autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Ojetá MPV do 90 tisíc: Xsara Picasso, Scénic, Zafira
Ojetá MPV do 90 tisíc: Xsara Picasso, Scénic, Zafira
Při přípravě tohoto srovnávacího testu ojetin jsme se rozhodli, zaměřit se na vozidla s cenou 90 000 Kč a nižší. A důvod? Každý starší automobil potřebuje nějaký základní servis hned po pořízení, zájemci se 100 000 korunami v kapse by tam mělo zůstat alespoň 10 000 Kč na případné opravy, výměnu motorového oleje a filtrů. Vybírali jsme v pražské pobočce AAA AUTO. V našem hledáčku nakonec zůstaly velikostně rozdílné vozy podobného věku. V dané cenové kategorii se jedná o oblíbené modely. Porovnávané automobily mají zážehové motory a už na první pohled vypadají zachovale.
U Citroënu Xsara Picasso najdeme v rodném listě letopočet 2000, z naší trojice je nejstarší. Podle palubních přístrojů ujel 120 000 kilometrů a autobazar za něj požaduje 90 000 korun. Ještě dodejme, že má pod kapotou osmnáctistovku o výkonu 85 kW. Druhým vozem je Renault Scénic z roku 2001. Pohání jej šestnáctistovka disponující výkonem 79 kW a podle počítadla ujeté vzdálenosti zatím urazil 222 000 kilometrů – no to je už pořádná porce. Proti konkurentům ale přijde o 20 000 Kč levněji. Třetí do party je Opel Zafira, který stojí stejně jako xsara picasso 90 000 Kč. V technickém průkazu má zanesen rok 2001 a pohání jej osmnáctistovka o výkonu 92 kW. Počítadlo ujeté vzdálenosti udává 140 000 kilometrů.
Na první pohled nesrovnatelné automobily, jenže mezi modely Scénic a Xsara Picasso váhá nejeden motorista. Nabídka sedmimístné zafiry za srovnatelnou částku nám pak přijde velice zajímavá. Při výběru vozidel jsme se chovali jako běžný návštěvník autobazaru a vybírali z aut na prodejní ploše. Žádná další MPV kritériím „zážehový motor, rok výroby od 2000 a cena pod 100 000 Kč“ nevyhovovala.
Jak hodnotíme
Stejně, jako v dřívějších srovnávacích testech ojetin budeme porovnávat vybrané automobily v pěti disciplínách. V každé jim přidělíme známky od 1 do 3, které určují jejich pořadí (nejedná se tedy o průběžný stav, ale výsledek v každém kole). V závěru výsledky jednotlivých modelů zprůměrujeme, a tak dostaneme konečné pořadí vozidel v testu. První dvě části pojmenované Spolehlivost a Bezpečnost běžně posuzujeme na základě oficiálních údajů poskytnutých společnostmi TÜV a Euro NCAP. V dalších disciplínách rozhodují o pořadí naše zkušenosti s konkrétními testovanými vozidly.Spolehlivost podle TÜV
Všechny tři porovnávané vozy odpovídajících generací fugurují ve věkové skupině 6 až 7 let starých automobilů. Model Xsara Picasso přitom TÜV hodnotí spolu s modelem Xsara. A jak si tedy vozidla stojí? Na nejhorším, 94. místě z 99 hodnocených figuruje Renault Scénic. Tak špatného výsledku dosáhl kvůli průměrnému výskytu závady ve 23,9% případů. Druhá příčka patří Opelu Zafira za 17% vážných poruch. To znamená celkovou 72. pozici. Jediný vůz, který dosáhl alespoň na průměrnou spolehlivost v této věkové skupině je Citroën Xsara Picasso. Ten totiž najdeme na 44. příčce (13,5% závad). Pořadí po prvním kole je tedy jasné.
1. Citroën Xsara Picasso, 2. Opel Zafira, 3. Renault Scénic
Bezpečnost podle Euro NCAP
Všechny tři testované vozy prošly nárazovou zkouškou Euro NCAP v roce 2001. Za ochranu posádky dostaly dva z nich shodně čtyři hvězdičky z pěti možných. To byl tehdy opravdu dobrý výsledek, zatímco dnes se za něj považuje pouze plný počet hvězd. Opel si připsal jen tři hvězdičky a o prvenství v tomto kole tedy bojovat nebude. Rozhodnout se musí mezi citroënem a renaultem, a to na základě bodového přídělu. Ten byl menší u modelu Xsara Picasso. Získaných 27 bodů je totiž o 2 méně, než si v bariérovém testu připsal Scénic.
