autoweb.cz > Peugeot > Peugeot 308 > Peugeot 308 GT 1.6 THP 205: Usrkáváč benzínu
Peugeot 308 GT 1.6 THP 205: Usrkáváč benzínu
Aktuální 308čka se francouzské značce dosti povedla a velkou měrou tomu přispěli právě velmi dobré motorizace. Námi testovaná benzínová verze GT pod svou kapotou skrývá v podstatě vrchol standardní nabídky – čtyřválec o objemu 1,6 litru s twin-scroll turbodmychadlem poskytující výkon 205 koní v kombinaci s šestistupňovým manuálem. Víc nabízí už jen ostrá verze GTi, která je však se svými 270 koňmi podstatně náročnější na provoz. GTčko přitom nabízí opravdu svižné svezení, aniž by vás nutilo k přehnaně častým návštěvám čerpacích stanic. To je samozřejmě dobře – i proto, že se GTčko dožaduje alespoň 98oktanového benzínu.
Dlouhodobá spotřeba se v rámci celého testování ustálila na osmi litrech. To sice nezní nijak ohromně, je však potřeba vše uvést do správného kontextu – testovací auto často mění svého dočasného majitele a všichni testující mají tendence vůz čas od času pořádně provětrat. Obzvláště pokud jde o přiostřený model navíc vybavený lákavým tlačítkem Sport. Pokud se ale budete snažit, začnou na obrazovce palubního počítače naskakovat opravdu příjemná čísla.
Cestu z Ostravy do Prahy dálničním tempem zvládla 308 GT s více než přijatelnou spotřebou 6,4 litru na 100 km a to bez snahy spotřebu vyloženě hlídat. S převážně mimoměstskou trasou Nový Jičín – Vsetín a nazpátek si Peugeot poradil za rovných „pět na sto“, přičemž s trochou štěstí na opravdu plynulou dopravu a dostatkem sebekázně by se ještě rezerva v podobě nějaké té desetinky našla. Při běžné městské jízdě se dá pohodlně udržovat spotřeba 7,6 litrů, aniž byste se museli nějak výrazně omezovat.
Pokud se však rozhodnete zaměřit se vyloženě na spotřebu, dokážete s trochou štěstí a hromadou zenového klidu stáhnout městskou spotřebu až k hranici šesti litrů. Je ale třeba počítat s tím, že v tomto případě budete právě vy tou hlavní brzdou provozu. Obnáší to rovněž neustálé manévry s hlavicí řadící páky a držení motoru v opravdu nízkých otáčkách, tak abyste nevyprovokovali turbo k sebemenšímu nádechu.
Peugeot takto úspornou jízdu zvládne, otázkou však je, zda to zvládnete i vy. Další otázkou je, zda to má vlastně jakýkoliv smysl. Takovýmto stylem jízdy totiž využijete sotva čtvrtinu výkonu motoru – tedy alespoň podle grafů zobrazených v režimu sportovní jízdy – a je tedy na místě otázka, zda při primárním zaměření na spotřebu nesáhnout po některé ze základních motorizací.
Důležité je, že při běžném, klidném ježdění dokáže být Peugeot 308 GT opravdu úsporný, aniž by vás zásadně omezoval. Zároveň vás u benzínky nijak nevytrestá, ani pokud se při jízdě uvolníte a důkladně seznámíte pedál plynu s koberečkem na podlaze.