autoweb.cz > poradna > Od Smartu po Range Rover: průvodce karosářským názvoslovím, díl 2.
Od Smartu po Range Rover: průvodce karosářským názvoslovím, díl 2.
Klasifikace tříd podle velikostí je tím nejzákladnějším, co na cestě světem čtyř kol potkáte. Ani zde neexistuje žádný skutečný předpis. Přestože panuje slušná všeobecná shoda, často nezbývá než zařadit auto podle konkurentů, které mu vyhlédne sama automobilka. Jednotlivé třídy navíc rostou společně se svými obyvateli – dnešní Golf je daleko větší než původní Passat, přesto obě auta už desítky let patří do takzvaných segmentů C a D. Stanovit trvalá kritéria je proto nemožné a následující řádky jsou především popisem současného stavu. Ač k tomu může použitá metoda svádět, cílem článku není roztřídit auta podle velikostí. Segmenty fakticky dělí vozy podle jejich cílových skupin. Proto nemá smysl zabývat se sportovními auty ani malosériovou produkcí obecně. Zájemci o tyto vozy mají obvykle velmi specifické požadavky a nerozhodují se na základě vnitřního prostoru.
Důležité poznámky: ačkoli někdo může hodnotit příslušnost k segmentům na základě délky, mnohem praktičtější je soudit podle rozvoru a šířky vozů. Právě tyto dvě hodnoty mají největší vliv na prostor v kabině, budeme se proto řídit jimi. Všechna čísla berte jako orientační. Šířkou se vždy rozumí šířka bez zrcátek, narazíte-li v textu na slova jako „delší“, „kratší“ a podobně, budou se vztahovat k rozvoru auta, nikoli jeho celkové délce.Segment A (mini, miniauta, městské vozy)
Kdysi by do skupiny sdružené pod písmenem A spadla různorodá sbírka exotů. Jistě sem patřilo původní Mini, stejně jako desítky kei cars – maličkých japonských aut, která se v Evropě nikdy neprodávala. Skutečně úspěšné modely této třídy však byly na starém kontinentu ojedinělým úkazem. Jak auta rostou, nabírá segment A na důležitosti. Kdo před dvaceti lety potřeboval malé levné přibližovadlo, skončil v segmentu B, řekněme ve Fiestě. Jenže ta za poslední dvě generace narostla úctyhodných rozměrů a dnes pohodlně odveze tříčlennou rodinu. Stále více lidí proto sahá po vozech segmentu A, jako je Fiat Panda. Jsou zpravidla laciné a nesnaží se tvářit pohodlně. Formálně není důvodu, proč by tu nemohly sloužít vozy všech karosářských variant. Zkuste však vymyslet jediné auto, které není hatchback. Suzuki Splash a Opel Agila koketují s kategorií MPV, v současné generaci však mají blíže ke konvenčním hatchbackům. Peugeot 1007 byl neobvyklým pokusem o změnu, jenže zákazníky neuchvátil. Jedinou výjimkou je tu pravověrný off-road Suzuki Jimny, jehož rozměry naší definici segmentu rovněž perfektně odpovídají.
Segment A má se současnými pořádky problém. Výrobci nabízejí stále menší stroje, které je těžké zařadit. Kam byste strčili Smart? Když si ho přeměříte, je o dobrou třídu menší než Panda. A až začne Gordon Murray vyrábět své T25, dno segmentu A se definitivně utrhne. Očekávejte proto zrod další, ještě menší kategorie.
Typický zástupce segmentu A má karoserii hatchback, rozvor 2,3 metru a je 1,6 metru široký.
Zástupci: Hyundai i10, Fiat Panda, Suzuki Splash, Toyota AygoSegment B (supermini)
I v této kategorii je nejpopulárnější karosérií tří nebo pětidveřový hatchback, stále častěji tu však narazíme na vozy MPV, kombi a sem tam nějaký ten crossover. U nás je zdaleka nejprodávanějším zástupcem Škoda Fabia, na evropském trhu se auta ve vedení pravidelně střídají – na čele si v posledních letech užívaly Peugeot 207 a Ford Fiesta. Segment B už léta bojuje s většími auty o pozici nejatraktivnějšího zákoutí trhu, supermini však zatím tahají za kratší konec.
V segmentu B narazíme na první potíže, když se pokusíme zařadit například Dacii Logan nebo Fiat Linea. Obě auta stojí na platformách vypůjčených ze supermini, přesto jsou svým rozvorem znatelně větší než Fabia. Logan dokonce předčí Octavii. Svým původem by Dacia i Fiat měly patřit do segmentu B, kam je také mnozí řadí, logika však velí počítat s nimi o třídu výš. Přesně to uděláme.
Našemu třídění podle rozměrů se lehce vymykají také některá MPV. Citroën C3 Picasso je delší a širší než většina kombi segmentu B, stejně jako Škoda Roomster. Formálně sem však obě auta patří a my je do segmentu B budeme počítat. Už proto, že sdílejí s menšími hatchbacky techniku.
Hatchback, kombi či crossover segmentu C má dnes rozvor asi 2,5 metru a je široký 1,7, v extrémních případech až 1,75 metru. MPV mohou mít rozvor i o deset centimetrů delší.
Zástupci: Škoda Fabia, Mazda 2, Peugeot 207, ale také větší Renault Thalia a Dacia Sandero. Z MPV jmenujme Škodu Roomster a velký Citroën C3 Picasso, z crossoverů sem patří Fiat Sedici či Nissan Juke.
Segment C (nižší střední třída)
Velmi rozmanitá třída zůstává v Evropě nejpopulárnější. Je těžké ji rozměrově vymezit, kdysi by sem pravděpodobně patřil slavný Brouk, dnes ji výborně definuje jeho duchovní nástupce, Volkswagen Golf. Ten byl vloni nejprodávanějším evropským autem. Není důvod omezovat se v segmentu C na rodinné hatchbacky. Spadá sem většina menších MPV velikostí od Seatu Altea XL po Mazdu 5 a také řada kompaktních SUV a crossoverů, které svými rozměry mnohdy překonávají kombi o třídu výš. Například Mazda 5 i CX-7 svým rozvorem 2,75 metru strčí do kapsy Volkswagen Passat, jedno z menších aut segmentu D. Přesto je budeme řadit do segmentu C, protože sem patří i jejich přímí konkurenti.
Historicky bývaly vozy segmentu C lacinými auty pro masy mladých s rodinami i bez nich. Tuto roli na sebe dnes bere segment B a Golf či Focus jsou poměrně velká auta. Vnitřním prostorem za všech okolností více než vyhoví čtyřčlenné rodině. MPV jako Mazda 5 uvezou dokonce sedm lidí a na trhu nepatří k tomu nejlevnějšímu.
Do segmentu C spadá také Škoda Octavia, která nedávno opět předstihla Fabii v závodě o nejprodávanější auto českých zemí. Ačkoli nadšení patrioti občas Octavii staví proti potentnější konkurenci jako je Volkswagen Passat, Škoda sdílí platformu s Golfem i Jettou a je s rozvorem 2,578 metru dokonce mezi menšími zástupci segmentu C.
Typický hatchback má rozvor 2,55-2,65 metru, SUV i MPV mohou být delší. Šířka vozů v segmentu C se pohybuje okolo 1,7-1,8 metru.
Zástupci: Volkswagen Golf, Škoda Octavia, Citroën C4 Picasso, Mazda 5, z SUV a crossoverů pak vše od Nissanu Qashqai přes Volkswagen Tiguan a Hondu CR-V po Mazdu CX-7.Segment D (střední třída)
Tato třída, kam patří u nás populární Ford Mondeo, v posledních letech divoce rostla do délky i šířky. Největší z aut nechala své tradiční soupeře daleko za sebou, mnohdy o více než deset centimetrů. Ford Mondeo byl v minulé generaci o pět centimetrů delší než Passat, dnes jej s 2,85 metry překonává o plných patnáct centimetrů. Škoda Superb bývala mezi sedany segmentu D suverénně největší a dnes kouká Mondeu na záda i ona. Je ovšem pravda, že vlajková loď Mladé Boleslavi se ve skutečnosti na rozvoru zkrátila z 2,803 na 2,761 metru.
Do segmentu D padnou také malé prémiové sedany jako BMW řady 3, Mercedes C nebo Audi A4. Tradičně patří k drobnějším autům ve třídě. Zařadit bychom sem mohli i nejmenší prémiová SUV, tedy Mercedes GLK, BMW X3 a Audi Q5, ale neuděláme to. Patří totiž ke kompaktním SUV, která jsme se rozhodli zapomenout o třídu níž, tedy v segmentu C. Zařaďme tam proto i Mercedes GLK a jemu podobné. Segment D ani tak nezůstane prostý SUV, jistě sem patří Nissan Murano nebo Hyundai ix55, s trochou představivosti také Land Rover Discovery.
Na horním konci spektra přípustných rozměrů stojí Seat Alhambra. Na segment D je s šířkou 1,9 m a rozvorem 2,919 m obrovský. Jenže konkuruje Renaultu Espace, Peugeotu 807 a především Fordu Galaxy. Ten stojí na platformě Mondea, je tedy v segmentu D doma. Oba Francouzi jsou ještě menší.
Průměrný sedan či liftback segmentu D má rozvor asi 2,8 metru a je 1,75 až 1,85 metru široký. MPV mohou být nepatrně větší.
Zástupci: Mazda 6, Škoda Superb, Ford Mondeo, BMW řady 3, Ford Galaxy, Renault Espace, Hyundai ix55Segment E
Toto označení se obvykle nepoužívá. Místo segmentu E známe celou řadu zavedených kategorii jako manažerské sedany nebo velká SUV. Pojďme si však teoreticky vymezit třídu, do které by všechna tato auta mohla patřit. Mercedes E či BMW 5 nejsou o tolik větší než Mondeo, jejich ceny však začínají o hodně výš a míří na zcela jinou skupinu zákazníků. Opomíjenými, avšak zdaleka ne méněcennými alternativami k luxusním vozům zavedených značek byly a budou sedany francouzských výrobců. Citroënu C6 i Peugeotu 607 něco z talentu německých sedanů schází, ale pohodlné jsou a absenci některých kvalit bohatě kompenzují cenou.
Podobní zákazníci kupují také SUV jako Mercedes ML, BMW X5 nebo Audi Q7. Pokud prozkoumáme rozměry všech jmenovaných aut, zjistíme že mají velmi podobné rozvory okolo 2,9 metru. Šířky bývají mezi 1,9 a dvěma metry. Do této třídy musíme zařadit také Range Rover Sport, který je s rozvorem 2,745 metru téměř trpaslíkem. Šířkou 1,928 metru zapadá lépe. Plnoprávným obyvatelem segmentu E je i MPV třídy R od Mercedesu, postavené na platformě ML. Zejména BMW experimentovalo v posledních letech s novými možnostmi. Dnes v Mnichově nabízejí liftback řady 5 GT nebo křížence SUV a kupé v podobě modelu X6.
Sedan segmentu E bude mít rozvor okolo 2,9 metru a na šířku zabere 1,85 metru. Objevují se i verze s prodlouženým rozvorem, obvykle asi o deset centimetrů delší. Rozměry MPV a SUV se mohou od uvedených hodnot znatelně lišit, a to na obě strany. Příslušnost k segmentu E totiž určuje cena spíš než rozměry.
Zástupci: Mercedes-Benz třídy E, ML a R, BMW řady 5, X5 či X6, Audi A6 a Q7, Peugeot 607, Citroën C6Segment F (luxusní, luxusní limuzíny)
Označení segment F nenajdete snad nikde. Použijeme jej spíš ze setrvačnosti, avšak jím definovaná třída zdaleka nezůstane prázdná. Zjevnými kandidáty na příslušnost do segmentu F jsou Mercedes třídy S, BMW řady 7 a Audi A8. Málokoho napadne i stejně veliký Bentley continental Flying Spur. Všechny mají rozvor okolo tří metrů, v prodloužených verzích pak o deset až patnáct centimetrů víc. Označení luxusní limuzíny pochází z němčiny, tato auta limuzínami v pravém slova smyslu nejsou, protože nemají oddělený prostor pro řidiče a posádku. Do segmentu F bychom měli počítat také ta nejokázalejší SUV. Bude sem tedy patřit Mercedes GL s více než třímetrovým rozvorem i výrazně menší, leč oblíbený Range Rover.
Sedan segmentu F má rozvor asi tři metry a je 1,9 metru široký. Podobná čísla najdeme také ve specifikacích SUV.
Zástupci: Mercedes-Benz třídy S, Bentley Continental Flying Spur, Range Rover
Snad bychom mohli vytyčit i další kategorie a strkat do nich auta jako Rolls-Royce Phantom, Mercedes třídy G nebo Nissan 370Z. Jenže to má sotva smysl, dělení je dost divoké už v takzvaných segmentech E a F. Zůstaňme tedy u konstatování, že malosériové stroje třídit nepotřebujeme, protože okruh jejich potenciálních zákazníků je obvykle naprosto specifický a každé z aut by dalo vzniknout vlastní kategorii.
Příště
V dalším dílu se ponoříme do světa dávno zaniklých pojmů a povíme si, jak vypadaly karoserie Brougham nebo Phaeton.
redakce Autoweb.cz