autoweb.cz > Škoda > Ohlédněte se za historií kombíků Škodovky
Ohlédněte se za historií kombíků Škodovky
Automobily s praktickou, prostornou a variabilní „kombinovanou“ karoserií se v nabídce značky Škoda poprvé objevily už po druhé světové válce. Vznikaly na bázi modelové řady Škoda 1101 „Tudor“.
V roce 1949 se v závodech Kvasiny a Vrchlabí rozeběhla výroba provedení Škoda 1101 Station Wagon čili STW. Sklopením nedělených opěradel zadních sedadel vznikla ložná plocha o délce 1 490 mm a šířce 980 až 1 380 mm.
Na jaře 1953 se k zákazníkům dostala ještě prostornější Škoda 1200 STW s celokovovou karoserií. Na zadní sedadla se nastupovalo jedinými dveřmi, zprava, od krajnice vozovky. Hmotnost se oproti základnímu sedanu zvýšila ze 400 kg na 500 kg.
Ložná plocha o délce 1 750 mm a šířce byla mezi podběhy zúžena na 990 mm. Výroba probíhala v závodě Vrchlabí, stejně jako v případě následujících vozů 1201 STW a 1202 STW.
Koncept Škoda Vision 7S
V roce 1971 začala po populárním modelu Škoda Octavia Combi z výrobní linky v Kvasinách sjíždět zcela nová generace vozů Škoda s motorem vzadu. Tato koncepce přinášela řadu výhod, zároveň však omezila variabilitu nabízených karosářských provedení. Provedení kombi tak zmizelo z nabídky mladoboleslavské značky na dvacet let.
Na jaře 1991 vstoupila na trh novinka Škoda Forman s pohonem předních kol, doplňující o 350 milimetrů kratší hatchback Favorit. Tvar karoserie navrhlo italské studio Stile Bertone, unikátní i ve světové produkci bylo účelné sdílení maxima komponentů, včetně identického víka zavazadlového prostoru.
Prostorově úsporná koncepce vozu s motorem uloženým napříč u poháněných předních kol umožnila lepší využití obestavěného prostoru než u starších modelů. Škoda Forman o vnějších rozměrech 4 215 × 1 620 × 1 425 mm dávala uživatelům ložnou plochu dlouhou až 1 450 mm.
I díky prostoru pro 400 až1 300 litrů zavazadel se jednalo o velmi oblíbený typ rodinného automobilu.
Nástupnická Felicia Combi z období 1995–2001 nabídla mimo jiné výkonnější motor 1,6 MPI/55 kW a vyšší bezpečnostní i kvalitativní úroveň. Paleta komfortních prvků se rozšířila například o ABS, čelní airbagy či klimatizaci.
V září 1997 se na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem představila studie první novodobé generace vozu Škoda Octavia Combi, v září 2000 v Paříži oslovila zájemce o kompaktnější automobily Škoda Fabia Combi.
Další Škodovky
O devět let později vzbudil na frankfurtské výstavě IAA velkou pozornost nový vůz Škoda Superb Combi s úctyhodným objemem prostoru pro zavazadla (633 až 1 865 litrů) a nakládací hranou ve výši pouhých 600 mm nad zemí. Manipulaci s bagáží usnadnilo také – na přání dodávané – elektrické ovládání víka zavazadelníku.