autoweb.cz > Pařížské dojmy: není všechno zlato…
Pařížské dojmy: není všechno zlato…
S poměrně velkým napětím se čekalo, co představí nové čínské automobilky. Například modely automobilky Great Wall nevypadají na fotkách úplně špatně, takže se někteří zavedení výrobci začli obávat možné konkurence. Nakonec, že budou tahle auta ultralevná, s tím se počítá.
Potom, co jsem zavítal do levého zadního rohu výstavní haly, kde byla soustředěná většina východoasijské produkce, si ale myslím, že korejské automobilky mohou v klidu vydechnout. Některá čínská auta sice zpovzdálí vypadají docela obstojně (například SUV Great Wall Hover vypadá určitě pohledněji, než nový SsangYong Actyon), ale jen co přijdete blíž, objeví cvičené oko první známky problémů.
Podivné kliky, přebytek imitace chromu – to by ještě šlo. Ale nestejné mezery mezi panely karoserie a v některých případech dokonce křivé sesazení dílů, to už je větší problém. A když otevřete dveře a nahlédnete dovnitř, veškeré iluze vás přejdou. Plasty i design vypadají jak z poloviny devadesátých let a korunu všemu nasadí evidentně dodatečně montovaný ovládací panel s úplně jinými tlačítky a z úplně jiného materiálu, než je zbytek auta. O toxickém zápachu z nekvalitních plastů ani nemluvě.
Ano, dovedu si živě představit, že by se u nás pár aut prodalo, i přes jejich zjevné nedostatky. Stále se totiž najde spousta lidí, kteří si řeknou: „Ale má to CD přehrávač a klimatizaci, mámo, no a za tyhle peníze…!“ Jenže komfortní výbava téměř ve všech případech těžce pokulhává za výbavou bezpečnostní. ABS je za příplatek, standardem je jediný airbag. Automobilky se sice dušují, že po tragických výsledcích v crashtestech své výrobky vylepšily, ale řeknu vám: po tom co jsem viděl dílenskou „kvalitu“ vystavených vozů, bych v žádném z nich bouračku zažít nechtěl.
Obtížnou pozici dokládají některé stánky vystavovatelů. Zatímco Great Wall měl expozici vcelku vydařenou – až na hlas z reproduktorů, který hlasem promotéra nejnovějšího akčního filmu odříkával výbavu modelu Hover, stylem „Systém ABS!!! Sedmnáct palvů velká kola!!! Přehrávač CD!!!“, jiní výrobci své stánky příliš nezvládli. Třeba automobilka Xinkai, která vystavovala dvě SUV, kopírující všechno možné od Toyoty Land Cruiser až po náznaky Hondy CR-V na stánku sestávající s šedých umakartových stěn, jednoho šedého stolku, dvou kovových židlí a několika prázdných polic… Člověk si hned vzpomněl, jak to u nás vypadalo za komunistů…
Na druhou stranu je pravda, že úplně stejně se před nějakými deseti lety mluvilo třeba o značkách Hyundai, nebo KIA. Dnes mají ve své nabídce vozy, které dokáží bez námahy konkurovat dražší evropské produkci. Kromě toho, čínský automobilový trh prožívá obrovský boom, takže je docela možné, že za pár let začnou čínská auta skutečně vypadat jako auta.
Pokud ovšem nebudou vyrábět skvosty, jako byl pokus o elektromobil od firmy Li Shi Guang Ming Automobile Design. Mrňavé „cosi“ ve žluté barvě a s nezbytným vycpaným dalmatinem na palubní desce (nekecám) vypadalo jako ten nejhorší pokus o doma vyrobenou laminátovou karoserii a většina fotografů v okolí horečně hledala krytky na objektiv, aby jim snad nepraskla čočka.
Vedle takových pokusů pak vypadá celkem pohledně i letitý indický Pick-Up Mahindra, s vyčnívajícími listovými pery na obou nápravách. U něj má aspoň člověk jakousi jistotu, že bude fungovat i v džungli…
Honza Koubek