autoweb.cz > Peugeot > Peugeot 806 > Peugeot kdysi postavil do slavné 24hodinovky závodní MPV, kupodivu si nevedlo špatně
Peugeot kdysi postavil do slavné 24hodinovky závodní MPV, kupodivu si nevedlo špatně
Závodní automobily mají svoje předurčené formy, které diktují dílem pravidla, částečně také zvyklosti. V rallye tak nejčastěji uvidíte obratné hatchbacky, mezi cestovními vozy bojují rodinné sedany a vytrvalostním závodům dominují sportovní kupé.
A čas od času se najde někdo s naprosto šílenou ideou, že by závodit mohla třeba velká rodinná piksla, jejímž hlavním zamýšleným účelem bylo rozvážet ratolesti po vzdělávacích institucích, nikoliv o víkendech sbírat vavříny.
To je případ i závodního Peugeotu 806 Procar, jehož hvězda zhasla předčasně a upadla v zapomnění. Tenkrát ovšem způsobil takový rozruch a historka o tomto vozu je natolik pozoruhodná, že si zaslouží připomenout.
Unikátní závoďák vznikl v době, kdy byl internet v plenkách a neexistovaly nadnárodní technologické společnosti ani sociální sítě. Dnes koupíte reklamu na několik kliknutí myší, dřív jste však museli něco hmatatelného udělat, vyrobit, postavit…
A byla to také doba, kdy marketingu nevládla politická korektnost diktující propagaci ekologie a udržitelnosti, ale snaha prodat dnes tolik opovrhované hodnoty, jako jsou emoce, vášeň či rychlost. Motorsport byl prestižním distribučním kanálem, který prodával. „Win on Sunday, sell on Monday,“ hlásala tradiční marketingová poučka. V neděli jste viděli vyhrát auto a v pondělí jste si ho chtěli koupit.
Přesně tímto způsobem uvažoval i Pascal Witmeur, který se staral o reklamu belgického zastoupení značky Peugeot. Witmeur byl tak trochu jiným manažerem, který vedle obleku často navlékal i montérky a nebál se špíny za nehty. A vedle toho, že měl na starosti závodní sérii Procar, belgický šampionát cestovních vozů, byl také nadšeným závodníkem.
Bláznivý nápad postavit závodní MPV se zrodil roku 1995 tak trochu jako vtip. Peugeot 806 byl teprve rok v prodeji a bylo zapotřebí propagovat především tuto žhavou novinku. Jenže hlavní devizou velkoprostorového vozu je, jak název napovídá, velký prostor, nikoliv ambice jezdit rychle.
Witmeur vzpomíná, že všichni tehdy považovali MPV za nevkusné krabice, tak nadhodil, že by auto mohli přihlásit do vytrvalostního závodu 24h ve Spa. Šílený nápad prošel a mohlo se začít stavět, na což však bylo málo času. Byl květen a závod startoval na konci července.
Pascal Witmeur měl ale naštěstí kam sáhnout, jelikož už nějaký ten čas závodil. Obrátil se na závodní tým Kronos Racing a práce začaly. Závoďák se poskládal ze všeho, co bylo aktuálně k dispozici. Dvoulitrový čtyřválec byl složený z rallyové 306 a okruhové 405 a podle nejčastějších zdrojů podával výkon 260 koní, některé zdroje tvrdí až 300 koní.
Samozřejmostí byla šestistupňová sekvenční převodovka, závodní podvozek, vykuchaný interiér, bezpečnostní rám a další povinná výbava. Vtipným pozůstatkem primárního určení vozu jsou funkční posuvné zadní dveře. Chybět nesmělo ani válečné zbarvení. Bílý základ zdobil motiv barevných balonků s logy jednotlivých sponzorů, jako by Witmeur dával najevo, že jeho počin máte brát především s humorem.
Witmeur se ostatně netajil tím, že celou akci bere s humorem a hlavně jako propagaci nového modelu. Dokonce na závod pozval i značné množství potenciálních zákazníků, a to celkem kuriózním způsobem. Dnes snando zacílíte online reklamu na konkrétního člověka, jenže tou dobou lidé stěží používali e-mail. A tak Witmeur koupil adresy zákazníků od konkurence. Jeho ideou bylo, že přijedou celé rodiny s dětmi, které uvidí závodit auto, jímž jezdí jejich rodiče. Údajně na závod takto dorazilo 2 800 lidí.
Jenže podobné nadšení nesdíleli někteří soupeři. Vůz považovali kvůli vysokému těžišti za potenciálně nebezpečný. Witmeur na to kontroval, že je to normální cesťák, jenom trochu vyšší a delší. Soupeři měli další námitky vůči rychlosti, když předpokládali, že závodní „dodávka“ bude ostatním jenom překážet.
