Ohlédněte se za historií kombíků Škodovky

Tradice kombíků z Mladé Boleslavi sahá hluboko do historie.
dalsi_octavka_combi-1920x1004-1100x618.jpgCelá galerie 9 Zdroj: Škoda

Automobily s praktickou, prostornou a variabilní „kombinovanou“ karoserií se v nabídce značky Škoda poprvé objevily už po druhé světové válce. Vznikaly na bázi modelové řady Škoda 1101 „Tudor“.

V roce 1949 se v závodech Kvasiny a Vrchlabí rozeběhla výroba provedení Škoda 1101 Station Wagon čili STW. Sklopením nedělených opěradel zadních sedadel vznikla ložná plocha o délce 1 490 mm a šířce 980 až 1 380 mm.

Na jaře 1953 se k zákazníkům dostala ještě prostornější Škoda 1200 STW s celokovovou karoserií. Na zadní sedadla se nastupovalo jedinými dveřmi, zprava, od krajnice vozovky. Hmotnost se oproti základnímu sedanu zvýšila ze 400 kg na 500 kg.

Ložná plocha o délce 1 750 mm a šířce byla mezi podběhy zúžena na 990 mm. Výroba probíhala v závodě Vrchlabí, stejně jako v případě následujících vozů 1201 STW a 1202 STW.


Koncept Škoda Vision 7S


V roce 1971 začala po populárním modelu Škoda Octavia Combi z výrobní linky v Kvasinách sjíždět zcela nová generace vozů Škoda s motorem vzadu. Tato koncepce přinášela řadu výhod, zároveň však omezila variabilitu nabízených karosářských provedení. Provedení kombi tak zmizelo z nabídky mladoboleslavské značky na dvacet let.

Na jaře 1991 vstoupila na trh novinka Škoda Forman s pohonem předních kol, doplňující o 350 milimetrů kratší hatchback Favorit. Tvar karoserie navrhlo italské studio Stile Bertone, unikátní i ve světové produkci bylo účelné sdílení maxima komponentů, včetně identického víka zavazadlového prostoru.

Prostorově úsporná koncepce vozu s motorem uloženým napříč u poháněných předních kol umožnila lepší využití obestavěného prostoru než u starších modelů. Škoda Forman o vnějších rozměrech 4 215 × 1 620 × 1 425 mm dávala uživatelům ložnou plochu dlouhou až 1 450 mm.

I díky prostoru pro 400 až1 300 litrů zavazadel se jednalo o velmi oblíbený typ rodinného automobilu.

Nástupnická Felicia Combi z období 1995–2001 nabídla mimo jiné výkonnější motor 1,6 MPI/55 kW a vyšší bezpečnostní i kvalitativní úroveň. Paleta komfortních prvků se rozšířila například o ABS, čelní airbagy či klimatizaci.

V září 1997 se na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem představila studie první novodobé generace vozu Škoda Octavia Combi, v září 2000 v Paříži oslovila zájemce o kompaktnější automobily Škoda Fabia Combi.

O devět let později vzbudil na frankfurtské výstavě IAA velkou pozornost nový vůz Škoda Superb Combi s úctyhodným objemem prostoru pro zavazadla (633 až 1 865 litrů) a nakládací hranou ve výši pouhých 600 mm nad zemí. Manipulaci s bagáží usnadnilo také – na přání dodávané – elektrické ovládání víka zavazadelníku.

24.8.2023 11:32| autor: Tomáš Malík

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist