autoweb.cz > poradna > O samosvorném diferenciálu se mluví jako o pokladu. Co je zač a k čemu slouží?
O samosvorném diferenciálu se mluví jako o pokladu. Co je zač a k čemu slouží?
Nemusíte být mechanik či automobilový odborník, abyste o samosvorném diferenciálu slyšeli. Ale víte, jak vypadá a k čemu slouží? Než ale začneme s popisem „samosvoru“, je důležité pochopit, jak funguje běžný diferenciál, který najdeme v každém voze.
Recenze Maserati Granturismo Trofeo
Bez diferenciálu by auto neustále protáčelo kola
Diferenciálem jsou vybaveny všechny automobily na trhu. Jeho přítomnost je v podstatě nezbytná, jelikož poháněným kolům umožňuje otáčet se rozdílnou rychlostí. V praxi to funguje tak, že když vůz zatáčí, vnější kolo musí urazit delší dráhu než to vnitřní, tudíž kolem své osy rotuje rychleji. Pokud by auto diferenciál nemělo, kola by se otáčela stejnou rychlostí a to by způsobilo protáčení jednoho z kol. Vůz by pak byl hůře řiditelný, více by namáhal hnací ústrojí a rychleji by opotřebovával pneumatiky.
V tomto případě mluvíme o takzvaném otevřeném diferenciálu, který ve svých útrobách mívají levnější modely určené pro běžné ježení. Nicméně kvůli své jednodušší konstrukci má otevřený „diferák“ jednu nevýhodu – když jedno z poháněných kol začne prokluzovat (například na mokru, sněhu nebo při rychlém průjezdu zatáčkou), druhé ztratí sílu a veškerý točivý moment poputuje na roztočené kolo, které v tu chvíli generuje menší odpor. Auto kvůli tomu ztratí dynamiku a začne se chovat nepředvídatelně. Tento problém řeší samosvorný diferenciál, který funguje na zcela opačném principu.
Čtěte dále
Bez samosvorného diferenciálu se milovník sportovní jízdy neobejde
Tento typ diferenciálu disponuje svorným účinkem a umí přenášet točivý moment i na více zatížené kolo. Aby to bylo lépe pochopitelné, tak si funkci „samovaru“ vysvětlíme v praxi. Když vůz s tímto typem diferenciálu vjede na povrch, který má na jedné straně nižší adhezi než na té druhé (například na usychající vozovce), síla se nepřesune na kolo s menším odporem, ale naopak na to s větší přilnavostí – to diferenciál docílí zmiňovanou svorností, kterou obstarávají přídavné lamely či ozubená kola. Výsledkem je větší grip a lepší ovladatelnost. Úplně stejně funguje „samosvor“ při ostřejší jízdě v zatáčkách. Při náklonu putuje větší množství točivého momentu na více zatížené kolo, což zvyšuje rychlost průjezdu zákrutou.
Když to shrneme, tak diferenciál se svorným účinkem přináší obrovské benefity, obzvlášť řidičům, kteří mají radí rychlou jízdu. Naštěstí většina nových sportovních aut už dodává „samosvor“ ve standardní výbavě, takže ho není potřeba dokupovat.
Plusy
- Vůz má díky samosvornému diferenciálu lepší přilnavost
- Auta se zadním pohonem dokáží díky „samosvoru“ lépe driftovat
- Předokolky se méně nedotáčí
Mínusy
- Samosvorné diferenciály jsou dražší a náchylnější na závady