autoweb.cz > Zajímavosti o autech > Orca C113 – švýcarská raketa
Orca C113 – švýcarská raketa
René Beck z Bernu se v roce 1987 společně s otcem rozhodl, že postaví vlastní sportovní auto. Po patnácti letech úporné snahy se dočkal naplnění svého snu. Ten dostal název Orca C113 a má ambice atakovat pozici nejrychlejšího auta světa. Současný rekord má hodnotu 388 km/h a stanovil jej švédský Koenigsegg. Základem speciálu C113 je mimořádně lehké šasi z vrstveného karbonu. Celé šasi se skládá ze tří částí a je vyztužené hliníkem. Hmotnost kompletního podvozku se pohybuje pod 200 kilogramy. Karoserii tvoří pouze deset komponentů, které lze snadno montovat i vyměnovat. Hmotnost karbonové karoserie přilepené a přišroubované k podvozku nepřekračuje 45 kg. Pohotovostní hmotnost C113 činí pouhopouhých 850 kg, což je solidním předpokladem mimořádných výkonů. Nízká hmotnost sama o sobě však nestačí, je nutné zvolit i odpovídající motor. Orcu C113 pohání vidlicový osmiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly, vybavený mezichladičem. Agregát dává maximální výkon 650 koní při 5400 ot/min a točivý moment 904 Nm při 4200 otáčkách. Motor umístěný uprostřed pohání zadní kola přes sedmistupňovou polosekvenční převodovku. Zavěšení tvoří vpředu i vzadu dvojité lichoběžníky, ke kterým tvůrci připojili elektronicky nastavitelné vzduchové tlumiče. Vpředu i vzadu jsou kompozitové brzdy s osmi pístky. Leštěná dvoudílná hliníková kola navrhla firma Orca a obouvají pneumatiky rozměru 245/35-18 vpředu a 295/30-18 vzadu. Interiér je podle zažitých zvyklostí v této kategorii směsí kožených a alcantarových povrchů a karbonových doplňků.
Jan Cacek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Orca C113 – švýcarská raketa |
---|---|
0-100 km/h (s) | 3 |
Motor | |
Konstrukce | 4,2 litru biturbo |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 650 koní při 5400 ot/min |
Točivý moment (Nm) | 904 Nm při 4200 ot/min |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 360 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavazadlový prostor (l) | 0.1 |