenž jim tleskají, je odvrácenou stranou mince.
Nejsem komunista, po mém dědečkovi komunisti stříleli, protože se nechtěl kolektivizovat. Volím pravicové strany hájící svobodu, jen taková odbočka.
Každému, kdo pracuje poctivě, nekrade je férový, přeji na co si zaslouží, klidně hodně, vůbec s tím nemám problém. Ovšem že výše příjmů u nás nekoresponduje s inteligencí, to myslím lze na vozovém parku vidět dost markantně. Místo toho, co by investovali do dražších úspornějších technologií, které si chudší řidiči dovolit nemohou, investují do velkých rozežraných SUV.
Navíc úsporné technologie nemusí být nudné (vzdávám holt motorářům BMW). Naopak SUV řídit je o ničem, opravdový řidič si takové auto koupit nemůže. Takové auto může být dobré možná tak pro zakomplexované lidi…
Netrolluj, moulo.
Sice SUV nemusím kvůli jeho \“kvalitám\“, ale pouze v tom smyslu, že bych si ho nekoupil. Pokud na to ale někdo má a chce si jej koupit (je jedno, z jakého důvodu – nikdo nikomu nevidí do hlavy) je to čistě a jen jeho věc.
Vcelku by ma zaujímalo, ktoré to sú tie \“pravicové strany hájící svobodu\“.
ad Výše příjmu – nie je žiadny dôvod, aby korešpondovala s inteligenciou. Vysoký príjem má mať ten, kto poskytne spoluobčanom najlepšie služby.
ad SUV – Momentálne je táto trieda predstaviteľom \“zbytočného luxusu\“. Akurát ti nedochádza, že majitelia týchto áut tak de facto platia vývoj takých technológií ako ABS, ESP, Airbagy, GPS, 4×4 atď atď. Všetky nové technológie sa totiž objavia najprv v najluxusnejších vozidlách a až postupne v tých slabších. Ale na to treba nebyť obmedzený, ale myslieť aj na veci, ktoré nie je na prvý pohľad vidno.
Bohužel má autor pravdu. Nevyplatí se mi už kupovat roční jizdenku a obyčejný jízdenky jsou dost sporný, starej swift mi žere cca 6,5l víc ne. V letě jezdím sem tam na kole, jenže jsem trochu víc vytížený než jsem býval a po tom co nadupu 28km po Praze abych zařídil co potřebuji nejsem úplně hrrr do práce a to nejde. Protože město znám a snažím se jezdit v hodiny kdy to jde, trvá to autem i rychle. Kolo mam na dny kdy si to můžu dovolit, paradoxně je to pro mně \“luxusnější\“ dopravní prostředek než auto. MHD jezdím když vím, že bych s autem akorát trčel v zácpě.
hoši nemelte kokotiny a jezdite na skůtrech. Je to levný, zaparkuješ, kde chceš, protlačíš se na každým semaforu a je to krásný svezení po městě. Když občas prší, tak autem to zas tak cenu nezvedne. Takže serte na MHD. Já jezdím v Brně a když jsem teď jel po dlouhé době MHD, kvůli tomu, že jsem pil, nestačil jsem se divit, že dávám 30 korun nebo kolik to bylo za 14 min jízdy, kterou bych se svým autem zvládl za 6 min a při spotřebě kolem 7 litrů (2litr nafta) za 8 korun. Takže em ejč dý jedině když chlastáte!
Chyba je, ze nekteri porovnavaji cenu \“jezdim autem kazdy den\“ s variantou \“pouziju MHD jednou tydne\“.
Ano, kupovat si na kazdou jizdu extra listek je drahe. Jenze jeste mnohem drazsi by bylo stejnym zpusobem provozovat auto. Stejne jako u vseho ostatniho i u MHD funguji uspory z rozsahu.
Podle me u dojizdeni v ramci Prahy se u denniho dojizdeni 5km a vic ekonomicky auto nema sanci vyplatit – protoze naklady na MHD jsou fixni, zatimco u auta s kazdym km stoupaji.
Navic spousta lidi pouziva MHD i jindy nez jenom domov-prace. Jizda z/do hospody, po uradech v centru atd.
