autoweb.cz > poradna > Opomíjený servis – co lidé u svých aut nehlídají?
Opomíjený servis – co lidé u svých aut nehlídají?
Údržba staršího automobilu nespočívá jen ve výměnách motorového oleje s filtrem. Ve vozidle najdeme také další náplně a díly, jež si opravdu zaslouží pozornost. Řada motoristů je ale ignoruje. Někteří o nutnosti výměny vůbec netuší, jiní v jejich opotřebení nevidí velké riziko. Opak ale může být pravdou. Někdy přitom nejde jen o poškození vozu, ale i o zdraví.
Na co se zapomíná?
Co tedy mnoho řidičů nemění, i když je třeba? Opomíjeným dílem bývá vložka vzduchového filtru. Její zanesení přitom omezuje sání motoru, což se projeví jak na výkonu, tak hlavně na spotřebě, kterou dnes řeší asi každý. Ideální interval výměny je jednou ročně, běžně se doporučuje měnit současně s pravidelnou výměnou oleje. Cena nového vzduchového filtru je přitom rozumná.
Videonávod: Servis tlumičů pérování
Totéž platí pro ještě častěji zanedbávaný kabinový (pylový) filtr. „Nutnost výměny tohoto filtru opravdu řada motoristů ignoruje. Nechápu, že kvůli několika stokorunám jsou schopni riskovat zdraví,“ říká Miroslav Dvořák, majitel pražského autoservisu. Najdeme ale i další prvek, jehož nutnost výměny většina majitelů automobilů ignoruje a přitom dokáže ohrozit zdraví ještě více. Řeč je o brzdové kapalině. „Brzdová kapalina se má měnit každé dva roky. S narůstajícím stářím totiž klesá její bod varu, což přímo ovlivňuje práci brzd,“ varuje Dvořák. V praxi to vypadá tak, že vůz, který brzdil výborně v zimě a na jaře, kdy nejsou teploty vysoké, najednou v létě přestává brzdit. Brzdy totiž kvůli staré brzdové kapalině neumějí vyvinout potřebný tlak. Auto se pak chová, jakoby mělo poddimenzované brzdy, jež vadnou vlivem přehřátí.
Brzdy jako samostatné téma
Stará brzdová kapalina tedy představuje velké bezpečnostní riziko. Při výměně je třeba dbát pokynů výrobce vozu a použít správný typ brzdové kapaliny. Samotná výměna není nákladná a ani kapalina není drahá. Když už je řeč o brzdách, zmiňme i stav brzdových kotoučů.
Někteří motoristé je mají hodně opotřebené, což se zpočátku projevuje jejich vlněním. Když jsou kotouče opravdu tenké, hrozí jejich prasknutí, které může mít za následek zablokování kola a smyk. Ano, jde o extrém. Ale opravdu jsou mezi námi kaskadéři, kteří mizerným stavem svých vozů ohrožují nejen sebe, ale především všechny okolo. Proto zmiňujeme i tento, naštěstí ne tak často opomíjený díl, jehož výměna je v případě opotřebení bezpodmínečně nutná!„Řada majitelů starších vozidel neřeší ani stav tlumičů pérování. Chápu, že vždy nejde o lacinou opravu, ale špatně fungující tlumiče zhoršují přilnavost kol k vozovce. Dochází tak k prodloužení brzdné dráhy a celkově opožděným reakcím vozu,“ pokračuje majitel autoservisu.
A co pneumatiky a oleje?
Majitelé aut také opomíjí kontrolovat vyvážení kol. Spousta lidí má dvě sezónní sady, které jim vydrží zpravidla tři až čtyři roky. Protože ale auto přezouvají svépomocí, nenechávají kola v servisu převážit. Nevyvážené kolo samozřejmě zhoršuje stabilitu a ovladatelnost a také zvyšuje opotřebení pneumatik.
Majitel automobilu by se měl také zajímat o intervaly výměn převodového oleje či oleje v diferenciálu. Většina řidičů k těmto náplním přistupuje tak, že jsou věčné. Přitom ale i ony stárnou. Navíc u ojetin někdy dochází k jejich úniku a nižší množství může mít za následek poškození daného dílu. Kdo netuší, kdy by měl kterou náplň vyměnit, může se poradit se servisem. Někteří motoristé je mění preventivně při pořízení ojetého vozu spolu s filtry, motorovým olejem, brzdovou kapalinou a rozvody – pokud je vůz vybaven rozvodovým řemenem.
Takových řidičů ale není mnoho. Převažují ti, co škudlí každou korunu, nebo si při pořízení ojetiny nenechají potřebnou finanční rezervu na první servis či netuší, co je třeba měnit.