Opel Astra GTC

Žádné jiné auto není namířené proti Golfu GTI tak okatě jako tohle. Naznačují jeho ostré hrany ještě prořízlejší chování?

Hlavně o GTC neříkejte, že je to „ta třídveřová Astra,“ protože na to Opel vůbec neslyší. Jde totiž o samostatnou řadu s odlišnou karosérií, ale hlavně i odlišným chováním, což je ve srovnání s klasickou Astrou pro nás ten nejdůležitější rozdíl. Nejsilnější testovaná verze GTC s dvousetkoňovým přeplňovaným dvoulitrem je až do příchodu nového OPC (plánovaného na podzim ´05) vrcholem v řadě a přímo vybízí ke srovnání s Golfem GTI, který má podobné výkony a rozměry. Na našem trhu ale za něj se srovnatelnou základní výbavou dáte o 50 tisíc korun víc.

Tím hlavním rozdílem mezi nimi je zadní náprava, která je u Golfu víceprvková, zatímco u GTC má stále jen podobu torzní příčky, i když obohacené elektronicky řízenými tlumiči, ovládanými spolu s dalšími funkcemi společným tlačítkem „sport“ na palubní desce.Při rychlé jízdě se GTC jeví v téhle dvojici jako surovější, drsnější a méně vychované auto, což je na jednu stranu proti Golfu jeho největší výhoda. Ať totiž uděláte v Golfu cokoli s volantem, brzdami či plynem, pokud si to rovnou nenamíříte do příkopu, není v něm v podstatě možné nabourat. Ubrání plynu, brzdění do zatáčky, rozhoupání řízení ze strany na stranu, pokud máte alespoň trochu dobré vůle a silnice je jakž takž suchá, můžete si být jistí, že zatáčku projedete sice nepředpisově, ale v jednom kuse. GTC je proti Golfu mnohem živější a jakmile jedete dostatečně rychle a vypnete stabilizaci, mnohem ochotněji nechá zadní kola vybočit do strany. Právě v zatáčkách s rozbitým povrchem sice nejvíce pocítíte, že zadní náprava není v příčném směru tak jistá, ale s příjemně rychlým převodem řízení nejde o nic, co by se nedalo volantem napravit. Řízení navíc není tak utlumené, i když také používá elektrický posilovač, a ani nesklouzává do zbytečné pózy s přemírou odporu ve volantu.Brzdy fungují zpočátku velmi dobře a bez potíží vydrží několik silných sešlápnutí za sebou, i když při rychlých sjezdech z kopců cítíte po chvíli v pedálu sníženou jistotu. Samo o sobě to nemá na relativně bezpečné dobrzdění před zatáčkou vliv, alespoň ne pokud nepotřebujete úplně zastavit. S ohledem na typ auta, jakým je GTC, je proto jedním z jeho nemilých rysů to, že mezi pedálem brzdy a plynu má zbytečně širokou proluku. Opět se tak dostáváme k autu se sportovními rysy, které vám nedaruje žádný meziplyn zadarmo. Nakonec se přeci jen přizpůsobíte a když je nejhůř, vystačíte si s trochou plánování i s pomalým vypouštěním spojky, čemuž se naštěstí přední kola ani motor nijak zvlášť nebrání.

Opel Astra fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Opel Astra fotogalerie

Tlačítko Sport funguje ve srovnání s klasickou Astrou opravdu výrazně a po jeho zmáčknutí hned cítíte, jak motor nabere otáčky a reaguje prudčeji na plyn a jak do menší míry ztvrdne řízení. Na druhou stranu vás ale sportovní režim nutí držet motor v otáčkách, protože na malý plyn je dost nervózní, hlavně při popojíždění ve městě.Samotný motor má příjemný zvuk a přesto, že nejde o tak technicky vyspělou jednotku jako v GTI a jeho omezovač zasahuje o pět set otáček níž v 6500 ot/min, dokáže vám stále zprostředkovat slušnou rychlost a ve středních otáčkách zabrat s větší náhlostí. Zároveň ale vyžaduje citlivější zacházení a prosté sešlápnutí plynu až na doraz, na které jste zvyklí z ostatních nových aut, se nutně nepromítne do optimálního zrychlení. Mnohem lépe reaguje na postupné přidávání plynu, než na nedočkavé prošlapávání pedálu až na podlahu, při kterém cítíte, jak se motor každých pět set otáček náznakem zadusí. Pokud v takovém okamžiku mírně povolíte plyn, hned chytne ten správný dech a naopak ještě výrazně zrychlí. Je to sice starosvětské chování, přesně podle šablony karburátorových motorů, ale není to nic, s čím byste si hned napoprvé neporadili překalibrováním svých zvyků. Zvuk GTC je uvnitř slyšet lépe než zvenčí, a i když vám nenabídne tak širokou škálu zvuků jako GTI nebo Type-R, když o sobě dává výfuk a motor slyšet, což se děje kolem patnácti set až dvou tisíc otáček silným duněním koncovky a kolem pěti a půl tisíci hlasitým projevem motoru, úplně klidné vás to nenechá.Podobně je to u GTC skoro se vším. Není to tak bezpečné a netečné auto jako GTI, ale v téhle kategorii právě o to jde. Na nedostatky zadní nápravy budete narážet v každé hrbolaté zatáčce, ale nikdo neříká, že jízda s dvousetkoňovým hatchbackem má být procházkou růžovým sadem. Navíc je pocit v řízení při zrychlování na trojku a čtyřku v táhlých a dlouhých zatáčkách přímo vynikající, bez sklonu k nedotáčivosti a s velice čitelnými detaily ve volantu o tom, jak jsou na tom s přilnavostí obě přední kola. Zvuk motoru a výfuku to v posledních dvou tisících otáček zvýrazňuje hutným zvukem a právě v těchto chvílích si vás více než kdykoli jindy nakloní GTC na svou stranu.

Interiérem se Astra od slabších verzí v podstatě ničím zásadním neodlišuje, což je s pohledem na provedení Golfu jistě škoda. Snad to v tomto ohledu nadežene OPC, které se se stejným motorem dostává na 240 koní. Plasty se na kostkách a hrbolatých silnicích ozývají skřípáním a vibracemi a ani jejich povrch není v této kategorii nejlepší. Logika ovládání funkcí středového displeje na palubní desce vám také bude chvilku unikat, ale než abyste trávili dlouhé hodiny nad příručkou, raději začnete zkoušet jedno tlačítko po druhém a za pár dnů budete doma. Přímo vynikající je proti tomu ovládání audiosystému a palubního počítače na volantu a použité rolovací válečky s klikací funkcí na obou ramenech volantu jsou zatím to nejlepší, co můžete na toto téma vyzkoušet.Volant není tak nápaditý jako v Golfu GTI, ale má podobně tvarovaný věnec s prohlubněmi pro palce. Důležité je ale hlavně to, že vám působí v rukou jako mnohem přirozenější mezičlánek spojení s předními koly. V každodenní použitelnosti se GTC může směle rovnat Golfu GTI, ale na některé mouchy si budete muset přesto zvykat. Mizerný výhled dozadu a široký mrtvý úhel způsobený mohutností zadních sloupků vychází ze základních křivek designu, takže s tím nesvedete vůbec nic. Jen kvůli tomu se na celé auto nemůžete zlobit, zvlášť když si ho kupujete zčásti i pro jeho design. Co je ale horší je to, že když chcete někoho pustit na zadní sedadla, přední sedačky se nevrací zpět do původní polohy a pokaždé je musíte dole odjišťovat, abyste se vešli zpátky za volant nebo na místo spolujezdce. Asi si říkáte, že v roce 2005 by už tohle mohla mít všechna třídveřová auta vyřešené, ale GTC není jediné, které se toho dopouští. Pokud zrovna nemáte zapnutý sportovní režim, na který motor při malé rychlosti nepříjemně cuká, můžete GTC ve skupině sportovních hatchbacků zařadit do přátelštější a komfortnější části nabídky. Ve srovnání například se Civicem Type-R se hlavně na dálnici chová jako luxusní a tiché auto. S časem děleným půl na půl mezi dálnicemi a rychlými okreskami se dostanete s dlouhodobou spotřebou i při velmi rychlé jízdě na 13 l/100 km, i když měřeno na jednotlivé úseky vám bude počítač ukazovat cokoli od deseti do šestadvaceti litrů na sto.

Celkové hodnocení:

Nemá mechanickou jistotu ani kvalitu zpracování Golfu GTI, ale v řadě situací ho předčí zábavností jízdy.

Marek Nastoupil

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyOpel Astra GTC
0-100 km/h (s)7,8
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec, 1998 cm3
Zdvihový objem (cm3)1998
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)200 koní při 5400 ot/min
Točivý moment (Nm)262 Nm při 4200 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)234
Spotřeba paliva (l/100 km)město 13,1/mimo město 7,1/9,3 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1365
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modeluod 710 900 Kč
22.6.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist