autoweb.cz > Opel > Opel 1.0 SIDI Turbo: nový tříválec nejdříve pro model Adam
Opel 1.0 SIDI Turbo: nový tříválec nejdříve pro model Adam
Malé tříválcové motory nejsou u německé značky Opel žádnou novinkou, o downsizingu (vstříc bruselským normám) však nepochybně mluvit můžeme – nový motor 1.0 SIDI Turbo je v tiskové zprávě oficiálně srovnáván s atmosférickou šestnáctistovkou a také jeho naladění tomu odpovídá.
Litrová jednotka vybavená přímým vstřikováním paliva (to u turbomotorů Opel obvyklé nebylo, tak proto ta zmínka) a čtyřventilovou hlavou produkuje maximálních 115 koní a nejvyšší točivý moment 166 newtonmetrů v rozsahu od 1800 do 4700 otáček za minutu.
Opel Adam velká fotogalerie
Malý agregát má blok i hlavu válců vyrobenou z hliníku a k potlačení hluku a vibrací typických pro toto uspořádání dostal řetězem poháněný vyvažovací hřídel uložený v olejové lázni. Opel tvrdí, že toto a další akustický izolace se přičinily o tišší chod při plném zatížení než právě u zmiňované šestnáctistovky.K dalším detailům hodných zmínky patří výfukové svody integrovány do hlavy válců, vodou chlazené turbodmychadlo anebo třeba odpojitelná vodní pumpa.
Tříválec je spojen s novým šestistupňovým manuálem o délce jen 375 mm a suchou hmotností 37 kg – podle Opelu je až o třicet procent lehčí než předchozí převodovka. Stavěn je přitom pro motory s maximálním točivým momentem 220 newtonmetrů a byl navržen tak, aby bylo možné vytvořit až dvanáct různých matic zpřevodování a vybrat k tomu jeden ze sedmi finálních převodů v rozvodovce.
Výroba 1.0 SIDI Turbo s šestikvaltem bude probíhat v maďarské továrně koncernu General Motors v Szentgotthárdu a prvním vozem, který novou techniku odzkouší naostro, se stane městské mini Opel Adam. V premiéře jej Němci představí na domácím frankfurtském autosalonu.