autoweb.cz > výbava auta > pneumatiky > minimální vzorek zimní pneu > Peugeot 108 1.2 PureTech TOP! (2014)
Peugeot 108 1.2 PureTech TOP! (2014)
Dynamika 9
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 6
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7.6
Radosti
Drzá obratnost; živý motor; zábavný podvozek
Starosti
Odtažité ovládací prvky; ploché sedačky
Nemá cenu chodit kolem horké kaše a na úvodní otázku hned jednoduše odpovím – vlastně v ničem. Pomineme-li design zevnějšku, který je ze všech tří asi nejvíc „holčičí“, jediným podstatným rozdílem oproti Toyotě Aygo je možnost objednání silnějšího motoru 1.2 PureTech s výkonem 82 koní místo základního 1.0 VVT-i o výkonu 69 koní (u Peugeotu pojmenovaného 1.0 VTi), od Citroënu C1 se pak neliší ani v tom. Koneckonců právě v takto nespecifikované céjedničce jezdil před týdnem kolega Miro Mihálik, takže tenhle test berte spíš jako takový druhý pohled na téměř totožné auto.
Interiér
A hned uvnitř se naše pohledy v zásadě protínají. Na pohled vypadá lehce funky interiér pěkně a zpracování je na takové úrovni, jakou můžete u malého auta čekat. Výtku mám jen k omezenějšímu prostoru na zadních sedadlech, těm předním bych potom vytkl zase nulové boční vedení, ale to jen proto, že jsem měl se stoosmičkou neustále nutkání dělat nepřístojnosti.
Otevřené nebe nad hlavou mám rád, takže mne doplněk v podobě stahovací plátěné střechy za 30 000 korun potěšil, škoda jen, že je to spíš takové větší střešní okno, které se neodhrnuje zcela dozadu jako třeba u Fiatu
Pokud máte ve zvyku jezdit i pod zamračeným nebem, zklame vás, že se interiér pořádně nevytopí, aniž byste na sebe museli pouštět horký vzduch na plné obrátky ventilátoru. Což musí být jasné i tomu největšímu ignorantovi fyzikálních pouček základní školy, upozorňuji však na to kvůli zkušenosti, že i velké čtyřsedadlové kabriolety se dají v zimě příjemně vyhřát.
Pohon
Ne že by snad byl problém v titěrné dvanáctistovce, ta ze sebe vydá energie dostatek. Přestože se 82 koní a 116 Nm nezdá jako mnoho, 962 kg lehkému autíčku to stačí akorát k tomu, aby se drze proplétalo hustým provozem a vždycky mělo dostatek výkonové rezervy prosmýknout se do nějaké skuliny. Navíc nadšení z něj přímo srší – odezva na plyn je na dnešní poměry velmi slušná a jadrně podbarvený zvuk zní horlivě, bohužel však stejně horlivé jsou i jeho vibrace a pocit, že vším štěstím každou chvilku vyskočí zpod kapoty.
Spotřeba
Temperamentní nátura vyžaduje něco životadárné tekutiny navíc, opatrnou jízdou však spotřebu srazíte klidně až k šesti litrům. Při častém rozjíždění a využívání většího výkonového potenciálu dvanáctistovky umí být základní litrový tříválec zhruba o litr úspornější, pokud však vyrazíte na ekorallye po městském okruhu a dodržíte předepsanou osmdesátku, dostanete se při konstantním zatížení motoru až na 3,4 l/100 km, což je jen o jeden decilitr vyšší hodnota než jsem na stejném úseku za stejných podmínek zaznamenal s litrovým Aygem.
Ovladatelnost
Nerad bych k Peugeotu 108 přistupoval s nějakými předsudky, ale nelze se ubránit dojmu, že je to především kabelka na kolech, kteréžto skutečnosti je všechno předurčeno. Ovládací prvky jdou zlehka a pokud hledáte trochu citu a zpětné vazby, moc nepochodíte. Přesto však, kdybyste se náhodou nachytali, že až nějak podezřele často kradete přítelkyni klíčky od auta, nebojte se, neprobíhají ve vás hormonální změny, to se jenom dobře bavíte.
Podvozek má k dokonalosti daleko, jeho houpavý a poddajný charakter však vyhoví požadavkům jak na komfort, tak na zábavu. Přední pneumatiky to vzdají celkem brzy (navíc už byl na autě zimní vzorek), stačí však povolit plyn a zadní kola se už poněkud více nadšěně sklouznou a utáhnou stopu. Kde je psáno, že musíte každou zatáčku projíždět dokonalou stopou s maximálním přetížením? Brousit zrcátka o asfalt a zvedat vnitřní zadní kolo je také velká sranda, kterou si navíc užijete v rychlostech, ve kterých vám nejenže nehrozí odebrání vůdčího listu, ale ani vystavení pokutového bloku.
Verdikt
Peugeot 108 je ze všech kolínských trojčat nejdražší, základní verze 1.0 VTi ve výbavě Active stojí 253 900 korun, pětidveřová karoserie potom o 5 tisíc víc, silnější 1.2 PureTech ve stejné výbavě seženete od 265 900 korun, resp. o 8 tisíc korun dráž s pěticí dveří. Jestli to za francouzský šarm stojí, to si už musí každý zvážit sám podle vlastního vkusu. Jelikož chybu neuděláte ani s jedním autem, tak je to ve výsledku hlavně o tom, které se vám líbí víc. A kolik ve vás plave estrogenu…
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový tříválec |
Palivo | benzín |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1199 |
Vrtání x zdvih (mm) | 77,0 x 85,8 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | bubnové |
Pneumatiky vpředu | 165/60 R15 |
Pneumatiky vzadu | 165/60 R15 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 60 / 82 v 5750 |
Točivý moment (Nm) | 116 v 2750 |
0-100 km/h (s) | 10,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 170 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,4 / 3,7 / 4,3 |
Objem nádrže (l) | 35 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3475 |
Šířka (mm) | 1615 |
Výška (mm) | 1460 |
Rozvor náprav (mm) | 2340 |
Provozní hmotnost (kg) | 962 |
Celková hmotnost (kg) | 1240 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | - |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | - |
Zavazadlový prostor (l) | 180 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 258 900,- Kč (1.0 VTi 68 k Active) |
Základní cena test. verze | 273 900,- Kč (1.2 PureTech 82 k Active) |