autoweb.cz > Tesla > Otto Fabri: Všichni skončíme v Tesle
Otto Fabri: Všichni skončíme v Tesle
V garáži mu parkoval legendární muscle car Camaro SS, ale vyměnil ho za „takový menší Chevrolet…“ rozumějte Corvettu. Ta je prý na dojíždění do práce mnohem vhodnější. Těžko si představit, že někdo takový jezdil vydělávat na benzín do fabriky společnosti Tesla Motors. Když se ale Otto rozvykládá o svém pohledu na věc, dojde vám, že tenhle blonďák není až tak mimo. Osobně se o tom budete moc přesvědčit začátkem května na konferenci Glorious v Brně, kde Otto Fabri vystoupí.
Když po měsících vyjednávání v roce 2011 nastupoval jako zkušený profesionál do tehdy ještě neznámého startupu, měl za sebou čerstvou zkušenost z práce na hybridním modelu Volkswagenu Jetta. Společně s existujícím teamem, který v tu dobu čítal nějakých 5 až 6 lidí, se dal do práce na interiéru tehdy vznikajícího Modelu S. Škola, kterou v té době dostal, byla velká. Naučil se stavět auta na zelené louce, což s sebou neslo řadu výhod, kterých se u velkých a zaběhnutých výrobců aut nedočkáte.
Všechny prvky jsou totiž podřízeny designu na rozdíl od tradičních automobilek, kde často používáte hotové díly. Když máte design, který odpovídá zadání, je třeba jej propojit s funkčností. Nakonec si vyrobenou maketu sbalíte do tašky a začnete objíždět dodavatele, které musíte naučit díly vyrobit. Kdo si tipnul konec legrace, je ve velkém omylu, protože právě konstruktér je ten člověk, který ve finále natáhne přes rifle montérky a budoucím operatérům výroby jde ukázat jak to všechno poskládat dohromady a jak to vlastně myslel.
Za 5 let práce v Tesle, na které je patřičně pyšný, se ale naučil ještě jednu důležitou věc. Pochopil myšlenku, se kterou Elon Musk svou automobilku zakládal. Ten totiž považuje přechod lidstva na obnovitelné zdroje energie za budoucnost. Že je potřeba ho nakopnout a že klíč tkví v komunikaci a efektivitě dopravy.
„Lidi se na auta dívají tak, že to je stroj, který vás má přepravit z bodu A do bodu B. Přitom já si myslím, že to je špatně. Vezměte si, jak před pár lety vypadal mobil. Ležel doma na stole a uměl zazvonit. Dneska si nikdo neumí představit, že by se na tom nedalo dělat nic jiného než volat. A s auty je to stejné – existují data, která jasně ukazují, že lidé za volantem chtějí dělat jiné věci než řídit. Třeba pracovat, odpočívat nebo se bavit.“ vysvětluje Otto, co by při cestě do práce v budoucnu mohlo být realitou.
Elektro mobilita je podle něj budoucnost. Přitom je jasné, že Tesla s plánovanou produkcí 500 000 vozů ročně obměnu téměř 2 miliard aut spalujících dnes fosilní paliva sama nezvládne. Po celém světě vyskakují v posledních letech startupy, které se snaží úspěch Tesly napodobit. A Elon Musk je s hrdým úsměvem pozoruje.
Nový směr, který Otto v Tesle dostal, ho posunul dál. A tak se člověk zkušený ve stavbě aut na zelené louce vydal úročit to, co se učil pět let a předtím celý život. Z mnoha nabídek, které mu chodily vyhrála ta, která mu dávala největší smysl.
Řeč je o Faraday Future ve které, jak Otto Fabri doufá, se konečně snoubí pohodlí na dlouhých cestách s předností nízkého těžiště a velkého točivého momentu elektromobilu a vyústí v kvalitní sporťák. Takový, který tady momentálně není, takový, který by si on sám koupil. Má šanci postavit si vlastní auto snů – no kdo z nás by po té šanci nesáhl?