Peugeot 308 1.6 e-HDI

Po omlazovací proceduře se zástupce Peugeotu v segmentu C posunul povážlivě blízko nejlepším konkurentům. Francouzi ukazují, že místo oběda začli pracovat.

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 8

RADOSTI
Vysoká kultivovanost; příjemný a dobře odhlučněný motor; nízká spotřeba; skvělý stop-start

STAROSTI
Diskutabilní design; není to žádný rychlík

Peugeot se poslední dobou dostává opět dopředu. Po velmi beznadějných produktech se konečně dostala na svět auta, která si zaslouží místo na seznamu každého, kdo hledá racionální model. Ale v posledních několika měsících jsme se dokonce setkali s auty, kterých by si měl všímat i řidič. Jak je to možné? U Peugeotu se zřejmě rozhodli konečně pracovat.

Už nové MPV Peugeot 5008 ukázalo, že se věci obrací k lepšímu a třeba kupé Peugeot RCZ je jasným příkladem návratu aut pro řidiče, která z nabídky této francouzské značky v průběhu devadesátých let zmizela. Hodně ale záleží na motorizaci a zvykli jsme si plno nedostatků přehlížet jen například díky vynikajícímu motoru 1.6 THP, který vznikl ve spolupráci s BMW a který je skutečně skvělý – i dnes.Jenže tentokrát se mi pod ruku dostala poměrně obyčejná a dokonce i ekologická (nebo lepší by bylo říci ekonomická) verze. Má naftovou šestnáctistovku o skromném výkonu 112 koní, šestistupňovou převodovku s prodlouženými převody, pneumatiky s nízkým valivým odporem a systém stop-start, který při zastavení zhasíná motor. Na papíře se tedy o příliš řidičsky atraktivní kombinaci nejedná.

Peugeot 308 velká fotogalerie

Peugeot 308 fotogalerie

A to jsem se ještě ani na auto nepodíval. Zepředu to teď ujde, zmizela ta roztlemená žabí tlama. Ale oteklý zadek zůstal a celé to působí dojmem, jako když si velmi rozměrná žena sedna na příliš úzké sedátko v tramvaji. Ne, Peugeot 308 není proporcionálně zdařilé auto a nepomohou tomu ani velká kola. Je tedy lepší rezignovat na styl, nedívat se na auto zezadu a do garáže chodit jenom popředu a potmě. A máte vyhráno.

Vzhledem by vlastně všechny starosti mohly končit, neboť Peugeot 308 1.6 e-HDI nyní jezdí velmi dobře. Dieselová šestnáctistovka je velmi dobře odhlučněná a hlavně kultivovaná – neotravuje posádku vibracemi nebo hrubým chodem a především velmi příjemně měkce reaguje na plyn. Není to takové to nervózní poskakování jako v Opelu Astra, ani zdechlost motorů TDCI od Fordu v nízkých otáčkách. Napadl mě snad akorát Golf 1.6 TDI, který by mohl být srovnatelný s projevem tohoto Peugeotu. A to je asi ta největší pochvala, kterou si může motor zasloužit.Pohonná jednotka vůbec, ač objektivně nikterak rychlá, je velmi silnou stránkou auta. Ani při jízdě mimo město neobtěžuje hlukem a na dálnici dokáže s přehledem udržovat i rychlejší tempo. Sice jí pružná akcelerace za dálničním limitem činí větší potíže než oblíbeným dvoulitrům, ale jinak je to ve své podstatě velmi uspokojivý a dobře fungující motor. Který si navíc neřekne o víc než 5,5 litru nafty na 100 km.

Peugeot 308 ale funguje dobře i ve městě. Automobilka vybavila model e-HDI něčím, čemu říká „mikrohybridní systém“. Nenechte se zmást, nejsou tu žádné elektromotory, které by auto hnaly kupředu. Je tu jen systém stop-start a chytrý alternátor, který vám nebere výkon, pracuje-li motor pod zátěží. Nutno ale dodat, že systém stop-start funguje přímo skvěle – snad nejlépe ze všech, se kterými jsem zatím jezdil.

Jakmile totiž vyřadíte při dojíždění ke křižovatce a pustíte spojku, motor zhasne v rychlostech už pod 20 km/h. Prodlužuje se tak doba, kdy systém funguje a i když jsem se ho snažil nachytat, nezklamal. Motor se vypne i při velmi pomalé jízdě třeba z kopce, ale posilovač brzd a řízení stále fungují, takže můžete auto bezpečně ovládat. Takhle se dá třeba v koloně z kopce ujet pořádný kus cesty úplně bez motoru. Samozřejmě, jakmile systém vyhodnotí, že toho má baterie dost, motor naskočí. Znovunastartování je ale velmi rychlé (Peugeot udává 400 milisekund) a hlavně bez doprovodných vibrací a oklepání celým autem jako oslíčku otřes se. Digitální ukazatel, kolik sekund z běhu motoru jste systémem stop-start ušetřili, je sice zbytečný, ale funkční.A dokonce v Peugeotu funguje i řazení, na což jsme také nebyli úplně zvyklí. Zkrátka, tohle je celkem dobré auto a velmi těžko se dá najít něco, kvůli čemu byste ho neměli mít rádi. Sice je potřeba si zvykat na některé ergonomické zvláštnosti v interiéru, ale po týdnu ježdění mi už nějak nepřišlo nic nepatřičného. Prostě jsem s Peugeotem 308 jezdil z A do B a fungoval skvěle. Jediné, co mi skutečně vadí, jsou ta stále francouzsky měkká sedadla. Sice už je to lepší, ale pořád se rychle prosedí na delší cestě a bolí z nich záda. Naštěstí má aspoň Peugeot 308 široce nastavitelný volant, takže se po něm člověk nemusí natahovat a kroutit si tak páteř.

Překvapil mne ale i v zatáčkách. Sice se naklání a do „sportovnosti“ má opravdu hodně daleko, ale nechá se vést celkem přesně a řízení má velmi konzistentní chod. Také se mi líbí sladění všech ovládacích prvků – myslím tedy řízení, pedálů a řazení. Všechno má jasně definovaný odpor a připadám si tu opravdu skoro jako ve Volkswagenu nebo Fordu. Lepší už to asi být nemůže.

Testovaný Peugeot 308 1.6 e-HDI také velmi dobře zvládal nerovnosti a poradil si i s rozbitou silnicí. Nepůsobí těžce na předek a je cítit, že tlumiče odvádějí svoji práci a to dokonce i vzadu, což nebývá u aut s vlečenou nápravou a torzní příčkou úplně obvyklé. Hodně ale bude záležet na zvolených pneumatikách – čím menší ráfky a vyšší profil gumy obujete, tím uděláte lépe. Slyšel jsem velké stížnosti na 17″ a hlavně na 18″ ráfky, takže do ničeho většího než 16″ kol se raději nepouštějte. A navíc ušetříte.Jediné, co nemá třistaosmička ráda, jsou rychlé změny směru. Stabilizační systém je sice při normální svižné jízdě nevtíravý, ale jakmile se pokusíte auto rychle přehodit na druhou stranu, ztratí stabilitu a přesnost a chvíli trvá, než se uklidní. Také se mu příliš nelíbí korekce řízením v rychleji projížděných zatáčkách, ale to se bavíme o rychlosti a stylu jízdy, do kterého se nebudou potenciální zákazníci pouštět…

Až se člověku zdá, že je tohle za čtyři sta tisíc (389 900 korun za výbavu Active a 409 900 korun za Sportium) vcelku dobré auto. Ani ta výbava není špatná a všechno, co můžete potřebovat, dostanete v základní výbavě. Provozní náklady slibuje tento model skutečné příznivé a i když se udávaným hodnotám spotřeby nepřiblížíte, dá se mimo město a dálnice jezdit s Peugeotem 308 za směšných 4,5 litru na 100 km. Nafta z nádrže mizela skutečně pomalinku, ale prý palivoměr rozbitý nebyl a ukazoval správně. Takže i tu elektroniku už mají u Peugeotu v pořádku…

Verdikt
Tak to vidíte. Na papíře možná nevypadá nový Peugeot 308 1.6 e-HDI lákavě a na obrázku či naživo už vůbec ne. Ale pak se s autem stačí na chvíli projet a hned vám začne být jedno, jak vypadá a že není tak úplně zábavný jako třeba Focus. Přesto funguje skvěle a vlastně není nic, co bych mu měl jako osobnímu automobilu vytknout. Pohled do ceníku pak převrací misku vah definitivně ve prospěch francouzského auta a ani již zníměný design nedokáže rozhodnutí obrátit. Tohle auto se povedlo.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1560
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)82 / 112 v 3600 ot./min.
Točivý moment (Nm)270 v 1750 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)75,0
0-100 km/h (s)11,4
Nejvyšší rychlost (km/h)192
Spotřeba paliva (l/100 km)5,3 / 3,9 / 4,4
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4276
Šířka (mm)1821
Výška (mm)1519
Rozvor náprav (mm)2608
Provozní hmotnost (kg)1493
Celková hmotnost (kg)1860
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)695
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1500
Zavazadlový prostor (l)442 - 1398
Ceny
Základní cena modelu279 900 Kč (1.4 VTI Access)
Základní cena test. verze389 900 Kč (1.6 e-HDI Active)
20.10.2011 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist