autoweb.cz > Opel > Opel Astra > Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo
Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
RADOSTI
Elegantní proporce; velký a dobře využitelný prostor pro náklad; kultivovanost
STAROSTI
Nemnoho místa vzadu; úzká přední sedadla; odstupňování převodovky
Když jsme měli před časem jako jedni z prvních možnost krátce poznat nový Opel Astra ještě před jeho uvedením na trh, zanechal v nás pocity dost rozpačité. Pozdější velký test modelu Opel Astra 1.4 Turbo Sport dojem do značné míry napravil, byť výhrady k ergonomii palubní desky a odstupňování převodů zůstaly. A kombi Sports Tourer nás definitivně přesvědčilo, že Opel na odstraňování nedostatků pomalu pracuje dál.Svým vnějším vzhledem Opel Astra Sports Tourer očividně kopíruje větší Insignii, která ostatně patří k nejpohlednějším kombíkům široko daleko, ale tentokrát byli konstruktéři z britského Ellesmere Portu, kde transformace z hatchbacku na kombi probíhala, úspěšnější při obestavování vnitřního prostoru. Zatímco rozložitá Insignia Sports Tourer pojme po sklopení zadních sedadel 1530 litrů nákupů, kočárků, naplocho baleného nábytku, dětských plen a všeho dalšího haraburdí, kvůli kterým si kombíky pořizujete, štíhlá Astra zvládne ještě o dvacet litrů víc. V pětimístné konfiguraci je to nastejno, rovných pět set litrů v obou případech.
Opel Astra fotogalerie – vše co potřebujete vidět
To by mohlo svádět k domněnce, že kufr Astry bude hůře využitelný, ale ve skutečnosti nabízí zrovna tak pravidelné tvary, snadné sklápění zadních sedadel tlačítkem a ploché dno jako Insignia, přičemž nakládací otvor je dokonce větší. Chroničtí stěhováci jsou tedy u Astry Sports Tourer rozhodně na dobré adrese. Ale co my, nadšení řidiči?První Astra 1.4 T, kterou jsme řídili, trpěla nevyváženou kulturou jízdy – jako by Opel nedokázal překonat omezení daná jednoduchou zadní nápravou, sestávající z vlečených ramen a torzní příčky. Kombík ale zjevně poskytl konstruktérům příležitost zkusit to znovu a lépe, protože tahle konkrétní Astra jezdila nádherně. Bez možnosti přímého srovnání jsme se museli spolehnout jen na paměť, ale zdálo se, že komfort odpružení a přesnost řízení nejsou o nic horší – třebaže ani o nic lepší – než u Golfu. V zatáčkách sice Opel na svého wolfsburgského soupeře tak docela nestačí, ale i jízdu daleko za hranicí toho, co by většina řidičů považovala za „svižnou“, zvládá s grácií. A důstojně se projevuje rovněž motor – dokud jedete po rovině a nic od něj nechcete.Jak velí móda (a cyklus NEDC pro měření emisí CO2), je tato čtrnáctistovka přeplňovaná turbodmychadlem a může se pochlubit i proměnným časováním ventilů na obou stranách. Na rozdíl od Volkswagenu (1.4 TSI) či Fordu (1.6 EcoBoost) však Opel nepovažoval za nutné osadit motor přímým vstřikováním. Firma nepřiznává žádné změny v mapování škrticí klapky, nicméně fakt je, že v kombíku předváděl motor lepší vychování než při našich předchozích setkáních. Ve městě byste ho dokonce označili za mimořádně kultivovaný a na plyn reaguje na současné poměry vyloženě ochotně. Jen ta spojka kdyby neměla tak dlouhý zdvih a kdyby si vývojáři dali víc práce se sladěním jejího bodu záběru s mapováním plynového pedálu…V minulosti jsme opakovaně kritizovali Opel za odstupňování převodů a Sports Tourer bohužel nepředvedl nic, co by nás přimělo výhrady odvolat. Pátý a šestý rychlostní stupeň jsou pro tento motor jednoduše příliš dlouhé – dokonce tak, že Astra má v dálničním stoupání na nejvyšší rychlostní stupeň problém udržet „tachometrových“ 140 km/h. V kopci od Berouna k Loděnici nevyvine vyšší rychlost než slaboučký Fiat 500 1.2, kterým jezdí moje žena, a to je na přeplňovaný motor s výkonem 140 koní opravdu ostuda. Tak to dopadá, když při vývoji dostane cyklus NEDC přednost před reálným provozem…
Verdikt
Opel Astra Sports Tourer rozhodně patří k tomu lepšímu, co lze mezi kombíky nižší střední třídy dnes pořídit. Plánujete-li však častější přesuny po dálnicích a/nebo ve více lidech, poohlédněte se po jiné motorizaci. Anebo ještě lépe, vyzvěte Opel, ať něco udělá s těmi převody. Vždyť to nešťastné odstupňování docela zabíjí jinak velmi slibný motor.
Jirka Červenka
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1364 |
Kompresní poměr | 9,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 72,5 x 82,6 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | vlečená ramena |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 103 / 140 v 4900 - 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 200 v 1850 - 4900 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 10,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 200 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,5 / 5,1 / 6,4 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4698 |
Šířka (mm) | 1814 |
Výška (mm) | 1535 |
Rozvor náprav (mm) | 2685 |
Provozní hmotnost (kg) | 1393 - 1550 |
Celková hmotnost (kg) | 1960 - 2085 |
Zavazadlový prostor (l) | 500 - 1550 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 357 900 Kč |
Základní cena test. verze | 461 900 Kč |