autoweb.cz > Opel > Opel Astra > Opel Astra Sports Tourer 1.7 CDTi
Opel Astra Sports Tourer 1.7 CDTi
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
RADOSTI
Patrně nejhezčí kombi v nižší střední třídě; velký a dobře využitelný prostor pro náklad; luxusně vyhlížející dvoubarevná palubní deska testované verze
STAROSTI
Motor není na výši doby; neharmonické ovládací prvky; tmavá a stísněná zadní sedadla
Opel Astra Sports Tourer neboli kombi variantu „nové“ Astry jsme v redakci měli na jaře letošního roku. Pokud si přečtete první jízdu Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo, dozvíte se, že nás zaujala svým elegantním vzhledem, velkorysým a dobře využitelným zavazadelníkem a kultivovaným projevem. Naproti tomu jsme měli výhrady k motoru, respektive ke kombinaci přeplňovaného benzínového čtyřválce 1.4 Turbo s „ekologicky“ odstupňovanou převodovkou. V komentářích pod článkem se tehdy čtenář ptal, jaký motor je tedy pro Astru ideální, a, ehm, kdosi nejmenovaný z redakce vyjádřil domněnku, že Opel Astra 1.7 CDTi bude to pravé ořechové. To mám za to, že hloupě vynáším soudy bez osobní zkušenosti.Jednotka 1.7 CDTi pochází z produkce Isuzu a pod kapotu nové Astry si našla cestu z motorového prostoru předchozí generace. Opel ji nabízí ve dvou stupních výkonu, 110 a v testované variantě 125 koní. Úhlavní rivalové, Ford Focus kombi a Volkswagen Golf Variant, s o decilitr menšími motory jsou na koňské síly skoupější: Golf 1.6 TDI má jen 105 koní a Focus 1.6 TDCi je se 115 koni pořád o deset čísel za Opelem. Zdvihový objem by se ale měl projevit zejména na točivém momentu. Golf s 250 Nm se skromně krčí v koutku a Focus je na tom s 270 Nm sice o něco lépe, byť na 280 newtonmetrů Astry nemá.
Opel Astra fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Jenže… Ford disponuje funkcí „overboost“, která při plné akceleraci krátkodobě zvýší plnicí tlak turbodmychadla – a z 270 Nm je najednou 285! Irelevantní? Snad. V typických provozních situacích přece nejezdíte na plný plyn, ani když řídíte relativně velký kombík s relativně malým turbodieselem. Důležitější je včasný, pružný nástup síly, kde by Opel konečně mohl uplatnit výhodu vyššího zdvihového objemu. Nuže? Golf 1.6 TDI servíruje plnou porci svých příkladně vychovaných newtonmetrů v rozsahu 1500-2500 otáček za minutu. Focus to dokáže také, ovšem jen ve slabší variantě 95 k/230 Nm. Jednotka s výkonem 115 k dosahuje nejvyššího točivého momentu v 1750-2500 ot./min. Pořád slušné. A Opel? Ten kroutí plnou silou až ve vysokých 2000-2700 ot./min. Tohle přestalo být moderní tak před třemi lety…
Všechna ta čísla vám nevyprávím nadarmo. Technické údaje často nedokážou postihnout to, na čem za volantem opravdu záleží, jenže tohle není ten případ. Srovnání průběhu točivého momentu tentokrát přesně vystihuje dojem, jimž motor 1.7 CDTi působí ve srovnání s klíčovými rivaly. Má tvrdý chod a ještě v 1800 ot./min. nejeví ochotu ke spolupráci, což v kombinaci s málo progresivním chodem spojky (jistěže se opakujeme, ale sladění odporu pedálů je chronická slabina Opelu) zbytečně znepříjemňuje pohyb po městě. Třeba popojíždění v odpolední koloně, při kterém si ve většině dnešních aut vystačíte se zařazenou dvojkou, protože jen málokdy zcela zastavíte, je s tímto motorem očistec.Na volné silnici se pak projeví další slabé místo, s nímž zápasí většina současných opelů: optimisticky dlouhé odstupňování převodovky a velké přeskoky mezi jednotlivými rychlostními stupni způsobují, že se motor relativně často ocitá mimo úzké pásmo optimálních otáček. Normální řidič tomu postupně přizpůsobí strategii řazení, ovšem s nevyhnutelným dopadem na spotřebu. Náš týdenní průměr 7,3 l/100 km byl silným zklamáním. Fakt, že v cyklu NEDC dosahuje Opel Astra Sports Tourer navlas stejné kombinované spotřeby 4,5 l/100 km a emisí CO2 119 g/km jako Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI, jen dokazuje, do jaké míry v Russelsheimu optimalizují řídicí jednotky svých motorů pro předepsaný měřící cyklus. (Pro zajímavost, Ford Focus kombi 1.6 TDCi je na tom s 4,2 l/100 km a 109 g/km zdaleka nejlépe.)
Ve světle všech uvedených skutečností nemůže nikoho překvapit, že Astra neboduje ani kultivovaností. V dálničním tempu se kabinou line hluboké, sotva slyšitelné dunění, které někdo skoro nevnímá, ale bohužel pro Opel zrovna mě z něj po chvíli spolehlivě rozbolí hlava. Když k nedostatkům pohonné jednotky přidáte takříkajíc vrozené slabiny současné Astry, jmenovitě svéráznou ergonomii a nepříliš velkorysá zadní sedadla, omezují se důvody ke koupi jen na honosně působící palubní desku, opravdu dobře řešený zavazadelník a naději na získání pořádné slevy při důsledném vyjednávání. A design, samozřejmě. Krása tkví v oku pozorovatele, jak věděl už Shakespeare, ale vsadím se, že v řadách čtenářů bychom stěží našli takové oko, kterému by neforemný Golf Variant nebo výstřední Focus kombi připadal pohlednější než Astra Sports Tourer.Spousta kritických slov v pěti odstavcích, viďte? Proto bychom je měli zasadit do patřičných souvislostí. Všechno výše řečené platí relativně ke standardu, který v současné době považujeme za platné měřítko třídy. Opel Astra 1.7 CDTi rozhodně není špatný per se. Příjemně se řídí, i na sedmnáctipalcových kolech hezky tlumí nerovnosti, zejména subtilnější postavy si v jeho předních ortopedických sedadlech pohoví nejlépe z celého segmentu. Vždyť jsme mu dali slušné tři hvězdičky. Astra 1.7 CDTi „jenom“ zaostává za nejlepšími konkurenčními modely ze stejné cenové hladiny a geografického regionu. Týden s ní nám ve skutečnosti připomněl, jaké bývaly diesely před třemi čtyřmi lety – a jaký kus cesty v pružnosti, kultivovanosti a ovladatelnosti za tu krátkou dobu opět urazily.Chápeme, proč Opelu ujel dieselový vlak. V době před příchodem Insignie vězela automobilka až po uši v problémech a doslova se potácela mezi bytím a nebytím. Ostatně, šéf General Motors má ke své evropské divizi výhrady i dnes. Pochopení pro nelehkou situaci firmy nebo pro historické okolnosti pro nás ale nemůže být záminkou, proč marginalizovat nedostatky produktu (k čemuž nás někteří čtenáři občas vyzývají zejména pod recenzemi italských a francouzských aut).
Verdikt
Astra Sports Tourer by se dala zařadit do poněkud nevděčné tržní klasifikace „nejlepší ze všech kombíků nižší střední třídy, které nejsou Focus nebo Golf“. Po motorizaci 1.4 Turbo je Sports Tourer 1.7 CDTi už druhá Astra ST v řadě, která by nás o svých přednostech přesvědčila mnohem snáze, kdyby měla pod kapotou nějaký jiný motor. Ale jaký? Začínám mít strach, že takový, který bychom vám mohli bezvýhradně doporučit, v Opelu zatím nevyrobili.
Jirka Červenka
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1686 |
Kompresní poměr | 18,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 79,0 x 86,0 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | vlečená ramena, Wattův přímovod |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | Kotoučové |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 92 / 125 v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 280 v 2000 - 2700 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 11,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 192 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,5 / 3,9 / 4,5 |
Objem nádrže (l) | 56 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4698 |
Šířka (mm) | 1814/2013 (bez zrcátek/se zrcátky) |
Výška (mm) | 1535 |
Rozvor náprav (mm) | 2685 |
Provozní hmotnost (kg) | 1393 (zákl. model) |
Celková hmotnost (kg) | 1960 |
Zavazadlový prostor (l) | 500 - 1550 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 325 900 Kč (1.4 16V) |
Základní cena test. verze | 481 900 Kč (1.7 CDTI) |
Cena testovaného vozu | 610 900 Kč |