autoweb.cz > Peugeot > Peugeot 308 > Peugeot 308 GTI
Peugeot 308 GTI
Dynamika 8
Chování na silnici 7
Provozní náklady 7
Praktičnost 9
X-Factor 5
Celkové hodnocení 7.2
RADOSTI
Více rychlosti; více zábavy; rozumná cena i náklady; spousta prostoru
STAROSTI
Méně torzní tuhosti; diskutabilní design; skutečný sporťák v něm nehledejte
Už je tomu pár let, co jsem si byl v sychravé podzimní sobotě vyzkoušet na okruhu v Sosnové výhody pohonu zadní kol v rodinném hatchbacku se čtyřválcem. Pamatuji si, že jsem tam tehdá v jednom kole udělal čtvery hodiny. Nebylo to ale v mém BMW 120i, které trpělo dost překvapivou nedotáčivostí, ale ve stařičkém Peugeotu 306 S16, jakémsi předvoji vrcholného modelu GTI. Tak zákeřné auto jsem snad ještě v životě neřídil.
Peugeot 308 velká fotogalerie
Stačilo ubrat plyn při sebemenším natočení volantu a zadek auta se okamžitě poroučel jinam. Podobně „smrtelný“ byl i Peugeot 205 GTI, ale s tím jsem jel jen kousek a hlavně velmi pomalu, protože dovnitř teklo, podlahou jsem viděl na ubíhající asfalt a bezpečnostní pás nešel zapnout. Moje první zkušenost s dravým Peugeotem tak byla až 306 S16 a jsem rád, že se to odehrálo na uzavřeném okruhu v nízkých rychlostech. BMW 120i mi pak najednou nepřišlo vůbec sportovní…A tuhle příhodu o divokém 306 S16 jsem si omílal celou tu dobu, co jsem se snažil najít aspoň pár z jeho genů v novém produktu, který se jmenuje 308 GTI (a který skoro všichni kolegové tak vychvalovali) a má být připomínkou slavné doby, kdy Peugeoty sice rezly, ale jezdily. A jezdily zatraceně dobře.
Nechápejte mne ale špatně, Peugeot 308 GTI není vůbec špatné a nudné auto a na poměry značky jezdí docela slušně. Nejvíce mu k tomu samozřejmě pomáhá motor. Přeplňovaná šestnáctistovka má výkon 200 koní, který posílá na přední kola přes rychle a docela přesně řadící šestistupňový manuál. Stejnou jednotku najdete i v kupé Peugeot RCZ, které nám na testovacím polygonu doslova vyrazilo dech – i na zimních pneumatikách a v teplotách pod nulou bylo na okruhu rychlejší než třeba BMW 335d Coupé (na letních gumách), o kterém si přečtete již brzy.
Za výbornými výsledky kupé RCZ ale stál také podvozek, jehož přesnost hatchback 308 GTI postrádá. Auto je sice pevnější a neplave po silnici tolik jako běžné modely 308, ovšem zmizela tuhost a jistota, která nás na RCZ tolik bavila. Reakce hatchbacku jsou také o poznání pomalejší a zpětná vazba, která dávala řidiči pocit, že se něco děje a že on je tu důležitý, byla rovněž minimalizována. Pětidveřový model 308 GTI tak více připomíná projevem jen rychlé praktické auto, ale to nemusí být na druhou stranu úplně špatně.Jet skutečně rychle s Peugeotem 308 GTI není úplně jednoduché a zatímco v RCZ jste si klidně mohli dovolit vypnout ESP a nechat auto doslova tančit, hatchback je takový… no… zkrátka to ESP necháte raději zapnuté, protože nikdy nezískáte tu naprostou důvěru v přední pneumatiky. Také se s autem hůře pracuje plynem a samotná reakce na pohyby pravou nohou není tak ostrá. Zas ale Peugeot nikoho po ubrání plynu v zatáčce nevyděsí jako mne tenkrát ta 306 S16. Takové chování je dnes už nepřijatelné.Peugeot pravděpodobně ale nechtěl hatchback 308 GTI udělat tak divoký a výbušný jako kupé RCZ. A docela ho i chápu. Při běžném ježdění totiž v Peugeotu 308 GTI objevíte velmi příjemné auto s docela pěkným a hlavně prostorným interiérem, bohatou výbavou a především velmi atraktivní cenovkou. Nyní totiž tohle auto stojí v akci 499 900 korun a to je, považte, velmi lákavá nabídka za vůz s výkonem 200 koňských sil.Když už jsme u těch peněz, spotřeba auta není špatná, ale mohla by být lepší, kdyby neměl 308 GTI zbytečně krátké odstupňování převodovky. Na dálnici tak motor točí pří cestovní rychlosti skoro 4000 otáček a neustále máte tendenci se přesvědčovat, jestli jste náhodou omylem nezařadili místo šestky čtyřku. Na tak silné auto by klidně stačila delší šestka – na dálniční tempo. Stejně na okreskách pracujete neustále „dva – tři – čtyři – tři – dva“, takže větší mezera mezi pětkou a šestkou by vhod přišla.
Verdikt
Tak jak tedy? Peugeot 308 GTI je slušné auto, které si své publikum rozhodně najde. Jestli jste už složili zálohu, nemusíte se bát, že by vás čekalo zklamání. Sice nedostanete tolik dravosti jako v kupé RCZ se stejným motorem, ale to bohatě vyváží prostor, cena i provozní náklady. Volkswagen Golf GTI je ale pořád na míle daleko vzdálen co do jízdního projevu, tak hlavně do kultivovanosti a celkové dokonalosti. A Peugeot, ač velmi nadějný produkt, se mu nemůže v podání výkonů a rychlosti rovnat. Aspoň to ale Peugeot ospravedlňuje cenou, z čehož by si některé automobilky mohly vzít příklad.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | vlečená ramena, zkrutná příčka |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | Kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 225/40 R18 |
Pneumatiky vzadu | 225/40 R18 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 147 / 200 v 5800 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 275 v 1700 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 135,7 |
0-100 km/h (s) | 7,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 237 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,2 / 5,5 / 6,9 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4276 |
Šířka (mm) | 1821 |
Výška (mm) | 1519 |
Rozvor náprav (mm) | 2608 |
Provozní hmotnost (kg) | 1474 |
Celková hmotnost (kg) | 1850 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | - |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | - |
Zavazadlový prostor (l) | 442 - 1398 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 279 900 Kč (1.4 16V Access) |
Základní cena test. verze | 499 900 Kč (1.6 THP 200 k GTI) |