První dojmy: Opel Mokka X, Opel Zafira a OnStar, co konečně mluví česky

Opel v poslední době chrlí jednu novinku za druhou. My jsme v rámci jedné prezentace okusili jak modernizovanou Mokku X, tak omlazenou Zafiru.

Novinek se u Opelu za posledních pár měsíců nastřádalo hned několik, takže si je tuzemské zastoupení značky schovalo do jedné ohromné prezentace. Dva dny ve společnosti modernizovaných modelů společně s prezentací služby OnStar byly skutečně výživné, takže se pojďme podívat, co je nového.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Opel Mokka X

Omlazený crossover má odteď v názvu písmenko X, které značí jeho schopnosti mimo asfalt. Opel tak chce od nynějška označovat všechny své crossovery. Zatím v nabídce najdete jen Mokku X, ale už příští rok by měly dorazit minimálně dva takové modely.

Vedle změny označení došlo na přepracování přídě, která má o něco ostřejší tvary, nový světelný podpis a především pak diodové světlomety. Ty ovšem nejsou tak propracované u Astry, což v překladu znamená, že nedokážou vykrývat okolní automobily zhasínáním jednotlivých segmentů. A jen pro pořádek, nový je také nárazník či zadní světlomety.

Modernizovalo se také uvnitř, kde najdete novou palubní desku s multimediálním systémem Intellilink, při jízdě ale jistě oceníte také ergonomická sedadla s certifikací AGR či celou řadu asistenčních a bezpečnostních systémů včetně systému OnStar. O tom ale ještě bude řeč v samostatné kapitole.

Mokka X se u zákazníků těší velké oblibě a jsem si naprosto jistý, že po modernizaci tomu nebude jinak. Mně se do rukou dostala kombinace se vznětovou šestnáctistovkou s výkonem 136 koní, pohonem předních kol a automatickou převodovkou a byl jsem velmi příjemně překvapen. Motor je velmi tichý a kultivovaný, ve srovnání s předchozí sedmnáctistovkou je rozdíl skutečně markantní. A to měl konkrétní kus na krku teprve několik stovek kilometrů, takže hluk ještě poklesne.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Výhrady nemám ani k šestistupňové převodovce, která řadí naprosto neobtěžujícím způsobem. Co se spotřeby týče, ta po ujetí přibližně tří stovek kilometrů ustálila na hodnotě 6,4 l/100 km, kde je třeba říci, že jsem udržoval poměrně svižné dálniční tempo. Při dálniční sto třicítce se dá jezdit okolo šesti litrů. A znovu, na nezajetý motor jde o velmi dobrou hodnotu.

Schopnosti podvozku jsem příliš otestovat nestihl, testovací trasa vedla převážně po dálnici, ale i na D1 byla Mokka X velmi komfortní a přijatelně tichá. Při rychlostech hodných německé dálnice už hluk začne nepříjemně narůstat, ale při běžném tempu si rozhodně nebudete stěžovat. Na okreskách se pochopitelně projeví vyšší stavba podvozku, která se projevuje výraznými náklony karoserie, ale to je vlastnost, se kterou u crossoveru musíte počítat.

Velmi příznivě jsou nastavené také ceny, které startují na částce 377 900 Kč za zážehovou šestnáctistovku s pohonem předních kol a pětistupňovou manuální převodovkou, která už má ve výbavě všechno podstatné od rádia, klimatizace až po tempomat. Nejlevnější diesel pořídíte za 491 900 Kč, nejlevnější čtyřkolku pak za 503 900 Kč. Na výběr je celá řada variací, od pohonu na LPG, různých typů převodovek a pohonů. Vybrat byste si tedy měli i s velmi specifickými požadavky.

Opel Zafira

Také rodinný model prošel změnou názvu – už to není Zafira Tourer, ale prostě jen Zafira. Společně s tím došlo na podobné designové změny jako v případě Mokky X, tedy LED světlomety či přepracování nárazníku. Mnohem víc oceníte přepracovaný interiér, který se vzdal hromady tlačítek ve prospěch dotykového displeje.

Hlavní předností Zafiry byl a vždycky bude prostor. Na tom se s faceliftem pochopitelně nic nemění, můžete mít až sedm sedadel, u kterých (stejně jako u Mokky X) oceníte certifikát AGR. Sedadla ve druhé řadě pak lze individuálně posouvat, to prostřední je možné sklopit, třetí řada sedadel je ve složené podobě v rovině se zavazadlovým prostorem. V pětisedadlové konfiguraci nabídne Zafira objem zavazadelníku 710 litrů, po sklopení i druhé řady vznikne 1860 litrů, v sedmimístné verzi činí základní objem zavazadelníku 650 litrů.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Zafira je jedním z posledních modelů značky, kde si můžete dopřát adaptivní podvozek FlexRide. Ten v testovaném autě chyběl, ale i tak je komfort velmi, velmi dobrý. Ve srovnání s Mokkou X se pozitivně projevuje delší rozvor, díky kterému je auto o něco klidnější. Podvozek si dokáže dobře poradit i s rozbitou okreskou a z míry ho nevyvede ani nejstarší dálnice v Česku.

I tady jsem pro svezení sáhl po dvoulitrovém turbodieselu kombinovaném s automatickou převodovkou a vám bych doporučil to samé. Do takového auta se samočinná převodovka náramně hodí, jejímu chování prakticky není co vytknout.

Co se týče cen, startuje Zafira na částce 455 900 Kč s benzínovou čtrnáctistovkou. Turbodiesel naladěný na 130 koní s šestistupňovým automatem může být váš za 587 900 Kč, takže ani to váš rodinný rozpočet nezruinuje.

Opel OnStar

Jako první dorazila s tímto systémem poslední generace Astry, postupně se však OnStar prokousává i do dalších modelů značky. A co že to vůbec je? Zjednodušeně jde o asistenční systém, který se stará o vaše pohodlí i bezpečnost. K ovládání slouží tři tlačítka na stropě, první se stará o nastavení Wi-Fi, druhé vás spojí s operátorem, třetí s nápisem SOS vás s operátorem spojí urgentně.

V obou posledních případech budete nově mluvit s česky mluvícím člověkem z masa a kostí, služba funguje 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce. Takový operátor vám může pomoci s různými požadavky – od vyhledání nejbližší restaurace či čerpací stanice, jejíž adresu vám dokáže poslat přímo do navigace, až po vzdálenou diagnostiku vozu nebo pomoc s kradeným vozem.

Co se týče bezpečnostní funkce, ta se v případě vážné dopravní nehody (aktivace airbagů apod) spustí automaticky, operátor kontaktuje posádku vozidla a pokud nereaguje, automaticky na místo vyšle záchranné složky. V opačném případě od řidiče zjistí stav pasažérů pro vyslání pomoci. Funkci SOS lze aktivovat také tlačítkem, to pro případ, že se někomu z pasažérů udělá špatně nebo v případě dopravní nehody jiného vozu. Sice to není tak rychlé jako kdybyste rovnou vytočili číslo 155 či 112, protože jim to operátor OnStaru musí přetlumočit, ale zase nemusíte složitě zjišťovat vaši pozici. A to se v nějakém zapomenutém koutě země může ušetřit cenné minuty.

OnStar ovšem nefunguje jen ve voze, ale disponuje i webovou verzí s detailním stavem vozu a aplikací pro mobilní telefony. Na dálku tak auto můžete zamknout či odemknout, spustit houkačku, zjistit jeho pozici nebo dojezd. Telefonem se také můžete spojit přímo s operátorem OnStaru, který vám dokáže pomoci například s kradeným vozem. Kromě zjištění polohy dokáže zablokovat příští nastartování vozu. Vedle toho vám také dokáže auto na dálku odemknout třeba v případě, že se vám nějakou náhodou podaří zabouchnout klíče ve voze, k tomu ale pochopitelně musíte znát svůj bezpečnostní kód.

Příjemnou součástí systému OnStar je funkce Wi-Fi hotspotu, který dokáže připojit na internet až sedm zařízení. Internet funguje i v zahraničí, přičemž datový paušál je poměrně výhodný.

Není to ale pochopitelně zadarmo, při koupi vozu dostanete roční zkušební období na funkci OnStar, na Wi-Fi hotspot pak 3 měsíce / 3 GB, podle toho, co nastane dříve. Cena za OnStar pak činí 2499 Kč za rok, případně 250 Kč za měsíc. Datové připojení vyjde na 199 Kč za 1GB na den, měsíční tarif s 5 GB stojí 399 Kč, 10 GB vás přijde na 599 Kč. roční tarif na 100 GB si Opel cení na 3990 Kč. Sluší se připomenout, že data fungují i v zahraničí, o konektivitu se stará síť AT&T, v Evropě ji zastupuje Vodafone.

21.10.2016 2:08| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist