autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Ojetá mini: Fiat Panda, Hyundai i10, Chevrolet Spark
Ojetá mini: Fiat Panda, Hyundai i10, Chevrolet Spark
Rozhodli jsme se zjistit, jak vypadá a na kolik přijde ojetý městský automobil ve stáří tří či čtyř let. Vyrazili jsme tedy do pražského autocentra AAA AUTO a zde vybrali tři vozy. Do oka nám padl Fiat Panda z roku 2008 nabízený za 120 000 korun, jen o kousek dál stál o rok mladší Chevrolet Spark se stejnou cenovkou. Třetím do party se stal Hyundai i10 z roku 2008. Ten je nejlépe vybavený, ale také nejdražší, když přijde na 140 000 Kč.
„Í-desítka“ platí za nejdražší i mezi novými vozy, přijde na 190 000 korun. Doprodávající se druhá generace modelu Panda (třetí má přijít na trh v březnu) stojí na trhu s novými automobily 175 000 Kč. Nejlevnější je Spark, nabízený v nové generaci za 163 000 Kč. Vzhledem k těmto částkám nejsou ceny ojetin zrovna lidové. Nutno ale poznamenat, že ceny nových vozidel platí pro základní provedení.
Ale dost srovnávání s novými vozy, chceme především porovnat ojetiny mezi sebou. Ještě než se do toho pustíme, uveďme, že fiat s motorem 1.1/40 kW doposud urazil 45 000 kilometrů, hyundai poháněný agregátem 1.1/48 kW má za sebou 46 000 km a chevrolet s jednotkou 0.8/38 kW ujel zatím jen 22 000 kilometrů.
Jak hodnotíme
Jako vždy i tentokrát budeme porovnávat vybrané automobily v pěti disciplínách. V každé dostanou známky od 1 do 3, které určují jejich pořadí v daném kole (nejde tedy o průběžný stav). Na závěr výsledky jednotlivých modelů zprůměrujeme, a tak dojdeme ke konečnému pořadí vozidel v testu. První dvě části pojmenované „Spolehlivost podle TÜV“ a „Bezpečnost podle Euro NCAP“ běžně posuzujeme na základě oficiálních údajů, čerpaných od společností TÜV a Euro NCAP. Další disciplíny rozhodují naše zkušenosti s konkrétními testovanými automobily.Dnes to ale bude trochu jinak. Důvodem je fakt, že Hyundai i10 ve statistikách TÜV nefiguruje a v hodnocení bezpečnosti Euro NCAP zase nenajdeme předchozí generaci Chevroletu Spark. Proto budeme hodnotit spolehlivost na základě údajů poskytnutými prodejci ojetin, bezpečnost pak zůstane bez výsledků. Omezíme se pouze na slovní hodnocení bez určení pořadí vozidel. Celkové pořadí tedy na závěr sestavíme z výsledků čtyř disciplín.
Spolehlivost
V žebříčcích TÜV najdeme jenom Chevrolet Spark a Fiat Panda – přesně v tomhle pořadí a to mezi nejméně spolehlivými automobily. Zkrátka nic ke chlubení. Stejně je řadí také zástupci autobazarů. Před oba zmiňované vozy pak podle prodejců patří Hyundai i10. Jako důvod uvádění především mládí modelu.
1. Hyundai i10, 2. Chevrolet Spark, 3. Fiat Panda
Bezpečnost
V hodnocení Euro NCAP chybí model Spark. Italský vůz dostal v roce 2004 za ochranu posádky tři hvězdičky, hyundai v roce 2008 čtyři hvězdy. Dle našeho soudu poskytne chevrolet podobnou ochranu jako fiat, i když při bočním nárazu si o něco širší Panda asi povede trochu lépe. Hyundai by měl být z trojice testovaných aut nejbezpečnější. I pokud budeme hodnotit bezpečnost podle výbavy vozidel, dopadne „í-desítka“ s dvojicí čelních airbagů nejlépe. Panda i Spark mají pouze airbag před místem řidiče (ve fiatu je před spolujezdcem jen záslepka, což je u tohoto vozu běžné tovární řešení).Jízdní komfort
Mluvit o jízdním komfortu u takhle malých vozidel může přijít majitelům větších aut směšné. Samozřejmě v porovnání s většími vozy neobstojí, ale v rámci své třídy mohou nabídnout rozumný cestovní komfort. Tedy v případě našich konkurentů vždy s přimhouřením oka. Proč? U každého auta nám něco nesedlo. Fiat Panda má nejpříjemněji naladěný podvozek, který pěkně tlumí nerovnosti. Ani nabídka místa pro posádku není v rámci třídy zlá, ale některým řidičům bude vadit středový panel vybíhající z palubní desky. Je na něm umístěna řadicí páka, aby byla blíž k ruce řidiče. Panel je ale masivní a citelně omezuje prostor v oblasti pravého kolene řidiče.
