autoweb.cz > Peugeot > Peugeot 508 > Peugeot 508 SW 2.0 HDi
Peugeot 508 SW 2.0 HDi
Dynamika 7
Chování na silnici 7
Provozní náklady 7
Praktičnost 7
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7
RADOSTI
Celkově nejlepší z dosud testovaných variant 508; povedený motor s dobrou akustikou a ochotou ke spolupráci v nízkých otáčkách; příjemná ovladatelnost; široký interiér; snadné sklápění zadních sedadel
STAROSTI
Pramálo precizní kulisa řazení; „levně“ působící tlumení nerovností; neodůvodněně ambiciózní ceníková cena
Nový Peugeot střední třídy jsme vedle prvního seznámení na mezinárodní tiskové prezentaci už vyzkoušeli v různých provedeních, jako sedan Peugeot 508 1.6 THP s benzínovým turbomotorem i jako vrcholné kombi Peugeot 508 SW 2.2 HDi s automatem, náročněji konstruovanou přední nápravou a cenovkou poněkud mimo přirozené teritorium francouzské značky. Teprve teď jsme ale dostali do rukou variantu, které by nejspíše dala přednost většina z vás: Peugeot 508 s karoserií SW (kombi) a dieselem 2.0 HDi. Takže, jaká je nejnovější francouzská odpověď na bestsellery této kategorie, Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI a Ford Mondeo kombi 2.0 TDCi?Když jsme zmínili Mondeo, sluší se říct, že 2.0 HDi a 2.0 TDCi jsou prakticky totožné motory, lišící se pouze způsobem chlazení filtru pevných částic. O jejich podobnosti ostatně svědčí už to, že obě automobilky nabízejí tytéž výkonové varianty, 140 a 163 koní. Aktuální verze agregátu plní Euro V a je osazena vstřikováním common-rail od Delphi, jehož centrálně osazené osmiotvorové vstřikovače mají pracovní vstřikovací tlak 2000 barů. Rozpětí otáček nejvyššího točivého momentu (2000 ot./min.) a nejvyššího výkonu působí jako ze staré školy a napovídá, že v příměstském provozu a během manévrování bude tato jednotka podobně nepříjemná jako třeba diesely Opelu. Jenže není. Mohutný nástup síly se sice koná až okolo osmnácti set otáček, ale motor si kupodivu nechá líbit „benzínových“ 1300 ot./min., aniž by obtěžoval hrubým zvukem, vibracemi nebo dokonce potenciálně drahým škubáním dvouhmotového setrvačníku. Nejasně definovaný bod záběru spojkového pedálu a poněkud vláčné řazení sice nesvědčí o bůhvíjaké konstrukční svědomitosti, ale obojí je o řád lepší, než jsme ještě nedávno v produktech PSA považovali za standard. Ve městě se hnací ústrojí této pětsetosmičky každopádně ukazuje jako nad očekávání příjemné. A za městem?
Peugeot 508 velká fotogalerie
Vnímaný hluk spalování u moderních dieselů klesá částečně díky stále dokonalejšímu vstřikování, ale také zásluhou neustálého pokroku v práci s odhlučňovacími materiály. Pro mnohé bude překvapením, že Peugeot se v tomto směru nemusí bát srovnání se žádným z aktuálních rivalů. V nízkých otáčkách se dvoulitrový čtyřválec v kabině ozývá jen tichým předením, na dálnici jeho vrčení zaniká ve svištění větru a pneumatik a dokonce ani při plné akceleraci se neprojevuje nijak zemědělsky. Z místa řidiče ve skutečnosti Peugeot 508 2.0 HDi nepůsobí o nic slaběji než 2.2 HDi, na čemž má vedle absentujícího prokluzu měniče (vrcholná motorizace se dodává jen s automatem) nepochybně zásluhu také nižší hmotnost: dnes testovaný kombík je o 99 kilo lehčí.Už při prvních jízdách ve Španělsku jsme měli pocit, že nákladná přední náprava motorizace 2.2 HDi (jako jediná má místo vzpěr MacPherson trojúhelníková ramena) neposouvá jízdní vlastnosti modelu 508 očekávaným způsobem, a po delší zkušenosti s oběma verzemi na českých silnicích můžeme počáteční podezření vyhlásit za skálopevnou jistotu. Pravda, nevíme, jak by se nejsilnější diesel s točivým momentem vyšším o 110 Nm choval v kombinaci s jednodušším předním zavěšením – možná že ty lichoběžníky byly spíš technická nutnost než libůstka konstruktérů. Skutečnost ovšem je, že slabší motorizace nezatáčí o nic hůře, na výjezdech ze zatáček nemá problémy s trakcí a překvapuje dovedně nakalibrovaným posilovačem řízení, který mění svůj odpor zcela přirozeným způsobem.Jestli by Peugeot 508 něco opravdu potřeboval, jsou to kvalitnější tlumiče pérování, které by ladily s jeho „německými“ ambicemi. Na méně kvalitním asfaltu provází jízdu sice nikoliv nadměrné, ale přece jen znatelné otřásání. A citelné reakce na přesun váhy zejména v podélné ose vám připomenou, že neřídíte Mondeo.
Dálnice nebo kvalitní státovky, to je prostředí, ve kterém Peugeot 508 působí nejpříjemněji. Když tlumiče nejsou nuceny rychle reagovat na četné změny v topografii asfaltového koberce, dokážou vykouzlit komfortní náznak pohupování a dlouhé odstupňování převodovky má blahodárný vliv jak na úroveň hluku v kabině, tak na spotřebu. Legálními rychlostmi lze běžně jezdit za šest litrů.Užitnými vlastnostmi, zpracováním a funkčností Peugeotu 508 jsme se dostatečně zabývali už při minulých příležitostech, proto můžeme přikročit rovnou k ceně. Peugeot 508 SW 2.0 HDi v testované výbavě Allure je sice levnější než oba klíčoví rivalové, ale ne o dost. Zatímco Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170 k Highline aktuálně stojí 786 500 Kč a za Ford Mondeo kombi 2.0 TDCi 163 k Titanium dáte 768 590 Kč, Francouzi mají v ceníku 719 900 Kč. A u levnějších výbav jsou cenové rozestupy ještě menší. Nebojte se tedy na prodejce řádně zatlačit. Už z důvodu zůstatkové ceny při dalším prodeji by měl být Peugeot minimálně o deset procent levnější, aby mělo smysl začít o něm uvažovat.
Verdikt
S realistickou ceníkovou cenou by měl Peugeot 508 SW život jednodušší, ale to nic nemění na faktu, že motorizace 2.0 HDi ho ukazuje v zatím nejlepším světle. Zpoza volantu nepůsobí o mnoho těžkopádněji než 1.6 THP ani výrazně pomaleji než 2.2 HDi, zatímco samotná pohonná jednotka přesvědčuje pružností a kultivovaným projevem. Pokud je Peugeot 508 vaší volbou, není důvod chtít ho s jiným motorem.
Jirka Červenka
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | Nezávislé zavěšení |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 120 / 163 v 3750 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 340 v 2000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 99,4 |
0-100 km/h (s) | 8,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 226 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,7 / 3,9 / 4,9 |
Objem nádrže (l) | 72 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4792 |
Šířka (mm) | 1853 |
Výška (mm) | 1456 |
Rozvor náprav (mm) | 2817 |
Provozní hmotnost (kg) | 1640 |
Celková hmotnost (kg) | 2075 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1775 |
Zavazadlový prostor (l) | 503 - 1539 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 564 900 Kč (1.6 HDI 112 Access) |
Základní cena test. verze | 719 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 763 400 Kč |