Peugeot 508 1.6 THP

Peugeot udělal velmi důležitý krok. Konečně postavil auto, které si nezaslouží jen zatracení, ale naopak se dokáže postavit nejlepším hráčům segmentu.

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 7.4

RADOSTI
Pěkný interiér; slušný podvozek; poměrně úsporný motor

STAROSTI
Mdlé reakce motoru; kdy se Francouzi naučí udělat auto pořádně?

Mrzí mě, že nám nebylo umožněno změřit Peugeot 508 1.6 THP na mosteckém polygonu, protože tohle je docela schopné a pro Peugeot velmi nadějné auto. Jirka po prvním svezení s novým modelem Peugeot 508 na jihu Španělska nešetřil slovy chvály a při naší debatě o novém francouzském produktu se několikrát opakoval s termíny „německý“, „docela zábavný“ a „výrazně lepší“. V mnohém mu musím dát za pravdu, ale bohužel ani nový Peugeot 508 nezapře, ve které zemi byl vyroben.

Tak třeba head-up displej. U nového auta s pár tisícovkami najetých kilometrů by se nemělo stát, že se po nastartování ozve křupání a vrzání a zařízení zůstane zaseklé, místo aby se vysunulo a začalo zobrazovat potřebné informace. Náladovost kusu plastu s elektromotorkem jasně ukazuje, že Francouzi ještě stále kladou oběd a cigaretku na první místo. A stejný přístup byl zřejmě uplatněn při konstrukci vysouvacích držáků nápojů. Zatímco levý se vysune líně do půlky nebo vůbec, pravý vystřelí s křupnutím do interiéru jako beranidlo, div vám nevyrazí kelímek s pitím z ruky.Ještě že se bez kusu vysouvacího plastu dá žít. Jinak si totiž všimnete třeba toho, že sedíte konečně v pěkném skoro až prémiovém interiéru. Přístrojový panel vypadá velmi moderně a zdařile (a hlavně je dobře čitelný) a ani středová konzola není k zahození. Horší už je to s propracovaností ergonomie, ale zvyknete si. Peugeot u nového modelu 508 zapracoval i na pozici za volantem a sedačkách, takže mne opravdu mile překvapilo, že jsem se neusadil do měkkých křesel v mizerné poloze bez bočního vedení. Sedačky jsou docela tvrdé, takže se neprosedí a nebolí s nich záda, v zatáčkách slušně drží tělo a být ještě tak o dva tři centimetry níž, označil bych polohu za volantem jako velmi povadenou. Jediným jejich výraznějším mínusem je ledabylá podpora stehen, která jen trčí nahoru a po chvílí se stejně promačká a neplní svou funkci.

První dojem je nicméně zatím dobrý a ještě jsem nemusel ani nastartovat. Řadový čtyřválec 1.6 THP přeplňovaný turbodmychadlem známe i z jiných modelů koncernu PSA. Už asi víte, že motor vznikl ve spolupráci s BMW a najdete ho i pod kapotou nejen Citroenů, ale také modelů Mini. Jeho nejatraktivnější verze o výkonu rovných 200 koní pohání zdařilé kupé Peugeot RCZ a i když v sedanu 508 nedosahuje takového výkonu (musí mi stačit 156 koní), lze očekávat slušné svezení.

Na volnoběh je motor velmi kultivovaný a klidný, ale brzy si všímám, že trpí na podivně gumovou reakci. Nemá tak bezprostřední odezvu jako v jiných modelech, což dávám za vinu hlavně nutnosti splnit emisní normu Euro 5. Aby se s motorem začalo něco dít, je potřeba nebát se sešlápnout pedál plynu. Pamatuji si, že třeba v Citroenu C4 motor reagoval okamžitě a ani pod kapotou MPV Peugeot 5008 se neprojevoval tak ospale. Třeba se na tom podílí i celkem vysoká hmotnost vozu 1561 kg (auto je ale o trochu lehčí než Peugeot 407, který nahrazuje). Říkám si ale, že jestli se takhle bude podobně chovat přeplňovaný downsizovaný motor v příštím BMW řady 3, no, potěš nás pánbůh…Šestnáctistovka se ale otáček nebojí a s Peugeotem dokáže docela slušně hýbat. Kvůli poměrně dlouhým převodům ale musíte často řadit, takže to celé tak trochu připomíná nedávno testovaný Volkswagen Passat 1.8 TSI. Na druhou stranu, nasaďte na dálnici klidné konstantní tempo a malá jednotka se vám odvděčí poměrně slušnou spotřebou, kterou lze udržet na 7,5 litrech na 100 km. Ani při trochu rychlejší jízdě nebo častějším využívání potenciálu motoru nevyleze spotřeba výrazně přes 9 litrů. A to je na tak velké auto slušné.

Kvalita řazení není možná tak přesvědčivá jako u kupé RCZ, ale rozhodně již nepřipomíná dřívější produkty této francouzské značky, kdy byly pohyby pákou spíše sázkou do loterie, které z čísel 1 až 6 tam zapadne. Najděte si tak nějakou otevřenější okresku, střídejte trojku a čtyřku a objevíte, jak je Peugeot 508 1.6 THP dynamicky nadaný a i docela zábavný.Lehký motor vpředu pomáhá v lepším rozložení hmotnosti a auto je citelně neutrálnější než těžké dvoulitrové diesely. Řízení je pak i mnohem sdílnější, i když o vyloženě „sportovní“ zpětné vazbě se mluvit nedá. S šestnáctistovkou se ale snáze odhadují nájezdové rychlosti a je více cítit, jak přední kola pracují. Reakce auta na vaše povely jsou také bezprostřednější a Peugeot 508 překvapivě poslouchá i na náhlé ubrání plynu v zatáčce. Sice nepohodí zadkem tak dramaticky jako RCZ, ale to po něm nikdo nechce. Je ovšem příjemné, že tu trochu z genů RCZ cítíte.

Dalším vedlejším projevem je slušný komfort odpružení. Peugeot 508 vyhlazuje nerozvnosti velmi dobře a k posádce se nedostanou tvrdé kovové rány, na které si museli zvyknout řidiči dřívějších modelů 407 s těžkými diesely vpředu. Co se zvládnutí nastavení podvozku týče, je nový Peugeot srovnatelný s Passatem. Sice se vám nedostane tak strojové preciznosti, ale oproti staré 407 je to obrovský pokrok.Do skutečně zábavných jízdních vlastností Peugeotu 508 chybí jestě docela dost a na Ford Mondeo po dynamické stránce přeci jen pořád ztrácí, ale francouzké auto už není tím zavrženíhodným produktem, kterým býval jeho předchůdce. A nedá se říci, že by třeba za Passatem v jízdním projevu nějak zaostával.

A pak je tu ještě otázka ceny. Přeplňovaná šestnáctistovka stojí v prostředním stupni výbavy Active zajímavých 599 900 korun a už dostanete všechno, co k životu potřebujete. Vyšší stupeň výbavy Allure obsahuje již plno příjemných „zbytečností“ a přijde vás na 679 900 korun. Dynamicky odpovídající diesel je pak k dostání jen s automatem a stojí o 75 000 korun více, takže z benzínové šestnáctistovky se stává velmi atraktivní zboží. Cenově také Peugeot 508 1.6 THP vychází o pár desítek tisíc korun výhodněji než srovnatelný Passat 1.8 TSI a Ford Mondeo 1.6 EcoBoost (o kterém si na Autowebu přečtete již brzy).

Verdikt
S novým Peugeotem 508 může francouzská značka hrdě vstoupit mezi nejlepší hráče segmentu. Neříkám, že je to nejlepší a nejvýhodnější koupě, ale konečně se podařilo vytvořit produkt, který snese i tvrdou kritiku a je na hony vzdálen od beznadějné podprůměrnosti starého modelu 407, který tak překonává ve všech hodnotitelných kritériích. Bude ale hodně záležet na zvolené motorizaci a já nepochybuji o tom, že s dieselem se tak pěkně nesvezete. Peugeot 508 1.6 THP ale bude trápit stejný problém jako nedávno Passat 1.8 TSI. Všichni se s ním rádi svezou okolo autosalonu, ale pak půjdou a koupí si dvoulitrový diesel, aby následující čtyři roky zkoumali, kam se poděla ta ladnost a zábavnost benzínového provedení.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)115 / 156 v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)240 v 1400 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)99,9
0-100 km/h (s)8,6
Nejvyšší rychlost (km/h)224
Spotřeba paliva (l/100 km)9,2 / 4,8 / 6,4
Objem nádrže (l)72
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4792
Šířka (mm)1853
Výška (mm)1456
Rozvor náprav (mm)2817
Provozní hmotnost (kg)1561
Celková hmotnost (kg)1995
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)735
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1775
Zavazadlový prostor (l)503 - 1539
Ceny
Základní cena modelu539 900 Kč (1.6 VTI 120 k Access)
Základní cena test. verze679 900 Kč (1.6 THP Allure)
2.5.2011 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist