autoweb.cz > Testy automobilů > Velký test > Peugeot 508 SW PSE: Král mezi francouzskými modely, který bude mnohými v Česku nepoznán
Peugeot 508 SW PSE: Král mezi francouzskými modely, který bude mnohými v Česku nepoznán
Už předchozí model francouzského lva 508 PSE byl obzvláštně vypečený. Oplýval dravým designem, který by předčil lecjaké prémiové modely věhlasných značek. Možná proto se tamější inženýři dohodli, že úprava zevnějšku bude sice lehčího charakteru, zato mnohem mračivějšího. A stejně tak vetknuli tamější pracovníci 508 i novodobější motorizaci v podobě plug-in hybridního ústrojí. Jakou změnou tedy tento sportovní kousek prošel?
Zelené detaily
Nemusíte být žádný fajnšmekr, abyste si změny ve vzhledu všimli. Vůz dostal mnohem drsnější a mohutnější charakter v podobě nové masky chladiče. Ta je v případě PSE ostře řezaná a střídá se u ní lesklá s onou strukturovanou černou částí. Při pohledu máte jakýsi pocit „vcucnutí“, a to dává modelu velmi neotřelý vizuál. Líbí se mi i nové Peugeoťácké logo umístěné uprostřed masky, stejně jako všudypřítomná křidélka /nástavce/ nárazníků a prahů. Jistě, o jejich praktičnosti u nejen pražských obrubníků, můžeme vést sálodlouhé debaty, ale při mém týdenním testu zůstaly nepoškozeny i napříč podélnému parkování… takže za mě úplně v pohodě. Neotřelost PSE modelu spočívá i v oněch malých detailech, která jsou vybarvena v odstínu Kryptonite (jak fanoušky Supermana tuší, je to ta křiklavě zelená barvy). Hlavní roli hraje nad logem, kde jsou v jejím odstínu vyobrazeny tři drápy, pod A sloupkem ve stejném motivu a například na třmenech brzd, které svítí setsakra daleko. V celém šedém zabarvení automobilu to prostě dává smysl.
Tři drápy jako hlavní jazyk značky
Příjemné na pohled i na funkci jsou pak matrixové ledky v novém designu. Výrazně zeštíhlily, přidaly na zamračenosti a společnost jim dělají světla na denní svícení v motivu tří drápů s 3D efektem. Peugeot se tímhle stále více profiluje do jakéhosi dravého savce, který chce konkurenci „seknout“ a nechat ji za sebou. V tomhle případě si troufám říct, se mu to i povedlo.
I zadní svítilny se nesou v duchu „třídprápovosti“ a segmentace, která je jakoby spojená v jeden celek, a to díky použití krytu světel. Samozřejmostí jsou pak dvě koncovky výfuku, po jedné na každé straně. A určitě neopomenutelný (vtip) detail, staré logo zmizelo i z pátých dveří a bylo nahrazeno názvem automobilky.
Celkově hodnotím zevnějškem velmi povedeným. Lehké úpravy autu svědčí, jen ta křidélka jsou pro sváteční řidiče nebo ženy, které neustále odírají ráfky kol, „na hraně“.
Velký zavazadelník
Velmi příjemně dimenzovaná je pak kabina. Mně osobně i-cockpit nikdy nevadil (pozn. záleží jak na jakém modelu u Peugeotu) a změnami, který mi letos prošel, mu jen přidaly na funkčnosti a na kráse. Asi nejvýraznější změnou prošel středový tunel, kde páku voliče automatické převodovky vystřídala malá konzolka. Za mě změna k lepšímu – vypadá to decentněji, nezabírá to tolik místa a do auta takového typu to prostě sedí lépe. Stejně tak středový displej s úhlopříčkou 10 palců a vysokým rozlišením je plně přizpůsobitelný a lze u něj nastavit více oken s widgety. Velmi snadno se používá a reaguje jako tablet nebo chytrý telefon – navíc má tlačítko „domů“, přes které se dostanete zpátky na hlavní stránku. Velmi mile mě překvapila i kvalita parkovací kamery, která skočila o několik úrovní nahoru.
Pak už jedete po lehkých změnách – lví zuby v podobě tlačítek pod displejem, díky nimž se dostanete do základních funkcí lehkým stiskem. Výměna loga na volantu. Nebo pohodlnost jak předních, tak zadních sedadel, která je nevídaná, na to, že má auto sportovní charakter. (pozn. a nesmíme zapomenout na ikonickou masážní funkci, kterou si vždy vychutnám). Kromě výbavy, která je bohatá, vás potěší i místo v zavazadelníku, které je ve verzi SW 530 litrů v základu a při sklopení sedadel 1780 litrů. Z vlastní zkušenosti lze říct, že se sem vejde nespočet krabic, tašek a jiných rozměrných věcí – ne, že byste nutně museli s PSE verzí stěhovat tak, jako já, ale tímto jsem vás chtěla ujistit, že i když si pořídíte dynamický stroj, jako je tento, převezete s ním i celý byt.
Nezatracujte ho! Je sakra dobrý.
A pokud jste citlivější na takové používání automobilu a raději se zaměřujete na kochání se, potěší se vás u verze PSE ono specifické čalounění prošité signaturní nití v odstínu Kryptonite, která se objevuje také na palubní desce, panelech dveří a polstrovaných podložkách na konzoli.
A jak to jezdí? Výborně. Z hlediska řidičského pocitu je to velmi vypiplaný Peugeot. Řízení je přesné, krátké a rychlé. Auto poddajně reaguje na každý povel a nezanechá ve vás pocit pochybností. Dynamika je více než obstojná, je vidět, že inženýři si tentokrát pohráli a malé nedostatky, které předchozí generace měla, odstranili.
Ostatně ke kvalitě jízdy samozřejmě přispívá i technika svařování karoserie, která v podobě lepidla zajišťuje větší tuhost. Skvělým pomocníkem je i víceprvková zadní náprava. U PSE se vývojáři snažili i vybalancovat jakýsi komfort a ostré jízdní vlastnosti. Díky tomu model využívá možnost optimalizace trojího tlumení, snížila se i světlá výška a rozšířil se rozchod kol. Auto na silnici drží jak přibité – k tomu přispívají i 20palcová kola/pneumatiky.
Trošku tvrdší
Onen zmiňovaný balanc ale není aplikován stoprocentně. Během testování jsem zažila momenty, kdy se mi bouchání od kol do kabiny dostalo. Ale tady musím Peugeot obhájit – najít kompromis mezi sportovním vozem a rodinným kombíkem je těžké – ale chci věřit tomu, že kdyby se autu obuly nějaké menší pneumatiky, dosáhlo by znatelnějšího pohodlí.
Pod kapotou tohohle divocha najdete plug-in hybridní ústrojí – vepředu kombinace motoru PureTech o výkonu 200 k (147 kW) a elektromotoru o výkonu 81 kW ve spojení s osmistupňovou převodovkou e-EAT8 / vzadu elektromotor o výkonu 83 kW. Co to znamená v praxi? Solidní dynamiku, menší spotřebu a plynulý chod motorů, včetně plynulé jízdy. Nicméně pořád platí stejné plu-gin hybridní pravidlo – dobíjet, dobíjet, dobíjet, když tak činit nebudete, utrhne vám to peněženku.
Další články o Peugeotu 3008
Na začátku jsem zmiňovala, že auto bude na individuální poptávku u dealera, a tak to taky zůstane. Přeci jen Peugeot se zaměřuje trochu jiným směrem, ale pořád si zanechává možnost někoho oslnit. A to tak činí i onou cenou, která je dle ceníku 1,8 milionu Kč, což z něj dělá nejdražší model dané automobilky.
Na druhou stranu to auto za to stojí. Jezdí vážně pěkně, drží, dynamiku má více než solidní, je v něm velmi příjemně, místo má pro rodinu i zavazadla. Pokud inklinujete k zemi kohouta a jeho produktům, bude pro vás 508 PSE velmi příjemným kamarádem do deště.