Ondřej Lilling: 10 nejlepších (a nejhorších) aut roku 2013

Jaká jsou ty nejlepší a nejhorší auta, která se mi za (téměř) uplynulý rok dostala do ruky? Sám jsem byl překvapený.

Rok 2013 je téměř u konce, takže je na čase začít trochu bilancovat a vzpomenout, která zajímavá auta mi dělala společnost. Do výběru si našly cestu i docela obyčejná auta, která mě zaujala svým přístupem nebo kvalitou. Tak tedy pojďme na to…

10. BMW 320d Touring

Zůstaňme nejprve u čistě racionálních aut, které bych si mohl dovolit mít ve své garáži. A které bych zvládl alespoň měsíc uživit v každodenním provozu, jinak by tu pochopitelně byl Mercedes CLS 63 AMG Shooting Brake. Poněkud rozumnější volbu představuje BMW trojkové řady v kombíku, jehož dvoulitrová nafta mě rozhodně neurážela, pyšní se rozumnou spotřebou a užil jsem si s ním i trochu té zábavy. Jen bych sáhl po verzi s pohonem zadních kol a manuální převodovce.


9. Opel Cascada

Protože mám rád kabriolety, jeden takový tu nesmí chybět. A jedním z nejlepších, kterým jsem v tomto roce jezdil, byl Opel Cascada. Jako celek působil promyšleným dojmem, takže se bez střechy dal používat velkou část dní v roce. 

Opel Cascada 1.6 SIDI

První jízda | vydáno 22. 10. 2013

8. Mazda 3

S Mazdou 6 jsem nejezdil, ale trojku jsem řídil, dokonce i s vrcholným dvoulitrem o výkonu 165 koní, který je vážně skvělý. Bez ohledu na motor se Mazda pyšní výtečným podvozkem, slušným řízením a solidním interiérem, který ji v mé osobní hitparádě vystřelil hodně vysoko.

7. Peugeot RCZ 1.6 THP

Vzpomínáte na všechny ty řeči o tom, jak jsou francouzská auta pomalá a mají žalostný podvozek? Nic z toho pro RCZ neplatí. Je rychlé, tuhé a neskutečně zábavné. V tomhle roce ale přivedl Peugeot vícero aut, které dovedou zaujmout nadšeného řidiče – skvělý je 208 GTI nebo nová 308.

6. BMW M135i

Není to čistokrevné M, ale i tak dokáže v žilách pořádně rozproudit adrenalin. S automatickou převodovkou a pohonem všech kol jede pořád a za všech okolností. A pokud by vám to bylo pořád málo, BMW má v nabídce purističtější verzi s manuálem a pohonem zadních kol. 

BMW M135i xDrive

Velký test | vydáno 9. 9. 2013

5. Mercedes-Benz SL 63 AMG

Když jsem do prochladlého SL 63 poprvé usedl a probudil ho k životu, zlověstný zvuk osmiválce rozdrnčel okenní tabule přinejmenším v okruhu padesáti metrů od auta. A podobně nevybíravé chování měl Mercedes i na silnici. Jeho charakter by se dal krájet motorovou pilou a přesně to se mi na něm líbilo. 

4. Lexus LS 600h F-Sport

Občas je ale potřeba trochu zvolnit a to uměla ohromujícím způsobem pětimetrová limuzína od Lexusu. Uvnitř vládl zenový klid, a to v jakékoli rychlosti. Bez ohledu na rozměry nebo cenovku na silnici nebudil tolik pozornosti, kolik dokáže natropit třeba Mercedes S, což je v mnoha chvílích ohromné pozitivum, protože závist z naší země pořád ještě nezmizela.

Lexus LS 600h F Sport

První jízda | vydáno 29. 9. 2013

3. Ford Fiesta ST

Vypadá sice jako třídveřové MPV, ale k čertu s tím, když jezdí takhle skvěle! Podvozek má tuhý jako motokára a sedačky vás udrží na svém místě za všech okolností. Nejlepší malý hot-hatch současnosti? Podle mého ano, navíc za hodně dobrou cenu.

2. Toyota GT86

Návrat Toyoty k jednoduché a léty osvědčené koncepci je trefa do černého. Rovné dvě stovky koní jsou přesně tak akorát, protože roztáčí uzoučké zadní pneumatiky. Během týdne několikrát sebral a jel se jen tak projet a jednoduché Toyotě jsem doslova propadl. Nezbývá, než pár let počkat a pak ji koupit jako lehce jetou, s atmosférickým motorem by měla něco vydržet.

Toyota GT86 (2012)

Velký test | vydáno 3. 12. 2012

1. BMW M3

Málokdy se to stává, ale s Hugem máme na nejlepší auto uplynulého roku stejný názor. BMW M3. Vpředu atmosféricky plněný osmiválec o objemu čtyř litrů, automatická převodovka a pohon zadních kol. Co však dělá M3 výjimečným autem, je dokonalé naladění podvozku a celkové vyvážení auta. 

Nejen s dobrými auty ale člověk přijde do styku, vlastně je tu drtivá většina aut jen naprosto průměrných a vyniká jich jen zlomek. A je jedno, jakým směrem. V každém případě si na ně vzpomenete. A tohle jsou dvě, které jsem sice neřídil dlouho, ale v paměti mi utkvěly právě proto, že jsem si je představoval trochu jinak.

Nissan Juke Nismo

Schopný podvozek naprosto zničila převodovka CVT, která byla všechno, jen ne sportovní. Juke Nismo přitom měl dobře nakročeno stát se dobrým autem – vypadal dravě, měl solidní sedačky a posílený motor. Naštěstí je v nabídce i manuální převodovka s pohonem předních kol, se kterou bude Juke Nismo určitě lepším autem, ale zase mu bude chybět chytrý pohon všech kol.

Mercedes-Benz A 45 AMG

Mercedes-Benz A 45 AMG

Velký test | vydáno 29. 9. 2013

Já vím, že je špatné dávat na první dojem, ale více než pár minut jsem na setkání s Mercedesem A 45 neměl. V každém případě jsem si ho představoval trochu jinak a to, čeho jsem se dočkal, nedokážu vyjádřit jinak, než jako zklamání. Se všemi těmi spoilery to vypadalo skoro až tuzersky a podobně cirkusově se choval i výfuk, který burácel prakticky ve všech otáčkách a moc realisticky na mě nepůsobil. Moc mě nezaujal ani motor, který byl přeplňováním vyhnaný na sice oslnivých 360 koní, ale chyběla mu pořádná výkonová špička. Nakonec by všechno asi bylo jen otázkou času, protože třeba Filip z něj byl tak odrovnaný, že ho ohodnotil pěti hvězdičkami. A to se nestává moc často.

27.12.2013 12:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist