autoweb.cz > Peugeot > Peugeot i-Cockpit: Proč mají nová auta značky malý volant a na přístroje koukáte vrchem?
Peugeot i-Cockpit: Proč mají nová auta značky malý volant a na přístroje koukáte vrchem?
Zásadní znakem je specifické uspořádání místa řidiče. Umožňuje, aby byly informace přímo v jeho zorném poli. Řidič tak nemusí vůbec spouštět oči ze silnice. V kombinaci s kvalitou a přesným nastavením podvozku vozů Peugeot se i-Cockpit významně podílí na potěšení z jízdy, na které klade značka Peugeot velký důraz.
Peugeot 208 byl sice v roce 2012 prvním sériově vyráběným vozem vybaveným systémem Peugeot i-Cockpit, ale přípravné fáze by se neobešly bez koncepčních vozů, které sloužily jako laboratoře nápadů.
Za premiéru myšlenky i-Cockpitu lze považovat představení konceptu Peugeot SR1 v roce 2010. Šlo o první práci designérů pod vedením nového šéfdesignéra Gillese Vidala, čímž byla zahájena nová éra designu značky Peugeot. Od této chvíle se u všech koncepčních vozů značky objevovala místa řidiče Peugeot i-Cockpit.
Peugeot Exalt výrazně inspiroval palubní desku nového vozu Peugeot 508. i-Cockpit v novém voze Peugeot 208 (generace 2019) je přímo inspirován koncepčním vozem Peugeot Fractal. 3D přístrojový panel vychází z konceptu Quartz. Každý koncepční vůz Peugeot má svůj účel.
Čtěte také: Peugeot nechává nahlédnout pod pokličku, jak vznikají koncepční vozy
Peugeot i-Cockpit se od své premiéry ve voze Peugeot 208 (generace 2012) nepřestal nikdy vyvíjet. S každým novým modelem se objevovaly další inovace, ale hlavní složky zůstávají zachovány:
- kompaktní volant pro lepší pocit z řízení a snadnější ovladatelnost;
- vyvýšená přístrojová deska, počínaje novým vozem Peugeot 3008 s digitálním HD panelem s možností vlastního nastavení a grafickými animacemi;
- velký dotykový HD displej na dosah ruky i očí;
- řada ovladačů ve tvaru klavírních kláves (toggles switches) pro přímý a trvalý přístup k hlavním funkcím zajišťujícím komfort.
Peugeot i-Cockpit využívá tříúrovňové vrstvení pro dokonalou ergonomii a bezchybný jízdní komfort. Jsou jimi:
- Zrak: informace jsou přirozeně viditelné, optimálně umístěné v zorném poli řidiče, ten tak nemusí spouštět oči ze silnice.
- Ruce: materiály jsou příjemné na dotek, zpracování je vynikající, ovládací prvky jsou dobře ergonomicky umístěné. Ovládání automatické převodovky EAT8 Shift and Park by wire je intuitivní a pohodlné. Doplňují ho ovladače na volantu, aby řidič mohl v případě potřeby řazení rychle převzít, aniž by došlo ke ztrátě automatické funkce.
- Tělo: kabina posádku vozu příjemně obklopuje. Přední sedadla poskytují vynikající pohodlí a oporu.
Při navrhování kabiny Peugeot i-Cockpit je třeba vzít v úvahu mnoho pravidel ergonomie a architektury. Klíčovou otázkou bylo, jak zajistit, aby se uživatelé různých typů postavy cítili pohodlně a byl vždy zaručen maximální výhled z vozu.
Inženýři značky Peugeot vyšli z antropometrických dat získaných po celém světě. Nezáleží totiž na výšce řidiče, je třeba vyhodnotit poměr těla a nohou. Někteří lidé mají v poměru k délce nohou kratší tělo, u jiných je to naopak.
Průměrná výška muže je 176 cm, ale délka jeho těla se pohybuje od 87 do 98 cm, a to má přímý dopad na umístění jeho očí a tedy pohledu. Tato antropometrická data umožnila vypočítat rozsah seřízení sedadel a volantu, aby se posílil příjemný bezpečný pocit a optimalizovala se ergonomie na palubě, bez ohledu na výšku řidiče.
Dnes je kabinou Peugeot i-Cockpit vybavena převážná většina osobních vozů Peugeot: 208, 2008, 308, Rifter, 3008, 5008 a 508.
i-Cockpit 3D je novinkou, kterou v roce 2019 přinesl nový Peugeot 208 a následně i SUV Peugeot 2008. Jedná se o zásadní inovaci, první na světě v tomto segmentu. Informace jsou stejně jako u všech vozů Peugeot umístěny do zorného pole řidiče. V závislosti na úrovni výbavy se na přístrojové desce Peugeot i-Cockpit 3D zobrazují informace jako ve stíhacím letounu ve formě hologramu.
Údaje jsou dynamické, zobrazují se blíž k očím řidiče dle své důležitosti nebo naléhavosti, čímž se zvyšuje jeho reaktivita přibližně o půl sekundy. i-Cockpit 3D zlepšuje jízdu v každém ohledu: účinnost, čitelnost a bezpečnost jsou na nejvyšší úrovni.
Nad přepínači v centrální části je k dispozici dotykový 10palcový displej (v závislosti na úrovni výbavy). Lze jej ovládat jak pomocí ikon umístěných vedle přepínačů (toggle switches), tak pomocí nového systému hlasového ovládání.