autoweb.cz > Mitsubishi > Paříž 2010: Peugeot 1009 a iOn + Mitsubishi i-MiEV
Paříž 2010: Peugeot 1009 a iOn + Mitsubishi i-MiEV
Až příliš potichu byl v posledních letech Peugeot. Francouzi představují stále nové modely i koncepty, nezřídka podařené, ale s designem i propagací se drží překvapivě při zdi. Ani dvě premiéry, chystané do Paříže, nejsou zvlášť šokující. Elektromobil iOn je víceméně přeznačeným Mitsubishi i-MiEV. Koncept 1009 se tváří tajemně, ale jeho jméno inspirativní není.
Bohužel kromě čtyř číslic toho o studii mnoho nevíme. Jednička na začátku znamená, že bude malá. Devítka na konci zas napovídá nepatrně divočejší design, což nakonec potvrzují i tři zveřejněné obrázky. Dvě nuly se v posledních letech objevily hned na třech peugeotech ve stylu MPV, ale to nemusí znamenat nic, zvlášť když 1007 byl dokonalý debakl.Některé zdroje dávají konceptu přídomek experimentální. Mluví o elektrickém, případně hybridním pohonném ústrojí. Další informace nám budou Francouzi servírovat v malých dávkách příštích dva týdny a kampaň vyvrcholí 21. září odhalením stroje. To je pouhých devět dnů před začátkem pařížského autosalonu, jenže tam se 1009 údajně neobjeví.
Přesto by vás stánek Peugeotu mohl zajímat. iOn totiž vůbec nevypadá jako špatná nabídka. Nejde o koncept, auto je připravené do výroby, kam také brzy zamíří. Jeho karoserie i pohonné ústrojí jsou dílem Mitsubishi, v podstatě jde o model i-MiEV se lvem na kapotě. To by však mohla být dobrá zpráva, Japonské auto sklízelo v posledních letech chválu.Peugeot slibuje doejzd asi sto padesát kilometrů díky 88 lithium iontovým článkům. Elektromotor modelu iOn pohání zadní kola 64 koňskými silami, ale ve městě, kam auto patří, by to mělo bohatě stačit. Točivý moment navíc činí úctyhodných 180 newtonmetrů. iOn zrychlí na stovku za 15,9 sekundy a pojede až 130 kilometrů v hodině. Řidiči by neměli strádat, dostanou klimatizaci i elektrická okénka a za příplatek dokonce vyhřívané sedadlo.Malé auto zamíří na vybrané evropské trhy v nejbližší době, Česká Republika však zatím postrádá potřebnou infrastrukturu. Teoreticky by iOnu stačila běžná zásuvka s 220 volty, jimiž se nabije za šest hodin. Speciální nabíječka na 380 V však může tuto dobu výrazně zkrátit, baterie dobije na padesát procent kapacity za patnáct minut a na 80 procent za půl hodiny. Ve Francii dostanou zájemci auto na měsíční splátky ve výši 12 500 korun. Tato cena zahrnuje kompletní servis a záruku napět let nebo padesát tisíc kilometrů.
Současně s Peugeotem iOn se v Paříži představí také sesterský i-MiEV. Platí pro něj stejná čísla jako pro francouzský stroj s výjimkou dojezdu – Mitsubishi udává o deset kilometrů víc. Auto si už v prosinci letošního roku koupí zákazníci ve čtrnácti zemích Evropy, a to za 33-35 tisíc eur nebo jejich ekvivalent. Ani Japonci s Českou republikou nepočítají.