Peugeot končí se svým benzínovým tříválcem. Nahradí ho mildhybrid.

Přeplňovaný benzínový tříválec PureTech o objemu 1,2 litru a výkonu 130 koní, který dnes pohání značnou část vozů Peugeot, brzy ukončí svou produktovou kariéru. Značka Peugeot totiž oznámila, že od roku 2030 už v Evropě bude prodávat výhradně plně elektrické vozy. Mezitím bude postupně upravovat svoji produktovou nabídku a přecházet na úspornější pohony zejména pak Hybrid 48V.
ustredni-foto-autoweb-1100x618.jpg Zdroj: Peugeot

PureTech má za sebou úspěšnou „kariéru“

Motor PureTech má za sebou takřka desetiletí úspěšného produktového života. Jeho výrobu zahájil Peugeot ve francouzské továrně Française de Mécanique v Douvrinu před devíti lety, konkrétně v březnu roku 2014. Denně se zde vyrobilo 1150 kusů. Už v roce 2015 získal tento agregát ocenění Mezinárodní motor roku 2015. Ještě před koncem roku 2015 automobilka hlásila, že bylo celkově vyrobeno přes 200 tisíc kusů. Výrobní závod jel naplno a došlo i na mimořádné víkendové směny, aby se dařilo tlumit velký převis poptávky. Úspěch motoru PureTech pokračoval i v následujících letech. Titul Mezinárodní motor roku tak obhájil i v roce 2016, 2017 i 2018. Postupně se tento tříválec montoval do celé produktové nabídky. Začínal u malých městských modelů 208 a 2008. Později následovaly i modelové řady 308, 3008, 5008 a na sklonku svého života se dostal i do dynamického fastbacku 408. Už od druhého čtvrtletí letošního roku má přeplňovaný tříválec PureTech postupně nahrazovat zcela nový mildhybridní pohon nazvaný Hybrid 48V.

Prim bude hrát elektivní mildhybrid

Pohon Hybrid 48V je tvořen benzínovým motorem PureTech nové generace o výkonu 136 k, který je spojen s novou šestistupňovou dvouspojkovou elektrifikovanou převodovkou, jejíž součástí je elektromotor. Díky baterii, která se dobíjí za jízdy, nabízí tato technologie vyšší točivý moment při nízkých otáčkách motoru a snižuje spotřebu paliva až o 15 %. SUV segmentu C vybavené tímto hybridním systémem tak může při jízdě ve městě více než 50 % času jezdit ve 100% elektrickém režimu s nulovými emisemi.

Na rozdíl od plug-in hybridu, kde si jízdní režimy můžete volit, u mildhybridu je aktivace jednotlivých režimů je plně automatická. O fungování hybridního systému je řidič informován prostřednictvím sdruženého přístroje Peugeot i-Cockpit. Při běžné jízdě pracují spalovací a elektrický motor společně, nebo odděleně, aby se optimalizovala spotřeba energie. Při prudké akceleraci poskytuje elektromotor benzinovému motoru při nízkých otáčkách vyšší točivý moment. Při zpomalování se benzinový motor vypne a z elektromotoru se stane generátor, který dobíjí 48V baterii. Ve městě na krátké vzdálenosti a při manévrování je vozidlo poháněno výhradně elektromotorem, tedy v režimu nulových emisí.

Zásuvka netřeba

Stejně jako plug-in hybrid, i mildhybrid má lithium-iontová baterii. Ta se ale nenabíjí z elektrické sítě jako v případě plug-inu a je podstatně menší. Má celkovou kapacitu 898 Wh a dostupnou kapacitu 432 Wh. Je navržena tak, aby si zachovala stejnou úroveň výkonu po celou dobu životnosti vozidla, a je na ni poskytována značková záruka 8 let/160 000 km. 48V baterie je instalována pod levým předním sedadlem, což je konfigurace, která nabízí mnoho výhod oproti instalaci vzadu. Díky tomu je plně zachovám celý vnitřní prostor i objem zavazadelníku. Dále je zajištěna optimalizace energetických ztrát souvisejících s délkou kabelů a potěšení z jízdy díky dobrému rozložení hmotnosti.

Nejdříve ho dostanou SUVéčka

Prvními vozy, které tento nový pohon dostanou, jsou SUV Peugeot 3008 a 5008. S úsporou paliva a emisí přibližně 15 % dosáhne model 3008 nízké úrovně emisí, a to příznivých 126 g CO2/km, velké sedmimístné SUV 5008 pak 128 g CO2/km. V porovnání s neelektrifikovaným benzínovým motorem se srovnatelnými vlastnostmi to znamená průměrnou úsporu přibližně jeden litr paliva na 100 kilometrů. Samozřejmě ne všude je tento pohon stejně efektivní. Nejvíc se vyplatí ve městě. Tam představuje úspora asi 2,5 l/100 km, na rychlostní silnici je to 0,7 litru a na dálnici při rychlosti 130 km/h je úspora takřka nulová.

Pohon Hybrid 48V brzy bude k dispozici i v dalších modelech řady Peugeot, jako jsou vozy 208, 2008, 308, 308 SW a 408.

24.2.2023 8:03| autor: Tomáš Malík | zdroj: Peugeot

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist