autoweb.cz > Volkswagen > Nový Volkswagen Sharan v Česku + první dojmy
Nový Volkswagen Sharan v Česku + první dojmy
Proč ho chtít:
Prvotřídní interiér; spousta místa; dobré motory
Proč ho zavrhnout:
Vysoká cenovka; nudný univerzální design; chudá nabídka motorů
Volkswagen oprášil starý známý Sharan. Tentokrát se ale nepouštěl do kooperace s Fordem. Ten si staví sám pro sebe model Galaxy, který nás mimochodem docela baví. Tedy, v rámci kategorie MPV samozřejmě. Volkswagen se rozhodl jít cestou užitečnosti, praktičnosti a kvality, na zábavu za volantem zas tak moc nemyslel. Za zlé mu to stova budete mít. Proklínat ho ale můžete za design, který je nudný jako krabice od bot. Proč všechny Volkswageny vypadají stejně? Proč nejde poznat rozdíl mezi CrossPolem a Sharanem? Chtělo by to trochu odvahy, nemyslíte?
Než se ale půjdeme projet, pojďme si Volkswagen Sharan trochu představit. Je to skutečně velké MPV, které bezpečně pojme sedm cestujících. Pětimístné uspořádání samozřejmě nabízí obrovský zavazadlový prostor ve tvaru praktického kvádru, v tomto případě má objem 885 litrů. Sklopte i druhou řadu sedaček a dostanete gigantický nákladový prostor s 2430 litry volného místa. I v sedmimístném uspořádání ale stále nabízí rozumných 300 litrů pro zavazadla.Na poslední řadu sedadel sotva budete cpát dospělé, ale děti zde strádat určitě nebudou. My ale zkoušeli hlavně sedadla vpředu, protože nebylo času nazbyt a přemlouvat dalších pět kolegů novinářů, aby námi testovaný Volkswagen Sharan 2.0 TDI DSG pořádně zatěžkali, se nám nechtělo.
Volkswagen tvrdí, že Sharan je „skvělý pro cyklisty“. Cyklisté ale přece nemají rádi auta. Nenávidí je a nejraději by je zakázali. Praktičnost Sharanu tak stejně dobře mohou ocenit například modeláři, pejskaři, golfisté, rychlobruslaři, lyžaři nebo paraglidisté. Ale protože se smí mluvit jen o cyklistech, ostatní skupiny jsou diskriminovány a v tiskových prohlášeních se na ně zapomíná. Aby se za chvíli nemusel vedle údaje o emisích CO2 udávat nějaky cyklistický koeficient…
Prostřední řada sedadel je, jak velí standardy kategorie MPV, plně variabilní, takže můžete sedadla posouvat, naklápět, vyndavat a zandavat. Pamatujte ale, že jedna sedačka váží přibližně 16 kilogramů, takže i když se v tiskových materiálech na fotografii maminka manipulující se sedačkou usmívá, bude to fuška.První, co vás na Sharanu potěší, je skvěle zpracovaná kabina. Pozice za volantem není dodávkoidní a připadáte si tu tak trochu jako v nafouklém Passatu. Ergonomie je tradičně výborná, materiály vysoce kvalitní a zpracování až prémiové. Možná si říkáte, proč to všechno, když pak budou po autě pobíhat vaše ratolesti v zablácených holínkách a hrát si se psem. Konkurence totiž stále ještě nabízí spíše tvrdé a snadno poškrábatelné plasty i na hodně exponovaných místech.Rozjeďte se a hned si začnete všímat dalších pozitiv. Diesel 2.0 TDI se vstřikováním common-rail je velmi kultivovaný a dobře odhlučněný. S dvouspojkovou převodovkou spolupracuje, i když je cítit, že těch 140 koní s velkým Sharanem nehýbe tak přesvědčivě jako třeba s Golfem. Silnější verze o výkonu 170 koní bude rozhodně svižnější.V zatáčkách se auto tolik nenaklání a má dost přilnavosti, ale trochu rozevlátý zadek a pomalé řízení bez zpětné vazby vám připomenou, že tohle není Volkswagen Golf GTD, ale prostorné a velké rodinné auto.
Volkswagen Sharan 2.0 TDI působí při klidné jízdě velmi přesvědčivě a rozhodně se může ucházet o nejvyšší příčky kategorie velkých MPV. Klacky pod nohy mu ale hází opravdu odvážná cenovka – s motorem 1.4 TSI o výkonu 150 koní stojí 659 600 korun, námi zkoušený model překročil jeden milion. A to je za dieselové MPV opravdu hodně.
1.4 TSI (150 k) MT – 659 600 Kč (Trendline) – 771 700 Kč (Highline)
2.0 TDI (140 k) MT – 765 700 Kč (Trendline) – 877 800 Kč (Highline)
2.0 TDI (140 k) DSG – 816 300 Kč (Trendline) – 928 400 Kč (Highline)
2.0 TDI (170 k) DSG – 845 800 Kč (Trendline) – 957 900 Kč (Highline)
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Kompresní poměr | 16,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 81,0 x 95,5 |
Převodovka | šestistupňová dvouspojková DSG |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | Vzpěry MacPherson |
Vzadu | Nezávislé čtyřprvkové zavěšení |
Brzdy vpředu | Ventilované kotoučové, 312 mm |
Brzdy vzadu | Ventilované kotoučové, 282 mm |
Pneumatiky vpředu | 205/60 R16 H |
Pneumatiky vzadu | 205/60 R16 H |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 103 / 140 v 4200 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 320 v 1750 až 2500 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 81 |
0-100 km/h (s) | 10,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 191 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,9 / 5,0 / 5,7 |
Objem nádrže (l) | 73 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4854 |
Šířka (mm) | 1904 |
Výška (mm) | 1720 |
Rozvor náprav (mm) | 2919 |
Provozní hmotnost (kg) | 1728 |
Celková hmotnost (kg) | 2370 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2200 |
Zavazadlový prostor (l) | 300 - 885 - 2430 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 659 600 Kč |
Základní cena test. verze | 928 400 Kč |