autoweb.cz > Škoda > Škoda Octavia > octavia combi g-tec > Peugeot 308 1.2 PureTech (2014)
Peugeot 308 1.2 PureTech (2014)
Dynamika 7
Chování na silnici 6
Provozní náklady 9
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 7.6
RADOSTI
Spotřeba, cena, celkový koncept
STAROSTI
Reakce podvozku na podélné nerovnosti
O Peugeotu 308 toho bylo letos už napsáno velmi, velmi mnoho a nešlo jen o testy auta jako takového, ale řada zpráv se týkala skutečnosti, že Peugeot 308 zvítězil v anketě o titul evropského auta roku, kdy porazil veškerou konkurenci, třeba BMW i3. A od této informace se odrazíme, protože v redakčním testu máme třistaosmičku s novým motorem 1,2 PureTech, který, stejně jako výše jmenovaný mnichovský model, klade důraz na spotřebu. PureTech s objemem 1,2 litru je tříválec, který posunuje vůz na samotný začátek ceníkové škály, jde o startovní model, nicméně v našem případě se nejednalo o výkonové minimum.
V nabídce je verze s výkonem 82 koní jako základ, „naše“ třistaosmička disponuje výkonem 130 koní. Což je mimochodem na tříválec velmi slušná porce koňské síly. Po zkušenostech s tříválcovými motory jsem nasedal do auta s velkými očekáváními a možná také částečnými předsudky. Čekal jsem nezajímavý uřehtaný zvuk, nedostatečnou sílu agregátu a omezenou dynamiku.
Mylně, nedočkal jsem se ani jednoho. Motor má výkon 130 koní v 5500 otáčkách a točivý moment 230 Nm v 1750 otáčkách, a je třeba pracovat s řazením tak, aby byly otáčky v ideálním spektru – nízko motor nemá (ještě) sílu a při překročení optima začne ztrácet dech, ale při odpovědné práci s řadící pákou prezentuje slušné dynamické schopnosti. Slušnější, než jsem očekával a pokud jsem předpokládal, že budu s autem na silnici pomalý, tak jsem se mýlil. Na stokilometrovou rychlost zrychlí tato 308 za necelých deset sekund a zvládne maximálku lehounce nad dvoustovkou. Po osobní zkušenosti z reálného provozu – auto není v žádném případě pomalé, a to ani se zatížení (tři dospělí a kufr plný zavazadel). Příjemné poznání a milé překvapení.
Příjemný dojem jsem měl i z volantu, na rodinné, praktické, úsporné a ekonomicky laděné auto nečekaně malý, sportovně akcentovaný. Šel dobře do ruky, výtečně se držel, chod řízení i rejd mne zaujaly svou angažovaností k jízdě. Ocenil jsem i přilnavost, solidní naladění podvozku, schopnost držet stopu. Pouze na podélných nerovnostech bylo zřetelně cítit, jak se kola chytla vyjetých kolejí a „cvičila“ s autem. Řadící páka měla obvykle – pro mne netradičně – tvarovanou hlavici z chladného kovu, řazení bylo vcelku přesné, rychlé.
Zpět k motoru, ke spotřebě. Ta tabulková je lehce pod pět litrů, já jsem se držel mezi šesti a sedmi litry a to z důvodu, že jsem motor zatěžoval více než bylo zdrávo – dynamika mne nadchla takovým způsobem, že jsem ignoroval ekonomickou podstatu vozu a jezdil svižněji, než by bylo s autem tohoto ražení záhodno. Ve „slabých“ chvilkách jsem se dostával s krátkodobou spotřebou pár desetin nad pětilitrový průměr. Pokud mám okomentovat Peugeot 308 s ohledem na kabinu jako takovou, tak světlý textilní potah není asi nejideálnějším povrchem, pokud chcete vozit třeba děti obdařené talentem ušpinit ve zlomku sekundy i vepříka, který právě vylezl z bahenní lázně, ale to je detail a řekl bych i otázka volby a výběru čalounění při koupi auta. Ovládání téměř veškerých funkci je soustředěno do dotykového displeje na středové konzole, na můj vkus možná zdlouhavé řešení, sáhnout na samostatný ovladač (viz hlasitost rádia) mi přijde rychlejší, a za jízdy tedy i bezpečnější než se soustředit na virtuální tlačítka na obrazovce, ale dejme tomu. Interiér vypadá čistě, puristicky, příjemně.
Přístrojová deska neruší, otáčkoměr otočený inverzně mne chvílemi mátl svým opačným průběhem, ale zkoušel jsem si zvyknout,sedačky docela dobře vedly. Na zadní sezení se vešlo díte v autosedačce i průměrný dospělý a do kufru šlo naložit zavazadla s objemem přes 420 litrů.
Závěrem cenová politika značky s ohledem na modelovou řadu 308. Cena Peugeotu 308 startuje v základní výbavě se slabším motorem 1,3 PureTech (82 koní) na 320000 Kč, s „naší“ výkonovou variantou je startovní cena 416500 Kč a jsou zde příplatky, kterými můžete cenu navýšit a auto zútulnit. Například Driver Assistance Pack za 12000 Kč. Jde o aktivní tempomat, který umí upozornit na riziko srážky. A který zajímavým způsobem monitoruje vzdálenost auta vpředu. Na displeji přístrojové desky bylo možné sledovat odstup od vpředu jedoucího auta a pokud člověk ví, že průměrná reakční doba řidiče je jedna sekunda, spíše dvě pokud není ve střehu a je třeba starší, a displej hlásí, že časový odstup od auta vepředu je 0,7 sekundy, je na každém řidiči, jak s takovou informací naloží. Zvládnete za necelou sekundu zareagovat a auto při možné kolizi zabrzdit? Jak říkám, odpověď je na každém zvlášť, stejně jako způsob, jakým s informacemi od palubního počítače bude pracovat ,ale mně se líbilo, jak nevtíravě dával Peugeot najevo, že jsem zásadním způsobem překročil bezpečný odstup. Utratit je možné také 14000 Kč za parkovací asistenci s kamerovým systémem, naše auto mělo tento prvek a ve fungovalo tak, jak mělo a s vozem se logicky snadněji parkovalo, kolem deseti tisíc stojí i zmiňovaná dotyková obrazovka, investovat lze do litých kola a dalších a detailů a prvků příplatkové výbavy.
Verdikt
Peugeot 308 1,2 PureTech si své označení Auto roku určitě zaslouží. Tříválcový motor nevykazuje zásadní neduhy malého agregátu, naopak se prezentuje solidním výkonem a dynamikou. Kompetentní je 308 i na poli jízdních vlastností a komfortu. A s ohledem na spotřebu, se kterou lze pracovat, nelze nic jiného než 308 se silnější verzí tříválce pochválit.
Vzhledem ke specifikaci odpovídající ekonomicky laděné nabídce je tady cena vozu, kterou lze brát jako solidní a to vše nutně vede k prohlášení, že Peugeot 308 1,2 PureTech (130 koní) je velmi povedené, komplexně řešené auto.
Dlouhodobý test Peugeot 508 SW: Provozní náklady
Dlouhodobý test | vydáno 22. 5. 2013
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | tříválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1199 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 96/130 v 5500 |
Točivý moment (Nm) | 230 v 1750 |
0-100 km/h (s) | 9,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 204 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,8 |
Objem nádrže (l) | 53 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4253 |
Šířka (mm) | 1804 |
Výška (mm) | 1472 |
Rozvor náprav (mm) | 2620 |
Provozní hmotnost (kg) | 1370 |
Zavazadlový prostor (l) | 420/470 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 320 000 Kč |
Základní cena test. verze | 416 500 Kč |
Cena testovaného vozu | od 436 500 Kč |