autoweb.cz > Opel > Opel Meriva > Opel Meriva 1.4 Turbo
Opel Meriva 1.4 Turbo
Dynamika 7
Chování na silnici 7
Provozní náklady 7
Praktičnost 9
X-Factor 8
Celkové hodnocení 7.6
RADOSTI
Praktičnost; zajímavý design; silný a relativně úsporný motor; příjemný jízdní projev
STAROSTI
Úzké sedačky; příliš mnoho tlačítek; ambiciózní cenaOpel Meriva má pár zásadních vlastností, kvůli kterým se za ním lidé otočí minimálně dvakrát – poprvé za velmi zajímavým a na poměry kompaktních MPV zdařilým designem a podruhé, až otevřete na parkovišti dveře. Proti směru jízdy otvírané zadní dveře totiž jen tak kdejaké auto nemá, snad s výjimkou vozů Rolls-Royce. U Oplu Meriva to ale není jediné lákadlo.
Opel Meriva velká fotogalerie
Mezi kompaktními cenově dostupnými MPV se dlouho držely nad vodou především předělané dodávky, když to trochu přeženeme. Pak si ale výrobci uvědomili, že zákazníci požadují také styl a kultivovanost, ne jen obří prostor a nízkou cenu či náklady. A tak se zrodily všechny ty Modusy, Roomstery a Merivy. Opel Meriva však vždy patřil na špičku kategorie a nový model nemá za úkol nic jiného než navázat na úspěch předchůdce.Současný Opel Meriva ale není tak malý, jak se může zdát. Více než nafouknutou Corsu připomíná velikostí hatchback Opel Astra, ale srovnávat ho třeba s Touranem nebo C-Maxem by bylo tak trochu nefér, i když délkou rozvoru za nimi Meriva zaostává jen o pár centimetrů. Menší rozměry poznáte ale uvnitř, do kufru Merivy by se třetí řada sedadel už nevešla. Skutečnými soupeři jsou tak například Hyundai ix20, Škoda Roomster nebo Citroen C3 Picasso.
S nárůstem velikosti Merivy, která je o 30 cm delší než původní model, se zvýšila výrazně i hmotnost. Aby se dalo auto do pohybu, musel Opel sáhnout do skladu po výkonnějších motorech. My nyní testovali ten nejsilnější – módní přeplňovanou benzínovou čtrnáctistovku o výkonu 140 koní a točivém momentu 200 Nm, které asistovala šestistupňová manuální převodovka. Je trochu s podivem, že není v nabídce automat, ten dostanete jen s dieselem 1.7 CDTI, který nás ale v testu moc nenadchl. Přitom k benzínovému motoru by se automat hodi více, protože by si lépe rozuměl s širokým spektrem využitelných otáček. Kdekoli mezi 1850 a 4900 ot./min. je k dispozici plný točivý moment a síla motoru nepolevuje ani u červené hranice otáčkoměru.
Vstupte téměř pravoúhle otvíratelnými dveřmi na palubu a hned si všimnete povědomého designu palubní desky, která přebírá plno detailů z Astry i Insignie – bohužel i s trochu přeplácaným středovým panelem s velkým množstvím tlačítek. Zvyknete si na to ale celkem rychle a pak už k ergonomii nebudete mít velké výhrady. Nezbavíte se ale poměrně úzkých sedaček, které rozvalitějším cestujícím a řidičům moc vyhovovat nebudou. Sice dobře drží tělo v zatáčkách, což oceníte, ale pokud máte širší boky a ramena, budete si připadat, jako by vás někdo vecpal do plastové přepravky. V tomto případě doporučujeme pečlivě zkoušet, jaká sedadla má vaše vyhlídlé auto. Jinak jsou ale sedačky široce nastavitelné a na dlouhých cestách pohodlné.Po nastartování klasickým klíčkem se motor ozve výrazným zabručením, ale po chvíli se uklidní a pak už jen řidiči a cestujícím přináší samou radost. Sice je trochu hlučnější, pokud ho vytáčíte, ale díky velkému točivému momentu nebudete vysoké otáčky potřebovat tak často. Mám pocit, že v Merivě je k tomuto motoru připojena trochu kratší převodovka, takže mezi posledními třemi rychlostmi nejsou takové díry jako v případě Opelu Astra 1.4 Turbo, která na to dost trpěla. I tak je ale odstupňování hodně dálniční a přijdou chvíle, kdy bude na zatáčkovité silnici trojka málo. Počítejte s tím, že budete muset pravidelně řadit a udržovat motor nad 2000 ot./min., kde se cítí nejlépe. Pod touto hranicí se sbírá jen neochotně.
Meriva 1.4 Turbo je jinak poměrně hbitá a ráda nabírá rychlost. Na testovacím polygonu jsme jí změřili zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,59 sekundy (Opel slibuje 10,3 s) a pružné zrychlení z 50 na 80 km/h na dlouhou trojku za 4,6 sekundy. Brzdy nezklamaly, Merivu zastavily ze stovky na méně než 39 metrech. Na testovacím okruhu se ukázala benzínová Meriva ve velmi dobrém světle a objela jedno kolo za 36,26 sekundy. To je o necelé 3 sekundy rychleji než dieselový model s automatem a také rychleji než například Passat 1.8 TSI nebo BMW X1 xDrive23d.Zatáčky má Opel Meriva s benzínovým motorem docela rád a překvapuje neutrálním vyvážením, rychlým a přesným řízením a hlavně trochou zpětné vazby, kterou člověk u kompaktního rodinného MPV rozhodně nečeká (a svým způsobem vlastně ani nevyžaduje). Přesnému řízení hodně pomáhají i dobře rozmístěné pedály, úhel volantu a sedačka – pozice za volantem lze klidně označit za „sportovní“, nemusíte se v zatáčkách po volantu natahovat, takže se můžete zapřít a vést auto mnohem citlivěji a přesněji. Tady vidíte, jak stačí málo, aby bylo auto mnohem příjemnější a lépe řiditelné. U Opelu se to ergonomové už naučili, někde stále ještě ne…
Hodně bude ale záležet na tom, jaké pneumatiky pro Merivu zvolíte. Doporučuji nešetřit a připlatit si za kvalitnější obutí, protože silný benzínový motor dokáže s přední nápravou hodně zacvičit. Opel se sice snažil zmírnit dopad přenosu točivého momentu do řízení, ale ve vracečkách a při rychlých rozjezdech z křižovatek volant táhne do strany tak jako tak. S nějakými levnými pneumatikami vyrobenými ze stlačené tmy by Meriva rozhodně nebyla tak jistá.
Jako dálniční přibližovadlo funguje tento Opel náramně a při cestovních rychlostech do 130 km/h se odvděčí i příjemnou spotřebou. Ta na konci testování ukazovala stále slušných 8,5 litru na 100 km, při klidném tempu se dá jezdit za sedm až osm litrů. Za to právě Meriva vděčí dlouhé pětce a šestce – to k silnému přeplňovanému motoru sedí. Akceleraci to ale s podivem neotupuje tolik jako u Astry, takže buď má Meriva přeci jen o trochu kratší stálý převod, nebo byl motor konkrétního auta v lepší kondici.Až se ale budete přesvědčovat o tom, jak je v zatáčkách Meriva schopným a příjemným autem, nezapomeňte kontrolovat situaci na zadních sedačkách, jak se na nich tváří ostatní. Jelikož zde ale dva dospělí najdou dostatek místa (na hlavu, ramena i nohy) a velkoryse prosklené plochy, nebudou mít co kritizovat. Kufr je k takovému autu adekvátní a pokud zrovna netrpíte neustálou potřebou mít k dispozici dva kubíky volného místa (co kdyby náhodou měli v IKIA v akci skříně a kuchyňské sestavy…), bude vám zavazadlový prostor Merivy o objemu 400 až 1500 litrů k životu bohatě stačit.
V ceníku se sice Opel Meriva hezky usmívá s visačkou „od 329 900 korun“ (nyní v akci dokonce 299 900 korun), ale vězte, že za testované provedení bez dalších příplatků dáte minimálně 411 900 korun (s akční slevou 20 000 korun). Sice už ve výbavě Cosmo dostanete všechno potřebné, ale chtějte metalízu (12 000 korun), pěkné 18″ disky (14 900 korun), navigaci s DVD (27 000 korun) a rázem budete rádi, abyste se vešli do půl milionu. Na druhou stranu, dostanete za to opravdu hodně auta a zejména hodně schopností, takže tato konkrétní Meriva dokáže svou cenovku obhájit. Problém ale bude ten, aby to poznali a ocenili i potenciální zákazníci, kteří v této kategorii hledí na peníze přeci jen s větším důrazem.
Verdikt
Opel Meriva 1.4 Turbo je schopné auto, které velmi dobře poslouží v téměř každé rodině. Testovaná motorizace sice nebude patřit k těm nejprodávanějším, ale to je možná škoda, protože vedle slušných výkonů nabízí i dobrou cestovní spotřebu a hlavně mnohem vyšší kultivovanost proti dieselům. Z uživatelského hlediska lze na Merivě najít jen velmi málo negativního, je to úplné a v celku povedené auto. A navíc se na něj dá i dívat.
Druhý pohled: chytré zadní dveře
„Sebevražedné“ zadní dveře, otevírané proti směru jízdy, vám mohou připadat jako samoúčelná změna pro změnu samotnou. Alespoň mně tak připadaly, dokud jsem si je nevyzkoušel v akci. Přístup k zadním sedadlům je takto mnohem lepší nejen, když se chcete posadit, ale i když potřebujete dát za přední sedadla těžkou tašku s nákupem nebo nainstalovat dětskou sedačku. Nedivím se, že podobné zavěšení dveří zvolil i Ford pro chystaný model B-MAX – divím se, že do toho nejdou i ostatní výrobci. Koneckonců co je dobré pro Rolls-Royce, musí být dobré pro všechny.
Jirka Červenka
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Podmínky při testu | sucho, 25°C |
0-100 km/h (s) | 10,59 |
50-80 km/h na x.stupeň (s) | 4,6 na 3.st. |
100-0 km/h (s) | 2,88 |
100-0 km/h (m) | 38,97 |
Spotřeba v testu (l/100km) | 8,5 |
Čas na kolo (s) | 36,26 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1364 |
Kompresní poměr | 9,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 72,5 x 82,6 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 103 / 140 v 4900 - 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 200 v 1850 - 4900 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 102,9 |
0-100 km/h (s) | 10,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 196 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,8 / 5,4 / 6,7 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4288 |
Šířka (mm) | 1812 |
Výška (mm) | 1615 |
Rozvor náprav (mm) | 2644 |
Provozní hmotnost (kg) | 1360 |
Celková hmotnost (kg) | 1890 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 680 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1300 |
Zavazadlový prostor (l) | 400 - 1500 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 299 900 Kč (1.4 Selection) - Akční cena |
Základní cena test. verze | 411 900 Kč (1.4 Turbo Cosmo) - Akční cena |