autoweb.cz > Peugeot > Peugeot RCZ > Peugeot RCZ 1.6 THP 200
Peugeot RCZ 1.6 THP 200
Dynamika 10
Chování na silnici 9
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 10
Celkové hodnocení 9
RADOSTI
Peugeot s charakterem; pozice za volantem; skvělý motor; fungující podvozek; dobrá cena
STAROSTI
Proč takovéhle nejsou všechny Peugeoty?Nechal jsem se na krátké rovince příliš unést charakterním burácením výkonnější verze přeplňovaného motoru z Mini Cooperu S, a tak trochu přeháním nájezd do utahující levotočivé zatáčky. Ubírám plyn a v bedrech cítím, jak zadek okamžitě začíná předbíhat celé auto. Dávám kontra, přidávám plyn a auto se s mírným škubnutím do řízení srovná. Takhle rychle a akčně jsem tuhle zatáčku v křivoklátských kopcích snad ještě s žádnou předokolkou neprojel.
Normálně by na tom ale nebylo nic dramatického, pokud jste si dosud mysleli, že sedím za volantem Mini John Cooper Works. Jenže já řídím Peugeot. A to je na tom právě to nejpodivnější. Tento automobil byl vyroben v dílnách, kde v posledních letech vznikaly takové pojízdné beznadějnosti, že by tomu jeden nevěřil.
Peugeot RCZ velká fotogalerie
Jenže časy se mění a zatímco některé automobilky se snaží za každou cenu převzít štafetu značky Peugeot, tato tradiční francouzská firma se praštila do čela a včas si nad propastí zatracení uvědomila, že by to chtělo začít zase vyrábět Auto s velkým A. Peugeot zajímavá auta uměl. Kdo jezdil s Peugeotem 205 GTI nebo pozdějším modelem Peugeot 306 S16, určitě si pamatuje, jak zábavná tahle auta byla. Pak to šlo ale z kopce…Jak tak sedím za volantem nového modelu Peugeot RCZ a mám čas si na delší rovince trochu odpočinout, přemýšlím, kdy mne naposled některý Peugeot přiměl, abych jel raději delší cestou po okresce než po dálnici na tempomat. Pak jsem si vzpomněl, že to byl starý orezlý Peugeot 205, který chtěl kamarád pomoci odvézt na technickou prohlídku. Auto (pokud se tomu tak dalo říkat) nemělo dálniční známku a s litrovým čtyřválcem o výkonu necelých 50 koní jsem stejně nechtěl přjít v dálničním stoupání do konfrontace mezi náporem větru zpředu a tlakem rozjetého polského kamionu zezadu.
Tentokrát je ale všechno jinak. Peugeot RCZ má dálniční známku, přeplňovaná šestnáctistovka s výkonem 200 koní hravě překonává odpor vzduchu i v rychlostech přes dvě stovky kilometrů za hodinu, výtečné kožené sedačky mi vyhřívají pozadí a tempomat se stará o to, abych si moc neunavil bolavý kotník. Přesto chci jet raději po okresce a s autem se prát. A tohle se prostě u Peugeotů nestává.
Je zajímavé, že Peugeot skutečně umí i na obyčejném základu postavit auto, když chce. Technicky totiž není model RCZ nějak výjimečný. Jezdí na „platformě 2“, která používá běžné vzpěry MacPherson vpředu a primitivní vlečená ramena s torzní tyči vzadu. Stejnou platformu najdete na Peugeotu 308, Citroenu C4 a různých MPV jako Peugeot 5008 či Citroen C4 Picasso. Jenže u nejvýkonnějšího modelu RCZ si inženýři dali extrémně záležet. Výsledkem je podvozek, který funguje zatraceně dobře a za který by se nemusel stydět ani produkt s označením Cooper, Type-R nebo RenaultSport.
Moc mě mrzí, že jsem ještě neměl tu čest vyzkoušet ostatní motorizace Peugeotu RCZ, protože podle některých kolegů není podvozek jiných verzí nastaven tak dokonale a nedokáže zprostředkovat takovou odezvu. Ale počkám si až na osobní zkušenost.Nejsilnější dvousetkoňová verze je ale prostě báječná. Sice jí lze vytýkat větší citlivost na vyjeté koleje a tahání za volant, ale to třeba Mini dělá také a když si na to zvyknete, začnete to chápat jako součást zlobivého charakteru. Řízení sice nezprostředkovává tak úplnou zpětnou vazbu jako Mini, ale je velmi přesné, pohotové a rychlé. Na jeho rychlejší převod si musíte chvíli zvykat, protože auto působí trochu nervózně při rychlejší jízdě po dálnici, ale v utaženějších zatáčkách zas nemusíte přehmatávat.
Peugeot RCZ 1.6 THP 200 funguje takovým tím uspokojujícím způsobem, kdy auto dělá přesně to, co po něm chcete. Reaguje pohotově na plyn (když vezmete v úvahu, že má celkem přebuzený malý čtyřválec s turbem, reakce je opravdu velmi rychlá), pohyb volantem se okamžitě projeví ve změně směru jízdy, brzdný tlak lze progresivně zvyšovat a řazení je přímo ukázkové. Pryč jsou doby, kdy řazení v Peugeotech připomínalo míchání klackem v kýblu šutrů.
Měření
Na Polygonu Most nás sice přivítal mokrý povrch a místy hromádky sněhu, ale konečně jsme mohli naměřit nějaká relevantní čísla. Automobilka slibuje zrychlení na stovku za 7,5 sekundy, ale nám se podařilo i na mokru a v chladu změřit velmi slušných 7,65 sekundy. Brzdy byly také dobré a odolávaly vadnutí. Je potřeba si trochu pohrát s přenosem váhy, aby se přední kola postupně zatížila, a pak nebyl problém i na mokru auto zastavit na 43,32 metru za 3,33 sekundy.
Pružné zrychlení z 50 na 80 km/h na trojku s časem 2,94 sekundy napovídá, jak je Peugeot RCZ opravdu rychlý a na první čtyři rychlosti pocitově nijak nezaostává třeba za atmosférickým šestiválcem v Nissanu 370Z Roadster. Kde nás ale tenhle povedený Peugeot překvapil, byl čas na kolo. Vzhledem k teplotě lehce nad nulou, mokré vozovce a hromádce sněhu v poslední důležité zatáčce projel okruh za 35,42 sekundy. Je tak prakticky stejně rychlý jako Audi A1 1.4 TFSI na suchu a poráží i poněkud nervózní Mazdu MX-5, která byla na mokru velmi zákeřná.Překvapení také uvnitř
No vidíte, neustále se tady rozplývám nad tím, jak je Peugeot RCZ skvělé auto a zapomněl jsem se zmínit o tom, že třeba uvnitř najdete jeden z nejlepších interiérů ve třídě. Snaha o co nejvyšší dojem z kvality a jistá inspirace u Audi TT je opravdu znát. Přistrojová deska je potažená kůží, která sice nepůsobí moc přesvědčivě, ale rozhodně to vypadá lépe než tvrdé plasty. Ergonomie ovládání je v naprostém pořádku a vymyká se francouzským nelogickým zvyklostem.
Naprosto mě ale dostala pozice za volantem. Sedí se velmi nízko, volant si můžete přirazit k hrudníku a má téměř kolmý sklon. Připadal jsem si tu jak v okruhovém speciálu DTM. Upřímně, ani moje BMW M3 nemá tak dobrou pozici za volantem. Sakra… Dalším potěšujícím prvkem je rozmístění pedálů, které přímo nutí dávat meziplyny při každém podřazení. Už také proto, že motor pokaždé živelně vyprskne.
Dobrá, zadní sedačky jsou tu spíše pro smích a uděláte lépe, když je budete používat jako druhý odkládací prostor. Kufr je ale na malé kupé docela prostorný a golfový bag nebo zavazadla na týdenní dovolenou u moře se sem vejdou. Zadní sedadla také můžete sklopit a zvětšit tak objem kufru. Takže Peugeot RCZ sklízí body i po praktické stránce (samozřejmě na poměry malých 2+2 kupé).Za kolik?
Peugeot RCZ 1.6 THP 200 pořídíte podle oficiálního ceníku za 740 000 korun. Jestli se vám to zdá hodně, podívejte se do ceníku Audi TT nebo Mini. Zjistíte, že za Mini Cooper S, který není tak výkonný, dáte prakticky stejně a s odpovídající výbavou mnohem víc. A za Audi TT byste ve stejné výbavě a s podobným výkonem museli zaplatit také kolem milionu. I když budete přihazovat za věci jako navigace, natáčecí xenony, pěkná 19″ kola nebo karbonovou střechu, pořád se vejdete do relativně skousnutelných 850 000 korun. A to je za tak povedené a především stylové auto opravdu lákavá cena.
Spotřeba bude hodně záviset na tom, jak moc se necháte schopnostmi Peugeotu unést. V běžném provozu se dá jezdit za 8,5 litru na 100 km, ale pokud si rádi dopřáváte přísun výkonu, počítejte spíše s hodnotou blízkou deseti litrům. Nám palubní počítač na konci dne, během kterého jsme prováděli dynamické měření na mosteckém polygonu, ukázal hodnotu 9,8 l/100 km.
Verdikt
Kupé Peugeot RCZ je k mému překvapení velmi úplný produkt. Nabízí vynikající motor, skutečně fungující podvozek a, což je asi nejdůležitější, umí zapojit řidiče do děje. To, že přináší i povedený interiér, zajímavou cenu a bohatou výbavu, je jen vedlejší bonus. Důležitý je charakter, kterého najdete v Peugeotu RCZ spoustu. Řídit tohle auto mě skutečně baví. Bylo by ale dobré, kdyby Peugeot tyto geny implementoval i do ostatních obyčejnějších produktů.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Podmínky při testu | mokro, místy sníh, 3°C |
0-100 km/h (s) | 7,65 |
50-80 km/h na x.stupeň (s) | 2,94 na 3. st. |
100-0 km/h (s) | 3,33 |
100-0 km/h (m) | 43,32 |
Spotřeba v testu (l/100km) | 9,8 |
Čas na kolo (s) | 35,42 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Vrtání x zdvih (mm) | 77,0 x 85,8 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | vlečená ramena, zkrutná příčka |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením, 340 mm |
Brzdy vzadu | kotoučové 290 mm |
Pneumatiky vpředu | 235/45 R18 |
Pneumatiky vzadu | 235/45 R18 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 147 / 200 v 5800 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 255 (275) v 1700 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 145,8 |
0-100 km/h (s) | 7,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 235 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,1 / 5,6 / 6,9 |
Objem nádrže (l) | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4287 |
Šířka (mm) | 1845 |
Výška (mm) | 1362 |
Rozvor náprav (mm) | 2596 |
Provozní hmotnost (kg) | 1372 |
Celková hmotnost (kg) | 1780 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 500 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 500 |
Zavazadlový prostor (l) | 384 - 760 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 680 000 Kč |
Základní cena test. verze | 740 000 Kč |