Peugeot EX1: rozený rekordman

Nejrychlejší silniční elektromobil mají ve Francii. 340 koní, z nuly na sto za tři vteřiny, 260 km/h a šest světových rekordů. Výroba? Pokud bude zájem.

Francouzi čekají na dopis od FIA. V obálce by měl být certifikát potvrzující překonání šesti světových rekordů. Všechny patří elektromobilu Peugeot EX1. Týkají se zatím pouze výkonů v přímce, ale mohli bychom se dočkat i překvapení v dalších disciplínách, EX1 totiž váží necelou tunu a jeho čtyři kola pohání dvojice elektromotorů o společném výkonu 340 koní.

Pokud jste ještě nezabloudili do galerie, možná budete překvapeni: EX1 není tříkolka. Má čtyři kola, ale rozchod těch zadních je extrémně úzký. Někomu v Peugeotu se uspořádání s úzkou zádí zjevně líbí, vzpomeňte na koncepty Asphalte (1996) a 20Cup (2005). Francouzi vyrobili z karbonu vše co mohli, takže dokázali udržet hmotnost těsně pod tisícem kilogramů.Museli se snažit, auto s sebou táhne těžkou sadu lithium iontových baterií s kapacitou 30 kWh. Ty napájí dva elektromotory, jeden na každé nápravě. Každý z nich roztáčí svá kola silou až 240 newtonmetrů s výkonem 170 koní. EX1 je tedy čtyřkolka o výkonu 340 koňských sil, stejně jako třeba Audi TT RS. Dojezd Peugeot neprozradil, předpokládáme že na seznamu priorit příliš vysoko nebyl.

Cílem konstruktérů totiž bylo především překonávat rekordy. Údajně jich pokořili hned šest: EX1 je nejrychlejším světovým elektromobilem ve sprintu na osminu míle (8,89 s / 80,98 km/h), čtvrtinu (14,4 s / 99,84 km/h), polovinu (23,85 s / 120,74 km/h) a celou míli (41,09 s / 140,16 km/h), stejně jako na půlkilometr (16,81 s / 107 km/h) a kilometr (28,16 s / 127,8 km/h).Slovo údajně je klíčové, prohlášení totiž tak docela nesedí. Tesla Roadster zvládla v testu magazínu Motor Trend čtvrtmíli za 12,6 sekundy s nejvyšší rychlostí 165,1 kilometru za hodinu, tedy výrazně lépe než malý Peugeot. Rychlejší by měl být i elektromobil Commuter Cars Tango s rovnými dvanácti sekundami, i když to je jen udávaná hodnota. Nevíme o nikom, kdo by ji nezávisle ověřil.Můžeme se dohadovat, ale ani jedna z výše zmíněných hodnot není uznána za platný rekord. Peugeot překonal devětatřicet let staré výkony Opelu GT Electric. Při tom se mimo jiné dokázal rozjet na stovku za 3,55 sekundy a snadno dosáhl své maximální rychlosti 260 kilometrů v hodině. Podle lidi z Peugeotu auto nejelo naplno a s trochou snahy pokoří stovku pod tři vteřiny.Není důvod očekávat od malého stroje cokoli horšího než skvělé jízdní vlastnosti. Lehký stroj má vpředu dvojité lichoběžníkové závěsy, celou zadní nápravu včetně elektromotoru drží kyvná vidlice. Víc o konstrukci podvozku nevíme, Francouzi informace tohoto druhu zjevně nepovažují za důležité. Nečekáme, že by Peugeot vyrazis s EX1 také na okruh, ale upřímně doufáme v příjemné překvapení.

EX1 na pařížském autosalonu neuvidíte, je vystaven na Champs-Elysées, kde zůstane až do 14. listopadu. Podle vedení automobilky jde striktně o milý dárek k dvoustým narozeninám značky Peugeot. Šéfdesignér Gilles Vidal říká: „EX1 je striktně jednorázová záležitost. Postavili jsme ho, aby překonával hranice, abychom ukázali, co Peugeot dokáže. Výrobu neplánujeme, ale pokud bude dostatečně veliký zájem, malosériová produkce není vyloučená.“

autoweb.cz

23.9.2010 10:59

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist