autoweb.cz > Autoporadna > Opravy na D1 nekončí. Řidiče čekají letní omezení kvůli mostům
Opravy na D1 nekončí. Řidiče čekají letní omezení kvůli mostům
Dálnice D1 je v Česku fenoménem. Nejdelší silnice svého typu v republice je už roky pod neustálými opravami a vzhledem k jejímu rozsahu se řidiči zřejmě nikdy nedočkají momentu, že by během jízdy nenarazili na minimálně jedno výraznější omezení. Nestane se tak ani letos v létě. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už má na teplé měsíce rozplánované opravy hned tří mostů před Ostravou. Chystají se však i další zásahy.
Opravy za stamiliony
ŘSD chystá opravy dálničních mostů v Bělotíně, Kujavách a u Velkých Albrechtic, přičemž opravy potrvají zřejmě do září letošního roku. Závady jsou nejrůznější. Od vozovkových trhlin a vyjetých kolejí. Přes místní poklesy a zatékání do nosné konstrukce. Až po nerovnosti na horní ploše betonové mostovky či problémy s přilnavostí izolace k podkladu. Omezení spojená s opravnými pracemi byla naplánovaná už od letošního dubna. Potrvají tedy zhruba půl roku, pokud vše půjde podle plánu.
Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla je rekonstrukce mostu u Velkých Albrechtic nutná. Jeho asfalt má za sebou již 16 let fungování a denně po něm podle statistik přejelo až 28 000 vozidel, přičemž čtvrtinu tvořily nákladní vozy. Náklady na opravu mostu budou nemalé, celkem se má suma vyšplhat na 178 milionů korun. Cena nicméně odpovídá rozsahu. Ostatně oprava proběhne ve dvou fázích. Letos dojde k zásahu ve směru na Ostravu, přes zimu bude most dostupný a na jaře začnou práce na druhé polovině ve směru na město Hranice. I tato oprava zabere odhadem 5 měsíců.
Údržba
Konec za 5 měsíců
ŘSD věří, že se letošní stavební zásahy na dálnici povede dokončit v průběhu září. V ideálním případě už o měsíc dříve. Vše ale záleží na tom, zda práce proběhnou bez komplikací, což ŘSD nemůže zaručit. Ve výběrovém řízení však podle Rýdla nehrála roli pouze cena, ale také rychlost stavby. Vítězná firma slíbila zkrácení termínu právě na pět měsíců oproti dřívějším šesti. Celkově vyjdou opravy na třech mostech na 288 milionů korun.
Ředitelství silnic a dálnic rovněž slibuje, že se na místech oprav nevytvoří v běžném režimu kolony. Platí omezení rychlosti na 80 km/h, provoz je pak veden v režimu 2+2 a nákladní vozidla mají povinnost jet v pravém jízdním pruhu. Dosavadní praxe ŘSD hovoří o tom, že pakliže v místě nedojde k havárii, průjezdnost je víceméně bezproblémová.
Se stavebními zásahy se musí smířit i řidiči s plány okolo Bohumína. V blízkosti dálnice se zde totiž zvyšují protipovodňové hráze. Dálnice však zůstane průjezdná bez nutnosti objížděk. Na dálnici D48 u Chlebovic se zase až do září budou montovat protihlukové stěny. Na Frýdecko-Místecku je zásahů vícero. Od poloviny dubna pokračuje výměna kabelů mezi Nošovicemi a Hnojníkem, a opravy probíhají i poblíž Třanovic.