Po stránce nabídky místa pro posádku na tom není zle ani Hyundai i10. Avšak pokud s ním vjedete na nekvalitní vozovku nebo rozbitou městskou dlažbu, naladění podvozku ve vás příjemné pocity nevyvolá. Rázy od kol jsou opravdu značné.
Chevrolet Spark také netlumí nerovnosti nejlépe, přesto se v tomto směru zdá schopnější než hyundai. Na italský vůz ale ani zdaleka nemá. Navíc se zde projevuje slabší odhlučnění podvozku. Ostatně do interiéru Sparku zdatně proniká i zvuk motoru. Konkurenti zajistí lepší akustickou pohodu. Prostor pro posádku je navíc dost úzký, kvůli minimální tloušťce dveře působí jako z papíru a jejich blízkost zrovna pocit bezpečí nevyvolává.
Zavazadelníky vozidel jsou samostatnou kapitolou. U minivozů nikdo skvělou prostornost neočekává, větší nákup by se však vejít mohl. Spark přitom nabídne zavazadelník o objemu 170 litrů, zatímco Panda převeze 206 litrů. Ještě o trochu lépe je na tom „í-desítka“ se zavazadlovým prostorem o objemu 211 litrů.
Po stránce jízdního komfortu u nás Chevrolet Spark propadl, avšak ani s konkurenty jsme zcela spokojeni nebyli. Na modelu i10 nám nejvíce vadilo mizerné tlumení nerovností, u Pandy zase středový panel nesoucí řazení. Ten ale nemusí překážet všem, ital nabídne i slušný zavazadelník a příjemně naladěný podvozek. Proto nám přišel z hlediska pohodlí nejlepší.
1. Fiat Panda, 2. Hyundai i10, 3. Chevrolet SparkZa volantem
Interiér fiatu nás přivítal pohlednou palubní deskou, slušnými sedadly, ale jak zde již padlo, vadila nám středová část palubní desky tlačící do kolene pravé nohy. I z tohoto důvodu jsme se lépe cítili v „í-desítce“, která má řazení také umístěné výš, ale nijak neomezuje. Přesednutí do chevroletu se nám však nelíbilo. Auto má jasně nejlacinější interiér, palubní deska vzhledem rozhodně neoslní a navíc má přístrojový štít umístěný uprostřed. Před řidičem je pouze několik kontrolek.
A jaká byla jízda? Nejprve musíme říci, že všechny motory jsou vzhledem ke svému objemu svižné. To jim nelze upřít. Tříválcový agregát o objemu 0,8 litru a výkonu 38 kW ve sparku ale díru do světa neudělá. Je hlučný a pronikají od něj drobné vibrace do interiéru. Po městě se snaží a po výkonové stránce dostačuje, mimo něj tomu ale tak vždy není.
Ve 130 km/h máte pocit, jako by vás někdo šoupnul do papírové krabice a hodil ze skály. V interiéru je hluk a auto ztrácí na jistotě. Dokáže jet ještě asi o 10 km rychleji, avšak zvuková kulisa od takového „dovádění“ zdatně odrazuje. Jízdu nevylepšuje ani nepřesné řazení. Držení jízdní stopy v zatáčkách nebo při vyhýbacím manévru také nelze pochválit.
To Panda je mnohem příjemnějším společníkem. V zatáčkách si vede lépe, ale ani tak přeborníkem v držení stopy není. Její motor 1.1/40 kW je tišší a silnější, což oceníte především ve vyšších rychlostech. Líbilo se nám i zdařilé řazení. Na rychlostní silnici ale můžete pozorovat zvýšenou hladinu aerodynamického hluku. Vůbec nejlépe se nám jezdilo s „í-desítkou“. Disponuje slušným řazení a živým motorem o objemu 1,1 litru a výkonu 48 kW. Díky tomu se neztratí jak ve městě, tak mimo něj. Ani zde nám nepřišlo obtékání vzduchu zcela perfektní, ale nevidíme jej jako nějaký zásadní problém. Tvrdší naladění podvozku si obstojně poradí s vozem v zatáčkách, v tomto směru se nám hyundai líbil z testovaných aut nejvíce.
1. Hyundai i10, 2. Fiat Panda, 3. Chevrolet SparkCena, výbava a stav
V testu se nám sešly dva vozy z roku 2008 a jeden o rok mladší. Z roku 2008 je Hyundai i10 se 46 000 ujetými kilometry. Automobil je ve výborném stavu a navíc nabídne zajímavou výbavu. V té nechybí dvojice čelních airbagů, klimatizace, ABS, centrální zamykání, elektrické ovládání oken, autorádio nebo zámek řadicí páky. Zkrátka dobře vybavený vůz.
Potěší i servisní knížka. To vše za 140 000 korun. Hyundai byl stejně jako konkurenti prodán nový v ČR a je po prvním majiteli. Jediného majitele měl také Chevrolet Spark s 22 000 ujetými kilometry. To je ten mladší automobil, který má v rodném listě zanesen letopočet 2009. Jeho výbava je však chudší, i když ani zde klimatizace nechybí. Airbag najdeme jenom jeden, pak tu jsou elektricky ovládaná okna, ABS, autorádio a centrální zamykání. Cena vozu ve výborném stavu a se servisní knížkou je 120 000 korun.
A pak je tu zachovalý Fiat Panda z roku 2008 se 45 000 ujetými kilometry. Ani jemu nechybí servisní knížka. Na klimatizaci ale zapomeňte, airbag je tu jen jeden a z další výbavy nacházíme už jen autorádio a ABS. Cena taktéž 120 000 Kč. Ještě doplňme, že AAA AUTO dává k vozidlům s cenou nad 20 000 Kč zimní pneumatiky zdarma, takže všechna testovaná auta mají dvě sady kol.
Takže si to shrňme. Všechna auta jsou v dobrém stavu, hyundai je o 20 000 Kč dražší, na druhou stranu potěší nejlepší výbavou. Chevrolet je o rok mladší, má nejméně najeto a ani jemu klimatizace ve výbavě nechybí. Jeden airbag je však málo. Více jich nenabídne ani fiat. Ten navíc nemá klimatizaci, proto jej z boje o první pozici v tomto kole vyřazujeme.
Po určitém váhání se nakonec rozhodujeme pro „í-desítku“. Nejen protože je mladší a má dva airbagy, ale také z důvodu lepší pohonné jednotky a prostornosti. Nakonec si myslíme, že také bezpečnost hyundaie bude lepší (nelze posoudit, protože Spark testem Euro NCAP neprošel).
1. Hyundai i10, 2. Chevrolet Spark, 3. Fiat Panda
Verdikt
Ze srovnávacího testu nejmenších ojetin nakonec vyšel nejlépe Hyundai i10 s celkovou známkou 1,25. K jeho úspěchu přispěla především dobrá výbava a zdařilá pohonná jednotka. Nakonec ani nejvyšší cena nebyla překážkou.
Druhá příčka patří Fiatu Panda, který dosáhl na známku 2,25, třetí místo je Chevroletu Spark, jež získal hodnocení 2,5. Fiat doplatil na vysokou poruchovost a chudou výbavu, u chevroletu nenadchl motor ani jízdní vlastnosti. Navíc úzká karoserie není žádnou výhrou a to platí i pro malý zavazadelník.
Konečné pořadí
1. Hyundai i10 – známka 1,25
2. Fiat Panda – známka 2,25
3. Chevrolet Spark – známka 2,5
Ceny dílů z druhovýroby
Zdroj: www.kvalitnidily.cz
Názory redaktorů
Když už bych byl donucen vybírat v této třídě, rozhodně by volba nepadla na Spark, jehož design, motor a jízdní vlastnosti se mi opravdu nelíbí! V případě modelů Panda a i10 by rozhodoval stav a výbava. U těchto konkrétních vozidel by tedy dostal přednost hyundai.
Na první místo bych dal Hyundai i10 už jen díky tomu, že měl nejživější motor a také se nejlépe řídil. Panda je sotva akceptovatelná, i když je mi stále i po letech sympatická. A Spark je s tímto slaboučkým motorem doslova zavrženíhodný, protože se pořádně nerozjede ani ve městě.
Za zapůjčení vozů k testu děkujeme autocentru AAA AUTO
Milan Jirouš