Pořadatelé nakonec shledali vůz schopným závodu a umožnili belgické posádce ve složení Eric Bachelart, Phillip Verellen a Pascal Witmeur hájit barvy týmu Peugeot Matra Belgique ve 24h Spa-Francorchaps. Do závodu se posádka kvalifikovala s časem 2:49,850 min. na skvělém 12. místě z celkových 53 startujících a třetí ze šesti ve třídě Procar. To zavřelo ústa všem kritikům.
Peugeot 806 Procar do závodu vyrazil dobře a dlouho se držel kolem startovní pozice. Jenže během hodiny přišly první problémy s brzdami. Začaly také potíže s diferenciálem a uložením motoru, takže auto často stálo v boxech. Po deseti hodinách pak přišla definitivní tečka za závodem, když motor nadobro vypověděl službu.
Přestože Peugeot 806 Procar do cíle 24h ve Spa nedojel, svůj účel splnil na jedničku a dokázal zapůsobit. Witmeur vzpomíná, že pokaždé, když jelo auto kolem, diváci aplaudovali. Dílem díky zjevu, který viděli, a také proto, že auto často jezdilo po dvou kolech.
Děkovat mu chodili i obchodníci ostatních značek, když svým kouskem zvedl zájem o MPV i konkurenci. Belgické zastoupení Peugeotu po této akci nechalo vytisknout 5 000 plakátů, které Witmeur rozdal všechny podepsané. „Na chvíli jsem byl slavnější než Johnny Hallyday (francouzský zpěvák – pozn. redakce),“ vzpomíná Witmeur.
Závodní krabice se od té doby dalšího startu v žádném dalším závodě nedočkala. Ze světa ovšem nezmizela, aktuálně je na prodej u belgického specialisty Gipimotor, takže pokud máte zájem, může být auto vaše. Částku prodejce nezveřejnil, nicméně vzhledem k nepříliš dlouhé a spíše kuriózní historii by nemusela být nikterak přemrštěná.
Peugeot 806 Procar byl možná nejvíce památným závoďákem ve 24h Spa ročníku 1995, nutno ovšem připomenout, že tým Peugeot Talbot Belgique se postaral ještě o jeden zajímavý počin v tomto závodě.
Na start třídy Ecotech Challenge totiž postavil naftový Peugeot 306 Turbo Diesel, jednu z prvních vlaštovek předurčujících následující vývoj ve vytrvalostních soutěžích. Peugeot 908 HDi FAP posléze roku 2009 vítězstvím ve 24h Le Mans potvrdil dominanci naftových speciálů.
Pro francouzskou automobilku to však bylo poslední vítězství v nejprestižnějším vytrvalostním závodě světa na domácí půdě. Letos však spřádá plány, jak navázat na závodní úspěchy v nově vznikající třídě Le Mans Hypercar.
Peugeot Sport při vývoji nového motoru V6 Twin Turbo o objemu 2,6 litru s rozevřením válců 90° navázal na své zkušenosti z vytrvalostních závodů zkušenosti týmu PSA Motorsport ve WRC. Motor váží pouhých 165 kg a vyvine maximální výkon 500 kW, tedy 680 koní. Umístěný je pochopitelně uprostřed za pilotem a pohání zadní kola.
„Architektura hnacího ústrojí byla vytvořena podle velmi podrobných specifikací, které se řídily novými předpisy šampionátu. Původně jsme uvažovali o motoru s jedním turbem, ale s tím se nám nepodařilo dosáhnout cíle snížení těžiště motoru,“ uvedl François Coudrain, ředitel programu Powertrain WEC divize Peugeot Sport. „V6 s dvojitým turbem je nejlepším kompromisem mezi technologií, hmotností, architekturou, spolehlivostí a výkonem.“
Sedmistupňová robotická sekvenční převodovka (plus zpátečka) se bude řídit elektronicky pomocí páček na volantu stejně jako brzdový systém „Brake by Wire“ z dílen Peugeot Sport. Pilot bude ovládat brzdnou sílu motoru generovanou elektromotorem během zpomalovacích fází, jakož i brzdnou sílu působící na kotouče přes brzdové destičky.
Optimální hospodaření s energií, a to jak při zrychlení, tak při rekuperaci energie (limitované předpisy na 200 kW), bude proto klíčové pro výkon a účinnost vozu. Chladicí kapaliny a maziva pro motor a převodovku, jsou prototypy, které společnost Total vyvinula na míru a budou důležitým faktorem konkurenceschopnosti.
89. ročník vytrvalostního závodu 24h Le Mans se odehraje 21. až 22. srpna 2021 tradičně na závodním okruhu Circuit de la Sarthe.