Peugeot 508 je radikální fastback a kombík, který vám zvedne tep. Podívali jsme se do jeho historie

Vlajková loď francouzské značky Peugeot je dnes vyhledávaným zbožím. Ponořte se s námi do jeho zajímavé historie.
peugeot_508__508_sw_2023-1100x618.jpgCelá galerie 22 Zdroj: Peugeot

Peugeot 508 dnes platí za atraktivní sportovně střižený liftback střední třídy, který sama automobilka označuje za radikální fastback. Vedle atraktivní pětidveřové limuzíny se splývavou střechou existuje i jako neméně pohledný kombík, který vám svým designem vyrazí dech.

Nebo snad znáte jiný rodinný kombík mainstreamové značky s bezrámovými okny? Vlajková loď francouzské automobilky má ale bohatou a zajímavou historii, kterou si pojďme připomenout.

Peugeot 407/607

Peugeot 508 poprvé přijel na svět roku 2010, když nahradil dva dosluhující modely zároveň: 407 a 607. Menší 407 platila za slušné auto mainstreamového proudu, ale ničím příliš nevyčnívalo.

Poněkud zavalitý design postrádal jemnou eleganci jak hranaté 405 z konce 80. let a následné 406, která se stala na našich silnicích hitem (především krásné kupé) či symbolem filmové série Taxi.

Peugeot zase pro model 607, ačkoliv měl své kvality a platil za honosnou vlajkovou loď francouzské značky, nenašel další využití. Luxusní limuzína značky, která se tehdy ještě neprofilovala jako prémiová, prostě nedávala v kontextu doby příliš velký obchodní smysl, a tak výrobce model zařízl.

Nic jako 408 a 608 se nekonalo (model 408 existuje až nyní jako crossover) a oba končící modely do jisté míry nahradila právě první generace 508. Jak označení modelu napovídá, velikostí patří mezi oba dosluhující modely.

Peugeot 508 první generace

V roce 2010 začala produkce nového modelu 508. Vůz sdílel platformu se sesterským Citroënem C5, oproti němu však postrádal typické hydropneumatické odpružení podvozku, které si Citroën střežil jen pro svou vlajkovou loď.

Oba vozy se rodily na výrobních linkách ve francouzském Rennes a čínském Wuhanu, který dnes známe pro zrod poněkud jiné věci.

Období vzniku modelu 508 stále ještě přálo naftovým motorům, na které vůz sázel především. A dokázal s ním divy na poli spotřeby paliva. Nejúspornější motor 1.6 e HDI s mikro-hybridním systémem uměl jezdit v průměru za 4,2 l/100 km a nabídnout tak neuvěřitelný dojezd přes 1 600 km na jednu nádrž!

Na opačné straně ekologického portfolia stála varianta HYbrid4, která kombinovala elektrický pohon netradičně s naftovým motorem. Následný vývoj ukázal, že to byl krok do slepé uličky a benzinové full-hybridy dávaly vetší smysl, nicméně technicky zajímavý vůz to byl.

Elektromotor navíc poháněl zadní kola, čímž modelu 508 zařídil pohon všech kol. Následně vznikla i diesel-hybridní varianta RXH HYbrid4 s vyšším podvozkem a módním oplastováním.

První generace modelu 508 vznikala jak ve variantě sedan, tak i jako populární kombi, které se na trhu objevilo rok po sedanu. Značka připravovala i příjezd sportovně střiženého kupé po vzoru původního Peugeotu 406 Coupé s designem od věhlasného studia Pininfarina (obludnou 407 Coupé raději opomeňme).

Na Ženevském autosalonu roku 2010 tak ukázala světu krásný koncept Peugeot SR1 s motorem 1.6 THP spojeným s hybridní technikou a výkonem 255 koní, nicméně na sériovou výrobu bohužel nikdy nedošlo. V roce 2015 potom přišel facelift sedanu a kombíku, který přinesl např. full LED světlomety.

Peugeot 508 druhé generace

Druhá a současná generace 508čky přijela roku 2018 a sama automobilka jej nazývá radikálním fastbackem. Oproti minulé nemastné, neslané generaci to opravdu byl radikální řez, především po stránce designu.

Vůz ihned získal popularitu zejména pro svůj atraktivní, sportovně střižený vzhled se splývající střechou po vzoru karoserie fastback a bezrámovými skly bočních oken.

Po technické stránce to byla také malá revoluce. Vůz dostal spoustu moderní bezpečnostní a asistenční technologie a interiér osvěžil inovativní přístup architektury kabiny i-Cockpit.

Po technické stránce jsou novinkami osmistupňová automatická převodovka EAT8, která nahradila starý šestistupňový typ, a plug-in hybridní pohon představený roku 2019.

Zajímavostí je také prodloužená varianta 508L s rozvorem náprav delším o 55 mm a celkovou délkou větší o 100 mm. Vůz vznikl pro čínský trh, který býval pro francouzskou automobilku důležitým odbytištěm nových vozů.

Rok 2019 přinesl odhalení sportovně laděné studie 508 Sport Engineered Concept, která z plug-in hybridního pohonného ústrojí vymáčkla úchvatný výkon 400 koní a točivý moment 500 Nm.

Roku 2020 se motorističtí fanoušci dočkali i sériové verze 508 PSE s o něco nižším výkonem 360 koní. Stále však jde o nejvýkonnější sériový vůz Peugeot v historii značky.

Letošní rok potom přinesl facelift celé modelové řady. Vůz dostal přepracovaný a ještě atraktivnější vzhled s novou maskou chladiče, logem v podobě lva a světelným podpisem, který se drží motivu lvích drápů. Uvnitř potom na uživatele čeká nový a přepracovaný multimediální systém.

Aktuálně je nový Peugeot 508 dostupný s buď s naftovým motorem BlueHDi 130, nebo ve dvou plug-in hybridních variantách s výkony 180, nebo 225 koní. Vrcholem je pak stále 360koňová sportovní verze 508 PSE.

14.10.2023 7:42| autor: Hugo Kottás | zdroj: Peugeot

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist