autoweb.cz > Peugeot > Peugeot 308 > Peugeot 308 1.6 THP 156 k (2014)
Peugeot 308 1.6 THP 156 k (2014)
Dynamika 7
Chování na silnici 6
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7.2
Radosti
Charakterní motor; schopnost jezdit úsporně; minimalistický design kabiny
Starosti
Dlouhé převody a omezená dynamika; odtažité ovládání; zmatená ergonomie
Peugeot při generační obměně svého hatchbacku 308 možná nesáhl po změně označení a název ponechal ve stávající podobně, ve výsledku však došlo k tak rozsáhlým změnám, že jediným pojítkem s minulou generací je skutečně jenom označení.
Předně si nelze nevšimnout střídmého, elegantního designu s citlivě zvýrazněnými detaily. Pryč je široce rozevřená tlama nebo místy neformné, těžké tvary, nový Peugeot 308 přináší designovou výstřednost v mírné a stravitelné podobě.
Mezi hatchbacky střední třídy se určitě řadí mezi vzhledově nejvýraznější, ovšem zalíbit se v konkurenci nové Mazdy 3 bude těžké. Mnohem větší výzvou však bude vyrovnání se po stránce funkční a jízdní etalonu třídy jménem Volkswagen Golf.
Peugeot 308 velká fotogalerie
Nejsilnější benzínová verze 1.6 THP pomocí přeplňování turbodmychadlem ze sebe vydá 156 koní a 240 Nm, což stačí na přiblížení ke stokilometrové rychlosti za rovných 8,0 s, které podle měření dokáže bez větších problémů splnit i v reálu. Čísla jsou jedna věc, ale subjektivní dojem z podání výkonů je mnohem vlažnější.
Vlivem dlouhého zpřevodování, kdy druhý rychlostní stupeň vystačí až k rychlosti 110 km/h, třetí potom k hranici 170 km/h, jsou reálné výkony motoru potlačeny a ani nejsilnější motorizace tak neslibuje bůhvíjaké dynamické potěšení. Škoda, jelikož motor se odmění osobitým zvukovým projevem, včetně charakteristického štěkání omezovače a lineárním podáním výkonů.
Na druhou stranu se díky dlouhým převodům při volném tempu umí odměnit dobrou spotřebou. Dálniční tempo si řekne o průměrných sedm litrů, stejně jako svižnější jízda mimo město. Stále je však potřeba myslet na omezenější dynamiku a při potřebě zrychlení s motorem pracovat a výkon z něj trochu dolovat.
Z podvozku je cítit velká jistota, přesto není přehanně tuhý, naopak ani vyměklý, i když se při ostřejších průjezdech zatáčkami stále mírně naklání. Umí být pohodlný, paradoxně ale i přes jistou plavnost si nedokáže poradit s ostrými příčnými nerovnostmi a nechá se mírně rozhodit, což většinou doprovází ostrá rána.
Nejvíce se konvencím vymyká interiér, který všechny své trumfy vsází na design. Na pohled zaujme malý volant a kaplička přístrojů vysoko nad jeho vrchní hranou, což je koncept poprvé viděný v modelech 208 nebo 2008, ale po chvilce si lze zvyknout. Větším rukám sice malý volant nemusí dobře padnout do dlaně, umocňuje však agilitu řízení, přestože není nijak citlivé, a budíky jsou blízko zornému poli.
Otáčkoměr cejchovaný proti směru hodinových ručiček je designovou perličkou a jeho odečítání není nijak komplikované, po chvíli si lze zvyknout i na toto. Horší je to už s absencí většiny „pevných“ tlačítek a přemístění vešekerých funkcí, včetně klimatizace, do hloubi dotykového displeje. Ten má pomalou odezvu a nepříliš pěknou grafiku, ve které je navíc těžké se rychle zorientovat.
Vnitřek je tak na jednu stranu tím nejzajímavějším prvkem auta, nicméně z funkčního hlediska selhává. Nelze mu upřít jedinečnou atmosféru podpořenou dobrým zpracováním a volbou materiálů, škoda jen, že ergonomie a funkčnost tolik ustoupila designu a zjednodušení palubní desky tak paradoxně vedlo k větší složitosti jejího ovládání v praxi.
Verdikt
Peugeot 308 je v současné době zřejmě nejpovedenějším modelem automobilky a dává jasně najevo, že se chce posunout o hodně velký kus kupředu. Nicméně stále jsou na něm vidět drobné přehmaty, kvůli kterým na vrchol zkrátka nedosáhne. V mnoha očích přebije designově usedlý Volkswagen Golf svým výrazným, stále však elegantním vzhledem exteriéru i interiéru, a nepochybně tyto vlastnosti budou mnoha kupcům stačit, po fuknční stránce a pokojného, ničím nerušeného soužití s autem má však německý rival stále ve všem navrch. Pokud navíc hledáte skutečnou zábavu za volantem, Peugeot 308 není vyloženě nudný, ale pro tento účel je tu stále na výběr nová Mazda 3.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 225/45 R17 |
Pneumatiky vzadu | 225/45 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 115 / 156 v 6000 |
Točivý moment (Nm) | 240 v 1400 |
0-100 km/h (s) | 8,0 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 218 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,7 / 4,4 / 5,6 |
Objem nádrže (l) | 53 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4253 |
Šířka (mm) | 1804 |
Výška (mm) | 1472 |
Rozvor náprav (mm) | 2620 |
Provozní hmotnost (kg) | 1375 |
Celková hmotnost (kg) | 1770 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 1400 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 615 |
Zavazadlový prostor (l) | 420 / 1228 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 340 000 Kč / 320 000 Kč v akci (1.2 Vti 82 k Access) |
Základní cena test. verze | 463 500 Kč / 438 500 Kč v akci (1.6 THP 156 k Active) |