autoweb.cz > Fiat > Fiat Panda > Oblíbené ojeté „nákupní tašky na kolech“
Oblíbené ojeté „nákupní tašky na kolech“
Nejmenší automobily na trhu s ojetými vozidly někteří motoristé přehlížejí a raději zvolí starší větší vůz za přibližně stejnou cenu. Jiní ale dávají přednost menším mladším autům před větším prostorem, mnohdy je k nejmenším vozidlům vede i fakt, že pro větší zkrátka nemají využití.
Segment nejmenších vozidel byl v předchozích letech proti dřívějšku trochu v útlumu, letos se mu ale opět daří. Motoristé zde projevují největší zájem o automobily v cenovém rozmezí 50 000 až 100 000 korun. Do této cenové skupiny spadají i všechny nejoblíbenější modely mini vozů na trhu ojetin, i když je lze pořídit také levněji, nebo naopak dráž. Samozřejmě v závislosti na jejich stáří i počtu ujetých kilometrů.
Řeč je o automobilech Fiat Panda, Chevrolet Spark, Citroën C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo. Modely Panda a Spark lze pořídit i za méně než 50 000 Kč, kolínská trojčta na této částce začínají. Dražší mini vozy s cenou přes 100 000 Kč, jako jsou třeba trojčata Škoda Citigo, Seat Mii a Volkswagen Up! se takové oblibě netěší, což je dáno jejich vyšší cenou, kterou zatím tolik motoristů nechce akceptovat. Avšak i mezi levnějšími najdeme modely, které nejsou až tolik žádanými. Ale vraťme se zpět k nejoblíbenějším mini vozům, na něž se podíváme podrobněji. Proč se právě tyto automobily prosazují a co od nich očekávat? Co si o nich myslí zástupce autobazaru a co automechanik?
Fiat Panda
Druhá generace Fiatu Panda si příznivce získala dobrou prostorností i ovladatelností v případě vozidel vybavených posilovačem řízení. Naopak základní provedení bez posilovače a s podvozkem bez předního příčného stabilizátoru skutečně žádné terno není. Kdo je ochoten si připlatit, může mít i verzi 4×4, která vyniká obratností.
Automobil vyjel se zážehovými motorizacemi o objemech 1,1 a 1,2 litru i v nejsilnějším provedení s motorem 1,4 a to také ve verzi na CNG, tedy spalující zemní plyn. Dvanáctistovka se dodávala také v několika provedeních. Kromě klasického benzinového je tu i varianta na E85 (směs benzinu a etanolu) a také velice úsporná varianta na LPG. Nesmíme zapomenout ani na maloobjemový turbodiesel 1.3 JTD.
„Zachovalé vozy s commonrailovými diesely JTD jsou na trhu ojetin vzácné a po sečtení jejich vyšší ceny, všech potenciálních rizik a servisních nákladů není jejich volba ekonomicky opodstatněná. Léty prověřené zážehové pohonné jednotky řady Fire jsou tak mezi kupujícími jasnými favority,“ vysvětluje Jindřich Topol, regionální manažer AAA AUTO.
Topol také vyzdvihuje spolehlivost Fiatu Panda: „Mnoho zájemců o ojetinu se obává nevalné pověsti italských vozů, ale v případě Pandy nejsou obavy z krátkého poločasu rozpadu na místě. Jednoduchá konstrukce totiž předznamenává vysokou míru spolehlivosti a Panda se tak řadí mezi servisně nenáročná auta. Zkrátka co ve voze není, to se ani nemůže porouchat.“
S tím souhlasí také automechanik Lukáš Svach: „Jednoduché benzinové motorizace ve Fiatu Panda vynikají spolehlivostí, naproti tomu turbodiesely 1.3 JTD jsou známé potížemi plynoucími z nadměrného opotřebení. Jejich životnost není zrovna dobrá. Častěji se objevují poruchy centrálního zamykání.“
Malý Fiat Panda nabídne až překvapivě prostorný interiér, když pohodlně odveze čtyři vzrostlé dospělé osoby. K dispozici mají zavazadelník o objemu 206 litrů (190 u verze LPG). Za zmínku stojí také velice dobrý výhled z vozu a nadčasový vzhled karoserie.
První servis ojetiny – co je třeba udělat
Rady a tipy | vydáno 30. 8. 2013
„Ocenit musím velmi snadnou ovladatelnost, jíž si v úzkých městských uličkách nemohou vynachválit především ženy. Právě díky oblibě u žen je však prodejnost Pandy vysoce závislá na barvě laku a na optickém stavu karoserie. Nevýhodu často představuje velmi omezená úroveň výbavy, kde u prvních ročníků poměrně často chybí i posilovač řízení,“ zakončuje hodnocení Pandy zástupce AAA AUTO.
Chevrolet Spark
Model Spark nahradil v roce 2005 Matiz (jméno Matiz bylo pro některé trhy zachováno), od něhož se vzhledově zase tolik neliší. Velké změny ale proběhly pod kapotou, kde našlo místo více motorizací. Kromě tříválce o objemu 0,8 litru tak lze zvolit i litrový čtyřválec s výrazně klidnějším během nebo jeho velice úsporné provedení na LPG.
Značnou výhodou vozu je jednoduchost a z toho plynoucí snadná údržba. Mezi největší slabiny Sparku pak patří skutečně mizerné odhlučnění prostoru pro cestující, laciný vzhled interiéru a chudá výbava. Kladem rozhodně není ani velice malý zavazadelník o objemu jen 170 litrů.
Spark byl ve své době jedním z nejlevnějších nových aut, které se dalo koupit. Často byl pořizován důchodci, a tak nepřekvapí, že je na trhu mnoho ojetin s minimálním nájezdem. Zachovalost ojetin je také hlavní předností tohoto modelu. Bohužel ty nejhezčí a nejméně ojeté exempláře většinou postrádají jakoukoliv komfortní výbavu. Nejde jen o klimatizaci, tu má sotva čtvrtina ojetin a v kategorii „nákupních tašek“, ale také o centrální zamykání nebo elektrické ovládání oken,“ líčí stav na trhu Jindřich Topol.
Nový Peugeot 108 (2014) na českém trhu: První dojmy
Autonovinky | vydáno 10. 9. 2014
„Při výběru vozu si dejte pozor na vůle na přední nápravě, zvlněné brzdové kotouče nebo stav spojky, která má kratší životnost“, upozorňuje Svach. Na automechanikova slova navazuje zástupce autobazaru: „Výhodou plynoucí z konstrukční jednoduchosti je solidní mechanická odolnost. Pro ty, kteří moc nenajezdí a jde jim jen o nenáročnou přepravu, je Spark doporučitelnou volbou. Ale ti, kdo aspoň trochu rádi řídí, udělají lepší koupi s Pandou nebo „kolíňaty“.
Citroen C1/Peugeot 107/Toyota Aygo
Kolínská trojčata neměla na českém trhu ojetin zpočátku na růžích ustláno. Tvrdým protivníkem jim byl zejména Fiat Panda, nabízející za nižší cenu lepší prostornost. Nyní ale pořídíte „cé-jedničku“ nebo „stosedmičku“ už od 50 000 korun a to je cena za designově zdařilý mini vůz lákavá. Toyota Aygo vždy byla a stále je o něco dražší, a prodejní výsledky jsou ve srovnání s francouzkými bratry sotva poloviční.
„Solidní čtyřletou ojetinu lze v dnešní době pořídit přibližně od 100 000 korun. Chudě vybavené a ničím nezajímavé kusy bojují o přízeň kupujících cenami začínajícími prakticky na polovině této částky. Vzhledem k tomu, že cílovou skupinu představují většinou zástupci mladší generace pohybující se ve velkoměstském provozu, je prodejnost automobilu zásadně ovlivněna barvou laku a přítomností klimatizace. Základní červený lak je na trhu ojetin k vidění nejčastěji a prodává se nejhůře. Naopak vozy s příplatkovou metalízou se prodávají skoro samy,“ vysvětluje Jindřih Topol, regionální manažer AAA AUTO.
Kolínská trojčata dostala pod kapotu neobyčejně snaživý litrový tříválec a také čtyřválcový turbodiesel 1.4 HDi. Velice povedený benzinový agregát má na trhu přirozeně drtivou převahu. Spolehlivá čtrnáctistovka „há-dé-í“ se vedle něj díky vyšší pořizovací neně pořádně nedokázala prosadit.
To dokazují i slova zástupce AAA AUTO: „Silnou stránkou vozu je spolehlivý benzínový tříválec od Toyoty a chválu si zaslouží i velice odolný podvozek. Vzhledem k tomu, že coby nové auto nebyla „kolíňata“ nijak zvlášť levná, překvapí viditelná snaha o co nejlevnější zpracování, například drnčení plastů v interiéru je zde běžná věc už po pár desítkách tisíc kilometrů. Pozor hlavně na historii vozu, ať nekoupíte auto se zatajenou minulostí ve službách kurýrů či rozvozu jídel z restaurací.“
Automechanik Lukáš Svach varuje ale i před dalšími možnými komplikacemi: „Určitě nelze doporučit robotizovanou převodovku SensoDrive. Jednak se vyznačuje opožděnými reakcemi a kromě toho ji trápí vyšší poruchovost. Malou odolnost vykazují všechny zámky, což může přinést značné nepříjemnosti.“
Naopak velkým kladem těchto vozidel je podvozek zajišťující vynikající jízdní vlastnosti. Opačně pak hodnotíme hůře přístupný zavazadelník o objemu 199 litrů. To je však vlastnost, kterou zájemce o automobil ze třídy mini vozů jistě přehlédne. Pro takového motoristu bude důležitější výborná manévrovatelnost, která kolínská trojčata zdobí.