1. Renault Scénic, 2. Citroën Xsara Picasso, 3. Opel Zafira
Jízdní komfort
Zatímco u nových vozidel se na pohodlí jízdy podepisuje především tuhost odpružení, velikost interiéru a zpracování sedadel, u ojetin do komfortu promlouvá i stupeň opotřebení. To totiž může mít vliv jak na účinnost tlumení nerovností, tak na akustickou pohodu v interiéru, a i ta ovlivňuje celkové vnímání jízdního komfortu. V případě testovaných ojetin můžeme říci, že nabízejí všechny dostatek pohodlí. Samozřejmě v rámci rozměrových možností. Ano, prostornější zafira tu má jasnou výhodu. Ale nepředbíhejme.
Citroën nás potěšil dobrým tlumením nerovností i dostatkem místa v interiéru. Nakonec na zadní sedadla (za sedačku řidiče) se naskládal i figurant o výšce 195 cm, a to si předtím seřídil sedadlo řidiče na sebe. Jak je vidět na fotografii, bylo to jen tak tak, ale vešel se bez následků. Citelně lépe se však cítil v opelu, kde našel dostatek místa ve všech směrech. Zafira přitom jako jediný vůz v testu nabízí i třetí řadu sedadel, jež jsou při nevyužívání sklopena do podlahy. Ani tlumení nerovností v podání vozu s bleskem ve znaku není vůbec zlé. Podvozek nám zde ale přišel o trošku hlučnější.Přesednutí do renaultu nesl náš figurant opravdu špatně. Ještě než se zaklínil mezi sedadlo a strop, drmolil něco o krátkém opěradle. Pak už jen křičel: „pomozte mi ven!“ Z hlediska tlumení nerovností si ale měkce naladěný renault vedl nejlépe. Pokud jde o variabilitu interiéru, zde si vozy nemají moc co vyčítat. Pravda, zafira má ve druhé řadě posuvnou lavici, zatímco u konkurentů lze posouvat jednotlivé sedačky. Na druhou stranu opel nabízí o dvě místa víc. Z hlediska odkládacích míst jsou na tom lépe francouzské automobily. Líbili se nám zejména schránky ukryté v podlaze před druhou řadou sedadel. U opelu je nenajdeme.
Souboj zavazadelníků dle očekávání vyzní jasně nejlépe pro zafiru. Ta nabízí objem 600 litrů v základním uspořádání. Při použití všech sedmi sedadel zůstane pro zavazadla jen 150 litrů prostoru. Ale ani xsara picasso na tom z hlediska přepravy zavazadel není špatně. Její nákladový prostor totiž nabízí objem 550 litrů. To je v porovnání se scénicem velice slušná hodnota. Renault totiž přepraví jen 400 litrů zavazadel. Tedy jasně nejméně z porovnávaných vozů.
Zmínit musíme také sedadla. Lépe nám vyhovovaly tužší německé sedačky v opelu, než měkká sedadla ve francouzských autech. To ale nemusí znamenat, že budou sedadla v zafiře více vyhovovat všem. Úplně teď slyšíme příznivce vozidel ze země galského kohouta, jak nadávají na tvrdá německá sedadla a pějí chválu na typicky francouzské sedáky, do nichž člověk téměř zapadne. Po zhodnocení všech pro a proti dáváme na první místo z hlediska komfortu Citroën Xsara Picasso. Ano, Opel Zafira je výrazně prostornější, ale jeho tužší odpružení a hlučnější podvozek nepůsobí tak příjemně. Měkce naladěný Renault Scénic doplatil na minimální vnitřní prostor.
1. Citroën Xsara Picasso, 2. Opel Zafira, 3. Renault Scénic
Za volantem
Nakonec i jízda s citroënem se nám celkem líbila. Tedy velkou výtku máme k centrálně umístěné kapličce, která nutí řidiče přesouvat zrak při hledání údajů na zobrazovaných přístrojích. Z hlediska jízdních vlastností ale není automobil špatný. Vyloženě zle nemůžeme hovořit ani o scénicu. U obou francouzů ale limituje chování za jízdy měkké odpružení. I proto se jim větší zafira s o něco tvrdším naladěním podvozku hravě vyrovná, a co víc, v určitých situacích vystupuje s daleko větší jistotou. V zatáčkách si nechá více líbit a řidič si i více troufá, když karoserie nejde až tak snadno do příliš velkého náklonu.
Také v porovnání pohonných jednotek má Opel převahu. Nejen, že je jeho motor papírově nejsilnější, ale i v praxi se ukázal jako nejsnaživější. Překážkou nebyla ani hmotnost většího vozu. Nakonec pod kapotou je zážehový agregát 1.8 16V/92 kW, který je obecně považován za velice povedený. Dobře jezdí také citroën s jednotkou 1.8 16V/85 kW. Mezi nabízenými benzinovými agregáty v tomto modelu představuje dobrou volbu. Někteří motoristé mu však vyčítají vyšší spotřebu paliva.Scénic pohání menší jednotka 1.6 16V/79 kW. Obecně nejde o špatnou volbu, v námi testovaném voze ale agregát nijak neexceloval. Naopak za studena se nám nezdál jeho běh úplně hladký. Zde je na místě připomenout, že renault má za sebou opravdu velkou porci ujetých kilometrů a z porovnávaných vozidel je nejlevnější. To ale nic nemění na tom, že z hlediska jízdy udělal nejlepší dojem opel. Proto jej v této disciplíně hodnotíme nejlépe. Druhé místo patří právem citroënu a na renault zbývá třetí příčka.
1. Opel Zafira, 2. Citroën Xsara Picasso, 3. Renault Scénic
Ceny, výbava a stav
Zatímco zafira láká rozměry, xsara picasso atraktivnějším vzhledem. Ani scénic oblečený do výrazné zelené nevypadá špatně. Ano, vzhled je důležitý, ale na cenu mají vliv i další parametry. Citroën potěší velice dobrou výbavou, v níž nechybí čtveřice airbagů, ABS, klimatizace nebo zámek řazení. Vzhled vylepšují kola z lehkých slitin, samozřejmostí je centrální zamykání, elektrické ovládání oken a zpětných zrcátek. Řidič jistě ocení i palubní počítač či tažné zařízení. Nechybí ani autorádio. To vše ve vozidle z roku 2000, tedy nejstarším z naší trojice. A cena? Autobazar za vůz se 120 000 ujetými kilometry požaduje 90 000 korun.
Za stejnou částku lze mít i opel. Ten je o rok mladší, avšak urazil o 20 000 kilometrů více. Ve výbavě má taktéž čtyři airbagy, klimatizaci, elektrické ovládání oken a zrcátek. Samozřejmě nechybí centrální zamykání, ABS, mlhová světla, disky z lehkých slitin nebo autorádio. Za stejnou cenu lze tedy získat o rok mladší a větší auto, ale s vyšším nájezdem kilometrů. Ujetých 140 000 km, je však nic, proti tomu, co má za sebou poslední automobil z naší trojice.
Renault totiž urazil 222 000 km! Ano, je to hodně a i proto je automobil z roku 2001 nabízen za cenu 70 000 Kč. V jeho výbavě nechybí čtveřice airbagů, ABS, klimatizace, elektricky ovládaná okna a zrcátka. Potěší také tažné zařízení, střešní nosiče či autorádio. Na rozdíl od konkurentů má ale karoserie scénicu několik drobných šrámů z každodenního silničního boje.Vůz je sice nejlevnější, ale ujel už opravdu hodně, což jeho hodnotu v porovnání s konkurenty citelně snižuje. Citroën je zase o rok starší, i když má nejméně najeto. Nejlépe nám vychází nejprostornější opel, který vypadá velice zachovale.
1. Opel Zafira, 2. Citroën Xsara Picasso, 3. Renault Scénic
Verdikt
Srovnávací test ukázal, že největší automobil nemusí být nutně nejlepší. V našem případě ale neznamenal ani nejhorší volbu. Tou se nakonec ukázal nejlevnější vůz s největším kilometrovým proběhem. Ten však nebyl důvodem prohry. Tu vidíme především v omezené nabídce prostoru a slabších jízdních výkonech. Pak Renaultu Scénic nepomohla ani nejlákavější cena.
Citroën Xsara Picasso a Opel Zafira se ukázaly jako prostorově zajímavé automobily. Kdo nepotřebuje vozidlo pro sedm, jistě bude s francouzem spokojen. Početnější rodiny pak ocení schopnosti německého automobilu. Jenže přeprava největšího počtu cestujících nebyla nejdůležitější. Zafira na vítěze ztratila především v oblasti bezpečnosti. Přitom i ta je u rodinného vozidla velice důležitá. Zda dáte přednost většímu prostoru, nebo komfortnějšímu odpružení, už tak důležitou roli nehraje.
Konečné pořadí
1. Citroën Xsara Picasso – známka 1,6
2. Opel Zafira – známka 1,8
3. Renault Scénic – známka 2,6
Názory redaktorů
Nejsem příznivce příliš měkkých sedadel, jimiž jsou dva francouzi v testu vybaveni. Důvod je prostý, bolest zad se dostavuje poměrně brzy. Už jen to vidím jako dostatečný důvod pro výběr opelu. Tedy pokud bych MPV opravdu nutně potřeboval. Tato karosářská varianta totiž nepatří mezi mé favority.
Dalibor Žák
Ačkoli na body Citroen vyhrává, také bych zvolil Opel pro jeho „německost“ a především kvůli mnohem pohodlnějším tvrdým sedadlům. Renault mě odradil počtem najetých kilometrů, raději bych hledal auto s poloviční porcí. Jakkoli je pak Citroen slušnou volbou, jednoduše se mi nelíbí a nevěřím statistikám spolehlivosti. Ale to není směrodatné, je to vítěz dnešního srovnávacího testu.
Za zapůjčení vozidel k testu děkujeme autobazaru AAA AUTO.