Jinak souhlas s qwerqwrer – skutr do mesta je bozi. 🙂 Rychlejsi nez auto a zere mi to 2,5/100. Jen je to zavisle na pocasi, no.
scooter je supr věc. Když jsem byl v Ženevě, tam jezdí mraky scooterů a na nich jezdí i businessmani. My jsme holt postkomunistická země a každý kdo má pár kaček si musí koupit SUV a dokazovat tak, že je někdo,že si to může dovolit. Takové SUV zabere ve městě místa jak 8 scooterů a spálí 8x víc paliva=>je 8x náročnější na svoje okolí
to je jasný, že pušální šalinkarta se vyplatí víc 😉 jenže já chodím do práce taky pěšky, takže když někam potřebuju, tak jízdenka po Brně je dražší, jak auto. A přes léto volím zásadně scooter, protože se člověk nestresuje s kolonama a hlavně mám vždycky kde zaparkovat, což v Brně kolem centra je oobbřříí problém.
nevím o co je lepší BMW X6 od BMW 5 touring. Poraďte prosím. mě napadá jen o ty zbytečné 2 litry větší spotřeba (ve městě ještě větší rozdíl).
bohužel, česká povaha je velice zakomplexovaná. Jinde jsou lidi mnohem víc free a celkově si život užijí líp (mrkněte někdy na itala v kuchyni). Tady je napětí, každej každýho pomlouvá. V Itálii taky kravaťáci normálně jezdí na skůtrech. Vyjde z úřadu, nahodí helmu 😀 a žádná ostuda 😉 Demence ve vnímaní aut je u nás na vrcholu, lidi za chvílu budo bydlet v kontajnerech, jen pro to aby si mohli koupit nějaký co nejdráž vypadající auto a mohli tak zase někoho pomlouvat. Když se na to člověk mrkne s nadhledem, je to celkem funny, ta naše omezenost. SUV levnějších značek, jako Koleos nebo Sportage jsou nejvíc srandovní. Sorry kdo to máte, ale je to fakt jen pro lidi co nemají na X5 a Q7. A kdo se to chystáte koupit, tak si počkejte, teď začínají být moderní velký 3dveřový coupé, jako je MB C,E coupé, BMW 3 coupé…. takže vydržte….SUV budou za chvílu ohraný, celebrity přesednou do nepraktyckých kupéček, který se sportovníma kupé mají společný jen počet dveří a rok na to Vám začnou chrlit přeroslté kupé Renault, Citroen, Chevrolet, Kia, Hyundai….. 😀
vydělte si roční jízdenkou skutečným počtem jízd … tedy bez dovolené, bez dní kdy musíte jet autem , bez víkendů atd …. mě se to na krátkou vzdálenost 5´km taky moc nevyplácí. V létě kolo a auto ale v zimě je mi MHD milejší než škrabání auta.
takové GPS mělo nejdřív vojenské využití …. to, že některé výrobky časem zlevní je otázka bussinesu – vždy je lepší vyrábět velké serie levně, než malé draho.
Jasne, ale kolik procent lidi ve mestech ( a vseobecne ) bydli v pesim dosahu zamestnani? 🙂
Mi povidej, letos jsem osedlal PCX 125 a je to v Praze perfektni. Plechovkari casto evidentne zavidi. 🙂
Vlastním EVO 8 generaci a do práce to mám 3 kilometry. nicméně jezdím většinou do práce autem trasu dlouhou tak 20-30 kilometrů, abych zahřál motor a trochu se projel. hold to beru za jinej konec a jsem snad špatný pro to, že si dělám to co chci a nemám úctu vůči pěnezům?
a ještě podotknu že nejsem žádný buržuj:D žiju od výplaty k výplatě
Já bych na otázku z nadpisu Vašeho článku odpověděl asi takto… \“Autem se Vám vyplatí jezdit proto, že jste motoristický novinář, který dostává auta k testu vždy plně dotankovaná.\“
A prictete jizdy do hospody, na urad, za pribuznymi po meste…ja nevim jestli to ma smysl… Jeden tyden jsem sice na sluzebce a MHD nejezdim, ale pak je zase tyden kdy neco obiham a jezdim po Praze krizem krazem…
Mýlíte se, Citroën, kolem něhož se točí celý článek, si tankuji sám. Novinářskými auty se mi cesta nejen vyplatí, ale nezřídka jimi jednoduše jet musím, třeba kvůli focení. Proto se mi nevyplatí permanentka na krtka…
Hm, už se vidím v tomhle mrazu jak mě u práce sundávaj ze skůtra 😀 A to nemluvím o tom jak na skůtru rozvážím naše tři děti do školy a školky 😉
Ne, SUV nemám (i když u nás na horách bych se mu asi nebránil), mám velké MPV, které taky zabere místo za 8 skůtrů … naštěstí nemusím řešit frustrace takovýchto sociálních inženýrů jako je biker, protože mám doma vlastní garáž a v práci vyhrazené parkování na pozemku do kterého nikomu nic není, takže je jen na mě, jestli si tam dám jedno SUV, MPV nebo osm skůtrů …
Stejně tak by zkolabovala MHD, kdyby všichni z aut přesedlali na metro…
Paradoxní je, že když počítáte fixní náklady jako pořizovací cena, pojištění, tak čím víc jezdíte, tím je ta cena za km menší. V takovém případě je pak výhodnější autem jezdit i do práce než ho nechat hnít v garáži. Zvláště pokud ani tak nenajedete 10-15tis_km/rok. Pak to auto ztrácí hodnotu víc stářím než nájezdem. A také prodat auto, které bude mít průměr 2000/rok, bude obtížné, protože to nebude budit důvěru. ;o)
AD olej (kapaliny) má předepsanou výměnu nejen po nájezdu ale i po čase (u oleje v moderním voze je to obvykle 1rok), pokud autor i s cestou do práce najede ročně 10tis, tak ty cesty do práce mu tu výměnu ve vztahu ke kilomteru naopak zlevňují. výměna oleje 1500kč po 10000km stojí 0,15na km a při 7000tisících už je to 0,21kč/km ;o) a tohle platí u všech fixních nákladů (pořizovací cena, pojištění, dálniční známka…)
Pokud prostě dvakrát týdně do práce autem musím (bydlím v praze, do práce jezdím za prahu) a na víkendy odjíždím pryč. úřady také obíhám jinde (nemám v Praze TP) do práce jezdíme ve dvou (s přítelkyní). Tak nás to auto vyjde levněji než dvě předplacenky, protože si k nim stejně musíme dokupovat mimopražské pásmo. A úspora času 20minut vs hodina (hlavně díky dvěma přestupům) a variabilita – odjezd kdykoli vs odjezd jednou za půl hodiny (hodinu mimo špičku). Vzhledem k charakteru nepravidelné pracovní doby. Je prostě auto jasná volba. Když jsem jezdil sám tak jsem jezdil MHD ale ve dvou se to prostě už nevyplatí.
na vesnici/horách to skutečně bez auta nejde-nepodsouvejte mi něco, co jsem neřekl. Já tady pouze vystupuji proti zbytečnému používání aut a proti kupování aut nevhodných k účelu, na které byly kupovány, když se kupují SUV jenom proto \“že si to můžu dovolit\“ (ať si radši koupí úspornější a daleko lepší BMW 3 či 5, které mohou přijít i na 2,5 mil ;-). Závistivý nejsem, pouze se snažím být ohleduplný ke svému okolí a byl bych rád, kdyby takoví byli i ostatní.
Takže trocha info pro gofry aby nebyl obmezený:
Systém ABS a airbagy byly vymyšleny ještě v dobách, kdy nikdo o SUV ani nevěděl (obojí vymyšleno koncem 70-tých let)
Systém ESP měl poprvé sériově Mercedes třídy A (konec 90-tých let, ačko se bez něj převracelo)
GPS-jak bylo uvedeno-armáda (nevím jak vznikla relace GPS-SUV, asi nějaký zkrat)
Takže přiznávám, že pouze systém 4×4 nám zacálovali SUVčkaři, ale zas jen z části.
Kdo potřebuje 4×4 kvůli bezpečnosti, může si koupit sedan nebo kombi, SUV jsou zbytečných 2,5 tuny matroše a sežraného drahocenného benzínu/nafty.
jo ale pohon zadních kol je něco… 4×4 a litr paliva navíc ať si koupí ten, kdo bydlí v horách.
Tak já třeba jezdím po Praze takřka denně, prostě protože musím. A protože musím, i když bych radši seděl doma na zadku, mám auto, kterým když jedu, jedu rád. Není vůbec malé, nemá vůbec malou spotřebu, ale prostě jsem si spočítal, že mi ty náklady na přepravu mého těla, brašny s notebookem a dvou kufrů nářadí (zkuste to s tím na kole, scooteru, pěšky nebo MHD) za potěšení z řízení něčeho jiného, než čistě auta pro přesun A-B stojí.
Jsem debil v SUV/MPV? Zakážete mi to? Donutíte mě kvůli zákazíkům v centru platit navíc plaketu nebo mýtné? (už teď je to adrenalin kvůli modrým zónám) Nebo jste rádi, že platím do státní kasy jen za spotřební daň z benzínu třeba i deset tisíc měsičně, která mimochodem skončí z části i jako dotace MHD? Proti MHD nic nemám, používám jí jako druhou variantu, třeba když je primární auto v servisu a sekundární potřebuje zbytek rodiny.
1500 kc vymena oleje ? Vtom pripade jsem rad ze jsem znalej a nejsem linej si lehnout na zada pod auto….znackovej olej se da poridit od 500 kc….beru v prumeru tak cenu kolem 750 kc + 100 kc filtr…a platit 650 kc za vymenu servisu ? Vymena oleje je otazka 20 minut…Tedy pokud nevlastnite novodobe \“letadlo\“ kde na vane nejni vypustny sroub , ale olej se meni vysatim…A predevsim panove mam jistotu , ze olej je opravdu vymeneny a zarucene odkapal…ne tim stylem jak to dela servis…a to klidne i ten autorizovany…
Započítal jste i daňové odvody, které jdou na provoz MHD?
Nevim co kupujete za olej, ale mě náplň Kastrloku 5W-30 vyjde na cca 1300kč (5litrů) + filtr tak jsem na 1 500Kč.
Výměna není dolití oleje. Výměna je vypuštění a nalití 5litrů oleje.
ty, ktere tam jdou tak jako tak?
Autor ještě zapomněl započítat, že jako daňový poplatník ještě doplácí za MHD, ať s ní jezdí nebo ne. Lístky jsou drahé jako prase a ještě to stačí tak na polovinu nákladů na MHD. Můj názor je udělat z MHD (alespoň) neziskovku. Tj. žádné dotace, žádné dorovnávání rozpočtu – měj jen takové náklady, na jaké ti tvoji zákazníci dají. A POTOM bych nechal všechny ty kecálky a ekisty porovnat výhody jednotlivých druhů přepravy. Mě na auto (pohodlí a převozní kapacita) ani motorku (rychlost a obratnost) stát taky nepřispívá ani korunu.
Já jedu do práce MHD hodinu a čtvrt, zpátky někdy i 2 hodiny (vracím se po večerní špičce, takže jízdní řády jsou už děravé), autem, co otevřeli okruh, maximálně 25 minut. Takže, i kdyby byl kilometr za 10, 2 hodiny mého času mi za to stojí.
Navíc jsem ušetřen záplavy virů, které v tomto období v MHD poletují. Není to nic proti lidem, co MHD jezdí – když jedu do centra, nebo mám někam přímé spojení, jedu taky metrem nebo autobusem.
Ja si vymenu delam sam, ale na oleji nesetrim. Filtr je kolem 200 Kc, litr oleje kolem 360 Kc a naliju ho 4 litry. Takze jsem pres 1600 Kc a servis z toho nic nevidel…
A k tematu clanku. Take se mi vyplati jezdit autem do prace. MHD tim smerem nejezdi vubec! Takze zbyva jen kolo, jit pesky nebo auto. A kdyz k tomu pridam cestu do skolky jednim ci druhym smerem, tak mi auto vychazi opravdu nejlepe – hlavne casove. Auto take nemam primarne kvuli jezdeni do prace, mel bych jej tak jako tak.
to je zase zblebt…