autoweb.cz > Ojetá auta > Ojetá auta zdražují, průměrný Superb stojí o tisícovky víc
Ojetá auta zdražují, průměrný Superb stojí o tisícovky víc
Průměrná cena rostla nejvíce u modelů BMW
Trh s ojetinami zaznamenal meziroční růst cen, největší nárůst se přitom týkal vozů BMW a Mercedes-Benz. Model BMW Řady 3 vzrostl z 351.419 Kč na 406.026 Kč (+15,54 %), přestože průměrný nájezd zůstal prakticky stejný (+0,49 %). Vozy BMW Řady 5 pak zdražily průměrně o 7,83 % z 619.358 Kč na 667.836 Kč, průměrný nájezd se přitom snížil jen nepatrně. Počet nabízených modelů nejvíce poskočil u Škody Kodiaq
Mezi deseti nejnabízenějšími modely došlo hned k několika změnám. Zatímco stálice Škoda Octavia a Škoda Fabia i tentokrát zůstávají na první dvou příčkách, například na třetí pozici se prodral Volkswagen Passat. Meziročně se u tohoto modelu objevilo o 3,1 % více nabídek.
Velkého nárůstu nabízených kusů se dočkaly modely Hyundai i30 (+15,4 %) nebo Škoda Kodiaq (+19,2 %). V TOP10 jsme pak největší úbytek nabízených vozů viděli u modelu Škoda Rapid, kde průměrná nabídka klesla o 29 %.
„Na základě našich dat je přes všechny změny vidět, že nejoblíbenější pětice zůstává stabilní – Octavia, Fabia, Passat, Superb a Golf,“ dodává Marek Knieža, ředitel TipCars.com. Nově se v seznamu pětadvaceti nejnabízenějších modelů objevují Škoda Scala, Škoda Karoq a Dacia Duster.
Průměrná Octavia za 272.974 Kč, Mercedes-Benz třídy E za 729.689 Kč
U pětadvaceti nejnabízenějších modelů průměrná cena nejčastěji rostla. Velký nárůst cen jsme zaznamenali u modelů BMW, Mercedes-Benz a Kia. Naopak u modelů aut Škoda cena klesala, případně rostla jen mírně.
„Největší pokles ceny u modelu Škoda Rapid můžeme přičíst faktu, že se meziročně zásadně zvýšil nájezd nabízených vozidel,“ vysvětluje Marek Knieža. Většinou navýšení průměrného nájezdu přímo odpovídá snížení ceny, ale vzhledem k nižšímu množství nabízených vozů to tentokrát často neplatilo. „Například u modelu Hyundai i30 se průměrný nájezd zvýšil o 8,6 %, přesto cena vystoupala z 272.695 Kč na 284.252 Kč, tedy o více než 4 %,“ dodává Knieža.
Mezi pětadvaceti nejprodávanějšími modely nejvíce klesla průměrná cena u Škody Rapid (-6,48 %), Audi A6 (-5,98 %) a Škody Yeti (-4,71 %). Naopak cena rostla nejrychleji u BMW Řady 3 (+15,54 %), Mercedes-Benz Třídy E (+10,97 %) a Kia Ceed (+8,82 %).
V meziročním srovnání prvních kvartálů let 2020 a 2021 se cena celého odvětví znatelně zvýšila, při použití váženého průměru u pětadvaceti nejnabízenějších modelů vidíme nárůst z 280.686 Kč v roce 2020 na 298.525 Kč (+6,36 %) v roce 2021.
Meziroční nájezd se navzdory rostoucím cenám zvyšoval
Mezi dvaceti pěti nejprodávanějšími modely rostl nejvíce průměrný počet najetých kilometrů u Škody Kodiaq (+47,59 %), jenž však patří k nejmladším zástupcům ve srovnání, u kterých z logiky věci bývá meziroční růst nájezdu dramatický. Největší pokles pak vidíme u Mercedes-Benz Třídy E (-3,09 %). „Vzhledem k nestandardní situaci na trhu v průběhu pandemie často rostlo stáří, nájezd i cena zároveň,“ poukazuje Marek Knieža.
„Za normální situace přitom, zejména u nájezdu a cen, funguje nepřímá úměra.“ Mezi modely s rostoucím průměrným nájezdem i cenou můžeme vidět již zmíněný model Hyundai i30, ale třeba i Volkswagen Golf, Opel Astra či Renault Mégane. U posledního jmenovaného modelu cena poskočila dokonce o 6,57 %.
U deseti nejnabízenějších modelů klesl průměrný nájezd pouze u dvou zástupců, a to téměř zanedbatelně u Volkswagenu Passat (-0,31 %) a u Fordu Mondeo (-1,81 %). U většiny naopak nájezd rostl, například u Škody Octavia vidíme růst o 2,4 %, u Fordu Focus o 6,2 % u Škody Fabia o 7,3 %.