autoweb.cz > Peugeot > Peugeot 308 > Peugeot 308 SW 1.2 PureTech 130k EAT6 (2015)
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech 130k EAT6 (2015)
Dynamika 7
Chování na silnici 7
Provozní náklady 9
Praktičnost 8
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7.6
Radosti
Tichý a kultivovaný motor; odvážný design interiéru; ovladatelnost
Starosti
Kolísavá spotřeba; chování podvozku na nerovnostech
Peugeot 308 je u nás v redakci starý známý. Testovali jsme už spoustu verzí, ale zdaleka nejzvláštnější je tahle – benzínový tříválec 1.2 PureTech spojený s automatickou převodovkou EAT6.
Jak ale zjistíme vzápětí, kromě poněkud nezvyklé disharmonie tří válců, kterým plynule mění tón hydrodynamický měnič, je na autě všechno důležité a zásadní tak, jak má být.
Interiér
Snad jen s výjimkou interiéru, ale to už je dost ohraná písnička. Takže jen v rychlosti zmíním, že si tu designoví nadšenci přijdou na své, ergonomičtí puntičkáři a netrpěliví jedici si pak postesknou nad dotykovým displejem a budou volat po klasických ovládacích prvcích.
Po čase mi také trochu začalo vadit nedůmyslné řešní některých odkládaích schránek nebo držáku na pití, kratší zadní sedáky a nikoliv zrovna bohaté místo na hlavu, jinak ale prostoru není co vytknout. Kufr je velký, s praktickou schránkou pod podlahou (třeba na povinnou výbavu) a snadným sklápěním sedaček, které téměř vytvoří rovinu.
Pohon
Jakmile usednu do auta poháněného tříválcem, které je větší než Peugeot 108, jsou moje očekávání spíše skeptická. Nebudu se tvářit překvapeně, tenhle tříválec 1.2 PureTech o výkonu 130 koní jsem v Peugeotu 308 zkoušel už dříve a teď jsem se na opětovné shledání vlastně těšil. Motor je totiž nadmíru kultivovaný, dobře odhlučnění a výkony podává uspokojivě.
V nízkých otáčkách se chvilku „sbírá“, potom jede obstojně a za vrcholem v 5500 ot./min. povadne jen pozvolna, než elektornika v šesti tisících sama uzná moment za vhodný k přeřazení. Automat svojí váhavou povahou chvilkami připomíná robotizovaný manuál, jinak ale řadí plynule, intuitivně reaguje na povely plynem a motor neokrádá o síly nijak citelně.
Spotřeba
Přiznám se, že mi k autu přesně padne, jelikož jsem kvůli pomalé reakci na plyn stejně neměl choutky vozit se svižně, a to ani ve sportovním režimu, kdy odezva není o nic lepší a uměle reprodukovaný zvuk vám brzy začne hrát na nervy. Utlumené reakce naopak napovídají, že jednou z deviz motoru 1.2 PureTech by měla být slušná spotřeba paliva.
Tabulkovým hodnotám 6,5 / 4,4 / 5,2 l/100 km jsem se ani na okamžik nepřiblížil, možná s větší mírou sebezapření by to šlo, pohodovým tempem jsem ale městský průměr ustálil na 7,5 litru. Díky přeplňování a automatu je ovšem spotřeba dost citlivá na zacházení s plynem, takže se snadno přehoupne přes deset litrů, pokud si častěji neuhlídáte tempo.
Ovladatelnost
Menší motor se bezesporu příznivě projevil i co do jízdních vlastností. Menší zatížení přední nápravy je znát větší chutí po zatáčkách a výbornou mechanickou přilnavostí předních kol. To je navíc podpořeno malým volantem s celkem ostrým a vyváženým řízením, které navíc ve sportovním režimu pořádně přituhne na odporu.
Ani na 17″ kolech komfort netrpí, ovšem navzdory plavnějšímu odpružení představují pro podvozek, hlavně potom pro zadní nápravu, značnou překážku příčné nerovnosti. Na nich nejenže slyšitelně tluče, ale vlní se a odskakuje. A to není dobré nejen pro pohodlí, ale i důvěru v podvozek, na hladkém asfaltu však funguje velmi dobře.
Verdikt
Peugeot 308 SW už dříve dokázal, že se neostýchá vyšlápnout si na ty nejlepší ve třídě, a přestože to na samotný vrchol kvůli několika maličkostem stále není, je to auto, proti kterému v zásadě nemám co říct. A to ani v kombinaci, která zprvu vzbuzuje spíše skepsi.
Motor 1.2 PureTech je po všech stránkách povedený a spojením s automatickou převodovkou jeho výkony nikterak významně neutrpěly, naopak mám pocit, že tato kombinace dělá z 308 ještě příjemnější, nevtíravé auto. Jestli vám to však stojí za příplatek 37 tisíc korun, to už musíte vědět sami.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový tříválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1199 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 225/45 R17 |
Pneumatiky vzadu | 225/45 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 96 / 130 v 5500 |
Točivý moment (Nm) | 230 v 1750 |
0-100 km/h (s) | 10,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 198 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,5 / 4,4 / 5,2 |
Objem nádrže (l) | 53 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4585 |
Šířka (mm) | 1804 |
Výška (mm) | 1470 |
Rozvor náprav (mm) | 2730 |
Provozní hmotnost (kg) | 1440 |
Celková hmotnost (kg) | 1855 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 1100 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 635 |
Zavazadlový prostor (l) | 610 / 1660 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 412 000,- Kč (1.2 PureTech 110 k Access) |
Základní cena test. verze | 466 500,- Kč / 465 500,- Kč v akci (1.2 PureTech 130 k Active) |
Cena testovaného vozu | 503 500,- Kč / 493 500,- Kč v akci (1.2 PureTech 130 k Active EAT6) |