autoweb.cz > Opel > Opel Insignia > Opel Insignia Country Tourer 4×4 2.0 CDTI (2014)
Opel Insignia Country Tourer 4×4 2.0 CDTI (2014)
Dynamika 7
Chování na silnici 7
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 5
Celkové hodnocení 7
RADOSTI
Motor, jízdní vlastnosti, spotřeba, pohodlí
STAROSTI
Dostatečné charisma a styl specifikace Country Tourer, cena
Není neobvyklé odkazovat v testech aut na starší články a nejde o to, že by se snad autor (v tomto případě tedy já) chtěl vyhýbat odpovědnosti nebo dokonce práci jako takové. Prostě má svou logiku, když v rámci nového testování stejné modelové řady, ovšem v jiné specifikaci, vyjdete ze starší zkušenosti.
A to je právě tento případ. Vyzkoušel jsem totiž Opel Insignia Country Tourer a v podstatě mohu říct, že pokud chcete znát vše důležité, stačí se podívat na můj starší test pětidvéřové Insignie a test kolegy Miro Mihálika, který zkoušel Insignii Sports Tourer. A pak poukázat na rozdíly, což udělám teď.
Nejprve motor – já měl k dispozici slabší ze dvou nabízených (u varianty Country Tourer) naftových pohonných jednotek, tedy čtyřválec 2.0 TDCI s výkonem 163 koní a točivým momentem 350 Nm. Zde nemohu samozřejmě odkazovat na kolegu, který jezdil s dvakrát přeplňovaným turbodieselem a prohlásím, že motor mi možná připadal relativně hlasitý, zejména zastudena dával najevo svou určitou syrovost, ale měl dostatek síly a i s naloženým autem uměl slušně hýbat.
To, co dělá Insignii Country Tourer výjimečnou, jsou (mimo jiné) plastové doplňky
Papírové zrychlení z nuly na stovku za 9,5 sekundy a maximální rychlost 218 km/h jsou sice neoddiskutovatelné napsané černé na bílém, ale pocitově irelevantní – pokud bych chtěl vyjádřit subjektivní dojmy, tak řeknu, že bych hádal svižnější sprint na stovku než necelých deset sekund a hodnotil bych dynamiku jako velmi, velmi solidní. A jedním dechem chválím také spotřebu, přesunu-li se od motoru k nádrži, ze které palivo mizelo opravdu, ale opravdu pomalu.
Zmínil jsem, že jsem měl k testu verzi Country Tourer a teď trochu odbočím, možná se dostanu na lehce tenký led, protože namísto ryzí analýzy vozu se dám na „filozofování.“ Jenže tohle auto si ho zaslouží. Jde mi o to, že Country Tourer spadá do kategorie lifestylových kombi. Stejně jako Passat Alltrack, Audi Allroad, Volvo XC70 nebo Subaru Outback. Prostě tady máme auta, která ospravedlňují svou vyšší cenu (vzhledem ke kombi, ze kterého vychází) několika centimetry světlé výšky navíc, trochou plastů a hromadou sebevědomí.
Důvod, pro který si je – podle mého názoru – zákazníci kupují je, že je prostě a jednoduše chtějí. Ta auta nabízejí styl, odlišnost, příslušnost ke konkrétní skupině klientely. Opel Insignia Country Tourer by měl spadat to stejné třídy, já si ale nejsem jistý, jestli má stejné charisma jako výše jmenované vozy. Spíše ne řekl bych – a teď asi viním automobilku jako takovou než kohokoli jiného, že pustila do světa auto, které není v žádném případě špatné, ovšem předem jej nevybavila dostatečně silným příběhem, ideovým pozlátkem, které by zvýšilo jeho atraktivitu a přetáhlo klientelu Audi, Volvu nebo Subaru.
Nemá smysl říkat, jak se Insignia chová na silnici (dobře), jak si vede v terénu (nijak, kdo by s ní do terénu jezdil, není to offroad a na běžných cestách mimo asfalt je absolutně v klidu a nad věcí tak jako rivalové), nemá cenu hodnotit zavazadlový prostor (540 litrů stačí, i když bych si uměl představit větší) nebo komfort (který byl v kabině slušný). Teď je totiž na čase znovu odkázat na starší testy, protože v tomto ohledu nic závratně jiného Insignia Country Tourer nenabízí.
Kabina je pohodlná, přehledná, robustní… Velmi příjemné místo na cestování.
Je tady výtečná výbava, v podstatě vše, co můžete potřebovat, ale – já osobně mám stále pocit, že něco chybí. Vnitřní náboj, charakter, image, jak už jsem zmiňoval. To samozřejmě nemá vliv na kvalitu auta jako takového, ale optikou ceny bych rád platil nejenom za vůz, ale i za určitou auru, která by, poplatně době, měla moderní oplastované kombi provázet. Pojďme tedy k financím konkrétněji, specifikace Country Tourer nabízí navíc k předchozí specifikaci (se stejným motorem, manuálním šestikvaltem a pohonem všech kol) aktivní podvozek FlexRide (opět připomenu starší testy a fakt, že funguje výborně), osmnácti palcová kola z lehkých slitin, přední mlhovky, kryt motoru, plasty, pár dalších drobností a zvýšený podvozek. Tečka. Rozdíl mezi cenou výbavy Edition (738.900 Kč) a Country Tourer (801.900 Kč) je bratru šedesát tisíc korun.
Verdikt
Opel Insignia se mi líbí, a po faceliftu, který ji více uhladil a skutečně osvěžil se mi líbí ještě víc. Vlastně bych řekl, že s pohonem všech kol a ve verzi kombi ji mám opravdu rád, jakkoli bych asi váhal mezi „zvučnějším“ dieselem a moderním benzínovým čtyřválcem. Protože u benzínového agregátu při vhodném stylu jízdy vím, že vysoká spotřeba není tím, čeho bych se měl bát a kultivovanost a příjemný průběh jsou pro mne jasná pozitiva. Specifikace Country Tourer ale nedokáže zahrát na mé city natolik, že bych si dokázal ospravedlnit investici do „terénního“ paketu, a pokud nebudu hledět na věc emocionálním pohledem, tak racionálně bych volil asi levnější, přesto ne nedostatečně vybavenou variantu Sport.
Velký test | vydáno 13. 1. 2014
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | čtyřválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1956 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 163 v 4000 |
Točivý moment (Nm) | 350 Nm |
0-100 km/h (s) | 9,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 218 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,1 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4913 |
Šířka (mm) | 1856 |
Výška (mm) | 1513 |
Rozvor náprav (mm) | 2737 |
Zavazadlový prostor (l) | 540 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 517 900 Kč |
Základní cena test. verze | 651 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 836 900 Kč |