autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Nový Volkswagen Golf R je tu. Má ďábelských 333 koní a je levnější než dřív
Nový Volkswagen Golf R je tu. Má ďábelských 333 koní a je levnější než dřív
V Německu jsme si měli možnost ještě před samotnou světovou premiérou podrobně prohlédnout omlazený Volkswagen Golf R. Vrcholná varianta rodinného hatchbacku, která se na trhu poprvé objevila už v roce 2002, slouží jako výkladní skříň té nejmodernější techniky wolfsburské značky. Oproti modelům GTI a GTI Clubsport nabízí vyšší výkon a vsází na pohon všech čtyř kol s unikátním systémem diferenciálu Torque Vectoring.
Recenze Volkswagenu Golf R
Co je nového?
Jak je u Volkswagenu zvykem, modernizace přinesla pouze decentní evoluci. Golf osmé generace s označením „R“ na kapotě dostal upravené přední i zadní LED světlomety a přepracovanou masku chladiče, která nyní působí ještě agresivněji. Novinkou je také svítící logo VW, jež doplňuje tradiční světelnou linku denního svícení. Kola dělají auto, a na to Volkswagen nezapomíná. Nové „eRko“ je proto možné postavit na příplatkové 19“ kované disky Warmenau, které jsou o 20 procent lehčí.
Abychom si všimli dalších rozdílů oproti předchůdci, musíme nahlédnout do interiéru. Tomu nově dominuje standardně dodávaný 12,9palcový displej, na kterém běží nejnovější verze multimediálního systému. Právě infotainment byl achillovou patou předchozích Golfů, ale to už je minulostí. Nové rozhraní má zcela přepracovanou grafiku a menu, je svižné a neseká se. Zároveň má vylepšené funkce po vzoru nového Volkswagenu Passat nebo Tiguan.
Středový displej pak doplňuje digitální kokpit řidiče s úhlopříčkou 10,25 palce, jenž se může pochlubit novým ukazatelem zrychlení a GPS stopkami pro měření časů na kolo. Zbytek kabiny je pak v podstatě shodný s předchozím „eRkem“. Má tedy výrazně tvarované jednodílné sportovní sedačky, dekory s logem „R“ a ergonomicky tvarovaný sportovní volant s tlačítkem přepínání jízdních režimů.
Nejvýkonnější Golf v historii
Ovšem ta největší evoluce proběhla pod kapotou. Nový Golf R dokáže po modernizaci ze svého dvoulitrového čtyřválce vymáčknout o 13 koní více a celkově se tak dostal na hodnotu 333 koní a 420 Nm točivého momentu. Díky tomu novinka z nuly na stovku vystřelí za 4,6 sekundy (zlepšení o 0,2 s) a může pokračovat do maximální rychlosti 270 km/h (bez paketu Performance 250 km/h).
Kromě početnějšího stáda koní dostal motor s továrním označením EA888 LK3 evo4 i novou velmi zajímavou funkci, kterou můžeme znát například z rallyových speciálů. V jízdním režimu „Race“ je turbína turbodmychadla udržována ve vyšších otáčkách, a to i při malém zatížení. To znamená, že turbo se točí neustále a díky tomu má pohonná jednotka rychlejší reakci na plyn, je celkově ostřejší a připravená na agresivní tempo.
Nový Golf R si zároveň zachoval své předešlé technické vymoženosti. Stále tu tak najdeme elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS, adaptivní tlumiče DCC a všemi milovaný pohon všech čtyř kol 4MOTION se systémem rozdělování točivého momentu mezi zadní kola, známým pod názvem R Performance Torque Vectoring nebo Torque Splitter. A beze změn zůstala i dvouspojková 7stupňová automatická převodovka DSG.
Bude kombík i černá edice
Levnější než před tím
Dobrou zprávou je, že ani po roce 2024 z nabídky nevypadne praktická verze Variant. Golf R v kombíku disponuje totožnou technikou pod kapotou jako hatchback, akorát má protáhlý rozvor a díky tomu i prostornější kabinu a větší zavazadelník. Nicméně naprostou novinkou bude verze Golf R Black Edition. Ta se objeví v rámci světové premiéry a má kompletně tmavý vzhled. To ve zkratce znamená, že karosérie Golfu a veškeré jeho doplňky budou mít černou barvu.
Podle dostupných informací dorazí omlazený Golf R na český trh v průběhu léta. Přičemž pořizovací ceny by měly být nižší než předtím. V německu bude startovat na cenovce 53 795 eur, což je v přepočtu zhruba 1 340 000 Kč a za Variant se začíná prodávat za 55 065 eur, tedy 1 370 000 Kč. Na oficiální český ceník si ještě musíme počkal.