Omračující výkon krále hypersportů. Koenigsegg Jesko v úchvatném videu

Švédský Koenigsegg představil nástupce svého legendárního modelu Agera již na autosalonu v Ženevě v roce 2019. Novinka Jesko nabídne jen 125 kusů a výkonem překoná své předchůdce, z nichž si rovněž mnohé půjčuje. Na vlastní kůži si výkony očekávaného hypersportu ozkoušeli novináři z magazínu Top Gear, které novinka zatlačila do sedačky.
jesko-main-1100x618.jpg Zdroj: Koenigsegg

Automobilovým novinářům se nejdražší a nejluxusnější hypersporty nedostávají do rukou každý den. Popravdě si na ně nesáhnou prakticky vůbec. Jde totiž o extrémně limitovaná vozidla, jež stačí představit a obratem máte kompletní vozový park vyprodaný. Vždyť očekávaného modelu Jesko od švédského Koenigseggu vyjede z výroby jen 125 kusů, tak proč se zahazovat s novináři. Inu, součástí podobných vozů je také chlubící kampaň. A té nyní velmi dobře posloužil magazín Top Gear, který si Jesko osahal.

Výkon, který bere dech

Výkon Jeska je opravdu úchvatný. Pod kapotou najdeme 5litrový motor twin-turbo V8, který vyprodukuje výkon až 1600 koní s nejvyšším točivým momentem až 1500 Nm. Výkon vůz posílá přes devítistupňovou převodovku na zadní kola, přičemž do nádrže potenciální majitel napumpuje palivo E85. Koenigsegg je rovněž hodně hrdý na aerodynamiku svých vozů a model Jesko není výjimkou. Koeficient odporu má být pouze okolo 0,278 Cd, verze Absolut přitom vytvoří i silný přítlak, jenž se by se měl při rychlosti 250 km/h teoreticky pohybovat okolo 800 kg. Při rychlosti 275 km/ už sahá na 1000 kg a v maximu by se měl dostat až na zhruba 1400 kilogramů.

Výše zmíněnou převodovku (Lightspeed) si firma vyvinula interně a umožňuje velmi rychlé řazení. To má napomoci celkovému dojmu extrémní rychlosti. Jak se ostatně můžete přesvědčit na videu. Zrovna u modelu Koenigsegg Jesko se rychlé řazení skutečně uplatní.

Jesko však není (ani ve verzi Attack) ohromující jen svým zrychlením. Jak se rovněž přesvědčíte v samotném videu, parádní je i jeho ovladatelnost. Ta je podle Top Gearu příjemně předvídatelná a hlavně přesná. Jesko už má za sebou i rekord na okruhu Laguna Seca. V srpnu zde varianta Jesko Attack zajela okruh za 1:24.86. Tím se na chvíli dostala před vozy jako Czinger 21C (čas 1:25.44), McLaren 765LT (1:27.50) a McLaren Senna (1:27.62).

Jméno po tatínkovi

Vlastně dává dokonalý smysl, že původní název vozidla byl Ragnarok. Tedy označení pro severský konec světa a zkázu bohů v ultimátním střetu dobra se zlem. Zakladatel automobilky Christian von Koenigsegg se však rozhodl pro nové jméno po vzoru svého tatínka Jeska Koenigsegga, jenž mu na začátku byznysu velmi pomohl.

Jesko je dlouhé 4,61 metru, široké 2,03 metru, vysoké 1,21 metru a jeho hmotnost dosahuje 1,42 tuny. Maximální rychlost podle Christiana von Koenigsegga vyvine více než 500 km/h s tím, že model Absolute dosahuje 531 km/h. Hypersport Jesko Absolut má být pro Koenigsegg vůbec nejrychlejším modelem všech dob a také navždy. Předpokládá se totiž, že rychlejší vozidlo již švédská společnost nikdy nevyrobí. Model Jesko Attack je zamýšlen pro závodní okruhy.

4.10.2024 7:00| autor: Petr Semecký | zdroj: Carscoops, https://www.carscoops.com/2024/09/driving-koenigseggs-1600-hp-jesko-attack-looks-like-a-wild-ride/, Koenigsegg, Top Gear

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist