Osmiválcové Audi SQ8 je tak skvělé a dokonale univerzální, že mu odpustíte i ten někdy až strašidelně velký apetit

Audi Q8 bylo výborné, velmi zajímavé a prodejně nesmírně úspěšné SUV. Teď přišel facelift, který na téhle skutečnosti naštěstí nezměnil vůbec nic. Nebo alespoň takové pocity jsme si odnesli z týdenního soužití s osmiválcovou verzí SQ8.
audi-sq8-09-1100x618.jpgCelá galerie 28 Zdroj: Lukáš Dittrich

Nebudeme vás napínat, tohle auto je i po modernizaci pořád především skvělý univerzál, který se vypořádá jak s rolí sportovního vozu, tak s nároky početné rodiny. Což v našem případě ještě zdůrazňovala tovární rakev na střeše.

Modernizace změnila různé věci, ale vzhled zůstal prakticky stejný. Změny prostě nebyly potřeba. Nová je maska chladiče, tam přibyly jakési hokejky, nová jsou světla (naše verze měla adaptivní matrix LED světla, která fungují opravdu výborně), nová jsou i zadní OLED světla, design litých kol i kola samotná (měla by být lehčí) no a to je asi tak zhruba všechno, co je takhle na první pohled je vidět. Ještě jedna poznámka k designu: To auto vypadá velmi decentně na to, že se bavíme o SQ8, tedy o sportovním a dost výkonném modelu, ale taková už je prostě nátura verzí S. Na rozdíl od RS bývají decentní kombinací vysokého výkonu a cestovního komfortu. Takže žádné velké dramatické výfuky, žádné hromobití při akceleraci, žádný dramatický design. Má to své velké kouzlo.

Sportovní naturel připomínají 22palcovýá kola, brzdiče s podpisem S a logo promítané na vozovku po otevření dveří. Interiér pak je opět především luxusní, krásně zpracovaný a na první pohled úplně stejný oproti verzi před faceliftem. Změnily se očividně pouze pouze detaily. Jinak je to ta Q8mička, jakou jí máme rádi. Je to velmi prostorný a překvapivě praktický crossover v našem případě opatřený sportovními sedadly a sportovním volantem.

I po faceliftu na palubní desce zůstávají tři displeje včetně toho spodního, který již před lety nahradil středový panel. Co je trošku překvapující právě proto, že to není úplně nová věc, tak je zvláštně fungující multimediální systém. Během týdne se nám středová obrazovka dvakrát sekla. Ale jinak je grafika pořád pěkná a velice praktická je možnost naposouvat řadu ikonek tam, kde je chcete podle svých představ mít. Takže jsem si na spodní displej okamžitě připravil ikonku pro vypnutí otravného asistenta rychlosti. Posléze už si jen sednete za volant a jedním dotykem tuhle pekelnou eurozáležitost okamžitě vypnete. Když jste u toho, druhým dotykem můžete rovnou vypnout start/stop systém, jehož ikonka je na displeji také pěkně při ruce.

V8 má výkon i charisma

Audi SQ8 znamená čtyřlitrový osmiválec o výkonu 508 koní a s točivým momentem 770 Nm. Nemusíte být pamětníci, abyste si pamatovali, že svého času duněl pod kapotou SQ8 výkonný diesel, který měl pořádné koule a naproti tomu také dosti rozumnou spotřebu, ale diesel je dnes z pohledu úřadů prostě jedno velké fuj, takže se musel pakovat jak třeba tady z Audi SQ8, tak například z Kodiaqu RS. Jenže jedním dechem je potřeba říci, že aktuální benzinový osmiválec Audi SQ8 fakt sluší. Možná ještě více než ten diesel.

A vůbec, celkově je auto naladěné neskutečně příjemně. Člověk hned pochopí, proč si někteří zákazníci nekupují RS Q8, ale koupí si tohle. Motor tomu dává dynamiku vskutku nadprůměrnou (stovka za 4,1 s), ale zároveň je sametově klidný a při jízdě dokonale tichý. Jen si tak ševelí, při nastartování se decentně ozve do výfuků, pod plynem samozřejmě taky a s rostoucími otáčkami má ukázkovou gradaci výkonu. Jízda s tímhle osmiválcem je prostě návyková.

Odvrácenou stránkou věci je spotřeba. V případě našeho testu ji zvyšuje rakev na střeše, ale stejně. Dlouhodobá spotřeba byla kolem patnácti litrů na sto. Jezdit za ještě více je ten nejmenší problém, přestože převodovka umí vyřazovat na neutrál při ustálené jízdě a také motor občas spadne do čtyřválcového režimu. Takže tady máme i systém vypínání poloviny válců, respektive ekologické pomocníky. Na čtyři válce SQ8 nejede až tak moc často a v praxi čtyřválcový režim nejde poznat. Ani podle cukání při přechodu z jednoho režimu do druhého, ani podle nízké spotřeby. Jediný způsob, jak čtyřválcový režim poznáte, je zobrazení menu s aktuální spotřebou na přístrojovém štítu, kde se čas od času objeví hláška „čtyřválcový režim“.

Podvozek blízký dokonalosti

Vysoce nadstandardní atmosféru na palubě podporuje ještě celkově velmi komfortní podvozek, protože SQ8 jezdí na tom vzduchovém. Pravda, některé kratší nerovnosti, jak to tak u vzduchového odpružení bývá, systém úplně nevyžehlí, ale celkově je to velmi, velmi pohodlné. No a také má SQ8 výborné jízdní vlastnosti vzhledem k tomu, jaký to je tank. V zatáčkách drží s neochvějnou jistotou také díky systému natáčení zadních kol, který je mimochodem velice užitečný také při manévrování na parkovištích nebo v nákupácích, protože SQ8 je vážně velké auto. Ale to už určitě víte.  Jízdní jistotu podporuje také elektronicky řízený zadní diferenciál a elektrické aktivní stabilizátory. Takže?

SQ8 váží 2,3 tuny, ale v zatáčkách nebo i na závodním okruhu umí být díky všem těmto technickým vychytávkám až nepochopitelně rychlé. Proto doporučujeme: Schopnosti podvozku prověřujte raději až poté, co rodinu vyložíte doma, jinak některý ze členů zcela určitě hodí šavli na to krásné kožené čalounění.

Ale to pořád ještě není všechno. SQ8 to dotáhla až na pozici totálně univerzálního auta. A tak kromě toho, že umí být sportovní, kromě toho, že to umí být praktická nebo pohodlná, tak ještě navíc zvládne terén. Pokud vy zvládnete představu, že na krásných 22palcových kolech zamíříte do prostředí, kde by ty parádní disky mohly velice snadno přijít k újmě. Pro tyhle účely je tady kažodpádně připravený režim Allroad, a kdyby to nestačilo, tak i režim Offroad. Vůz automaticky zvedne podvozek, změní nastavení převodovky a odezvy na plyn tak, jako kdyby Audi mělo redukci, a ještě navíc se automaticky zapne asistent pro sjíždění svahů.

Za kvalitu se platí

Audi SQ8 stojí přesně podle toho, kolik toho nabízí. Startujeme základní cenovkou 3 miliony, další příplatky mohou finální sumu navýšit o další stovky tisíc. Ale každá sranda něco stojí. Popravdě, nedostatky se na benzinové SQ8 hledají hrozně těžko. Je to prostě skvělé auto a člověk se vůbec nediví tomu, že jde pro Audi o nejprodávanější model. Vysoká spotřeba i mnohamilionová pořizovací cena už jsou zkrátka součástí této hry.

28.3.2024 7:47| autor: Lukáš Dittrich | zdroj: autorský text

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist