Pět filmů o autech, které vás nenaučí řídit

Existují filmy o autech, které by měl každý automobilový fanoušek vidět. Říká se to. Umí ale tato filmová dílka něco víc, než jen pobavit?

Je řada filmů o autech, dobrých i špatných, dávno zapomenutých i neustále připomínaných. Dá se díky jejich sledování něco naučit? Jezdit, závodit, driftovat…? Podívejme se na pár „tradičních“ snímků podrobněji.

Rychle a zběsile
Dnes už jedenáct let stará klasika, která celosvětově odstartovala zájem o tuning. Nabízí se otázka, zda film byl něčím větším než jen inspirací k ladění aut. Podnětem k úpravám ano, podnětem ke kvalitním a profesionálním úpravám podle toho, co se dá vidět na silnicích, ne.Pokud hrdinové filmu byly ochotni utrácet desetitisíce dolarů za úpravy, tak fošna přidělaná jako křídlo na kufru, kliky od Milotecu a načipovaný turbodiesel jako důsledek ztotožnění se s myšlenkou filmu považovat nelze.

Jak je to ale s tím řízením? V rámci pouličního závodu poslouchá blonďatý sympaťák od plešatého záporáka připomínky typu: „neřadíš s meziplynem.“ Jeden důkaz za všechny, že Rychle a zběsile je na tom jako učebnice mimo.
Meziplyn. Technika používaná zejména u zadokolek ve chvíli, kdy se zpomaluje před zatáčkou, podřazuje se z vyšší rychlosti na nižší, a smysl je, aby došlo k vyrovnání otáček a předešlo se zablokování zadních kol.

Rychle a zběsile je o závodech ve sprintu. Jede se rovně, řadí pouze nahoru a Mitsubishi Eclipse je dvoulitrová předokolka (dejme tomu, že z původních 140 koní vybičovaná na výsledných 250 koní.


Není tady důvod řadit s meziplynem. Jediné, čeho by se v této situaci dosáhlo, by bylo a) zpomalení a za b) vyšší opotřebení spojky. Zbytek filmu je řidičským pohledem blábol.Na plný plyn
Je potřeba říct, že v originále se dílko jmenuje Michel Vaillant. A že Michel Vaillant je starý belgický komiksový hrdina. A chtít od komiskáka, aby vás učil řídit, je jako vzít si Batmana za instruktora létání.

Ve filmu zazní spousta rad a  moudrých připomínek (nejoriginálnější asi vychází z úst starého indiána, který mluví o větru, jež přináší sůl od moře, díky které pak taje sníh a led a mění podmínky na nedaleké zimní rychlostní zkoušce). Ale jinak… Podívaná natočená ve stylu TopGearu, ovšem s nulovým výchovným faktorem.Rychle a zběsile: Tokijská jízda
A máme tady další díl, tentokrát třetí. Hned na začátek nešťastně pojmenovaný jako „jízda“ (z  původního Tokyo Drift).

Neřešme zápletku nebo detaily, ale to že se tady jezdí bokem. Třeba v Nissanu 350 Z. Scéna, při které hlavní hrdina jede do kopce a aby ukázal nádherný a dlouhý drift, trhne ruční brzdou. Nevadí, že při záběru zvenku nejen že není vidět, jak se zablokovala zadní kola (a drifter se zabil o nejbližší sloup), není patrné ani zpomalení auta. Naopak diváci vidí divoce roztočená zadní kola a nádherně klouzající zadek, na milimetry vzdálený od zdi podzemního parkoviště.


Rychle a zběsile 4: kladný hrdina si do pouště vezme Subaru STI, padouch Hummer. A padouchova holka Porsche Cayman.

Realita? Pro driftování existuje několik způsobů a destabilizace ruční brzdou je jedním z nich, ale při klouzání do kopce by u japonské zadokolky přicházela v úvahu spíše výkonem roztočená, a tím pádem přilnavosti zbavená zadní kola.

Ještě smutnější realita: celé scény byly natáčeny tak, že herci seděli v pohyblivé konstrukci, která s nimi cloumala a simulovala náklony při rychlé jízdy v zatáčkách. Vše pak bylo doděláno pomocí filmových triků.

Je toho víc. Driftující Mitsubishi Evo? Ehm, s odpojenou přední nápravou, aby šlo snadněji to skluzu. A navíc s řízením na levé straně, řídil školený kaskadér, herec seděl za volantem na hřebíku vedle něj. A poslední tečka na závěr – jak potvrdí každý profesionální drifter – s driftovacím speciálem se nedá jezdit v běžném provozu.

Ronin
Další z populárních „autových“ filmů, honičky jsou vážně parádní, to se musí nechat, ale i tady měl Robert de Niro před sebou jen volant připevněný do přístrojové desky a řídil profesionál vedle něj. Takže nic.


60 sekund
Šedesát sekund a ti druzí … Nicolas Cage vás nenaučí řídit, Nadia Bjorlin (Redline) a Barry Newman (Vanishing Point) vás nenaučí řídit, Mark Wahlberg (Italian job) či Michael Caine (původní Italian job) vás nenaučí řídit, a nezvládne to ani Jason Statham (Kurýr, Kurýr 2, Death Race, a tak dále). Když pomineme výrok, že život jsou jen závody a vše mezi tím je čekání, nedozvíme se nic ani od největšího tvrďáka všech dob, Steva McQueena (Le Mans, Bullit).

Takže, mohou filmy zlepšit vaše řízení? Ne. Ani když tisíckrát uvidíte Briana v oranžové Supře nebo taxikáře v našlapaném Peugeotu, s vaším řidičským uměním to neudělá vůbec nic.


Redline vás naučí, jak jet s Fordem GT na závodním okruhu a škubat volantem. Nebo řídit v noci bez světel, jen s nasazením okulárem na noční vidění.

Co lze považovat určitým způsobem za dobrý studijní materiál, jsou onboardy ze závodních aut. Ty vám mohou posloužit ke zlepšení. Tedy pokud jste závodník, píšete si rozpis a zajímá vás, jak se na daných rychlostních zkouškách chovali vaši konkurenti. Jinak nic. Vážně … Ani DVD s Colinem McRae vás neposune nikam dál než k dalšímu pytlíku bramborových lupínků.

Nalijme si čistého vína (a nerad zklamu všechny filmové fanoušky), ale sledování filmů s automobilovou tématikou z nikoho lepšího řidiče neudělá. Existuje jen jedna jediná cesta – znát teorii a trénovat, ideálně pod vedením profesionálního instruktora. Jezdit, jezdit a jezdit. Máte na věc jiný názor? Podělte se o něj v našem diskusním fóru.

25.1.2012 6:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist