autoweb.cz > Škoda > Odvážné i tradiční. Jak Škodovky dostávají své barvy?
Odvážné i tradiční. Jak Škodovky dostávají své barvy?
Jsou lidé, kteří říkají, že auta odlišují jen podle barvy. A proč vlastně ne? U Škoda Auto by si přišli rozhodně na své. Automobilka umí i díky možnosti individuálního lakování v rámci služby Fleet Box zákazníkům nabídnout hned několik desítek různých barev karoserií. Už ve standardním portfoliu přitom figurují zářivé a odvážné odstíny, které vystupují z řady.
Právě tyto barevné tóny automobilka často používá při uvádění nových modelů a v rámci jejich prezentace. Takzvané „hero“ barvy mají k autu přilákat pozornost. „Mají zaujmout, jejich úkolem je přilákat zákazníka na naše webové stránky nebo do dealerství. Zákazník si pak sice možná zvolí některou z jiných barev, ale ta výrazná nám pomáhá mu vůz představit,“ říká Kateřina Vránová, vedoucí designového oddělení Color&Trim, které má přípravu exteriérových barev na starosti.
„Vývoj každé barvy je samozřejmě finančně náročný proces a méně oblíbená barva se tak zdánlivě automobilce méně vyplácí. Jenže když poutá pozornost, odvádí tak trochu neviditelnou práci,“ vysvětluje Kateřina Vránová.
O jak lákavé barvy jde, dokazuje i výčet barev představených s nedávnými novinkami. Třeba Škoda Kusahq- SUV pro indický trh – zaujalo atraktivní Oranžovou Honey, spřízněný sedan Slavia zase barvou Modrá Crystal. Tyto dvě barvy jsou mimochodem (společně s Červenou Tornado) exkluzivní pro indický trh.
Čtěte také: Škoda Fabia R5 vyrazí na Monte Carlo k výročí 100 let Československa v národních barvách
Výrazné barvy ale nesou i evropské novinky: třeba nová Škoda Fabia se často ukazuje v barvě Oranžová Phoenix, varianta se sportovním duchem Monte Carlo pak zase v Červené Velvet. A elektrické kupé Enyaq Coupé RS iV dorazilo v zářivém odstínu Zelená Mamba, do kterého se při své premiéře následně oblékla i rallyová Škoda Fabia RS Rally2. Objednat ji lze i na model Octavia RS.
Některé z těchto barev se později objeví na více modelech, ale většinou ne vždy u celé modelové palety. I to má svůj důvod. „Výrazné barvy mívají větší úspěch u menších modelů, které si kupují mladší zákazníci, u větších vozů volí zákazníci většinou tradičnější odstíny,“ vysvětluje Maria Kertzscher, specialistka na vývoj barev a laků karoserií.
Trendy i technologie
Hledání vhodných odstínů pro karoserie aut je podle Marie i Kateřiny neustálý proces. „Inspirace je všude kolem nás, trendy se mění a přizpůsobují,“ říká Kateřina Vránová. „Při hledání vhodných odstínů pro naše vozy bereme v potaz celou řadu faktorů, od samotných barevných a materiálových trendů v jiných odvětvích, přes to, zda jsou tyto trendy a s nimi související odstíny vůbec vhodné pro automobily a zda vyhovují identitě značky Škoda a jejich vozů, až po to, jak technicky náročné může použití dané barvy být,“ vysvětluje Maria Kertzscher.
Dostat některé barvy do sériové výroby totiž může být hodně náročné. V současnosti například přicházejí do módy různé matné odstíny nebo barvy, jejichž výsledný efekt vzniká díky lakování ve více vrstvách. A dát autu takový „kabát“ je výrobně podstatně náročnější než běžné lakování, které, co se samotné barvy týče, probíhá v podstatě v jednom kroku. „V této oblasti hledáme více flexibility tak, abychom mohli za pro nás příznivějších podmínek v praxi používat více pestrých a často i něčím neobvyklých barev,“ říká Maria Kertzscher.
Zajímavostí je, že trendům se nepřizpůsobují jen výrazné barvy, které mohou být v módě třeba jen několik sezón, ale i tradiční odstíny. Zjednodušeně řečeno, bílá nezůstává v průběhu času tou stejnou bílou, totéž platí pro odstíny šedé, stříbrné nebo i černou barvu.
I tu lze v praxi aplikovat v různých provedeních. Však si jen vybavte, jak velký rozdíl může být mezi černou metalickou barvou a matnou černou. Škoda Auto se v tomto ohledu snaží v automobilovém průmyslu udávat tón, proto jsou tu ony výrazné barvy i barvy specifické pro některé trhy nebo modely.
Barvy při jejich hledání automobilka v zásadě nijak netestuje na zákaznících. Spoléhá se hlavně na cit, intuici a zkušenosti svého Color&Trim týmu. „Zákazníci novou barvu obvykle vidí až s modelem, se kterým ji představíme. Je to určité riziko, které na sebe bereme,“ usmívá se Kateřina Vránová.
Někdy si ale přeci jen automobilka některé barevné trendy a možnosti směřování dalšího vývoje dopředu trochu „oťuká“, to třeba když představuje designové koncepty. „Na některé barvy si musí lidé trochu zvyknout, než se jim začnou líbit,“ naznačuje vedoucí oddělení Color&Trim.
Vkus se mění s časem i trhem
O tom, jaké barvy Škoda Auto na konkrétních modelech nabídne, nerozhodují jen aktuální trendy a obecné chutě zákazníků, ale i specifika jednotlivých trhů. „Barvy a jejich vnímání ovlivňuje řada věcí. Mezi nimi je i kulturní a geografické prostředí. Co rozhodně nepodceňujeme, je třeba vliv slunce,“ přibližuje Maria Kertzscher.
V Indii tak automobilka nenabízí tradiční černou, která třeba v Evropě patří mezi nejoblíbenější barvy. Má to zejména praktický důvod, černé auto by se v tamním prostředí prostě příliš přehřívalo a zákazníci tak preferují auta bílá. Slunce pak dává některým odstínům možnost skutečně vyniknout: to je zase důvod, proč Škoda Auto v Indii nabízí hned tři exkluzivní světlé a výrazné barvy.
Vyvinout barvu, která bude dlouhodobě dobře fungovat napříč celou modelovou paletou a různými trhy, je obtížné. Je to o hodně složitější než hledání „módních“ barev pro konkrétní modely. Na přípravě barev pracuje oddělení Color&Trim ve spolupráci s exteriérovými designéry.
Už od počátku s nimi ladí první skici vozů do konkrétních odstínů. Naopak na konci celého procesu je finální pojmenování barvy tak, jak si ji může zákazník vybrat v katalogu. „Konečné rozhodnutí je na marketingovém oddělení, ale inspirace pochází od nás a často ve výsledku použijeme název, se kterým jsme u nás v oddělení pracovali interně od počátku vývoje barvy. To je třeba příklad odstínů Zelená Mamba, nebo Šedá Graphite,“ popisuje proces Kateřina Vránová.