autoweb.cz > Renault > Renault Kadjar > edit edit Renault Kadjar „Energy dCi 130 4×4 (2015): První jízdní dojmy edit
edit edit Renault Kadjar „Energy dCi 130 4×4 (2015): První jízdní dojmy edit
Automobily segmentu C-Crossover zažívají vzestupný trend, je to tak, jen za loňský rok se ve světě prodalo 9 130 000 vozů této třídy, v České republice potom 22 227 kusů. Vozy segmentu C-Crossover jsou u nás oblíbenější než ve zbytku světa. Ve světě činily prodeje crossoverů 27,3 % celého segmentu C, u nás je to téměř třetina.
Nový vůz stojí na alianční platformě CMF C/D, na jejímž základě je postavený kupříkladu i nový Renault Espace a nabízí, mimo jiné, i pohon všech kol, především ale lehkou konstrukci. Úspory na hmotnosti bylo dosaženo díky výrobnímu postupu lisování za tepla, díky čemuž se docílí slabší tloušťky plechu a zároveň se zachová stejná mechanická odolnost. Ve výsledku to znamená nižší spotřebu a nižší emise CO2, jelikož podle propočtů automobilky snížení hmotnosti vozu o 10 kg znamená emise oxidu uhličitého nižší o 1 g/km.
Exteriér
Nový Renault Kadjar měří na délku 4449 mm, na šířku 1836 mm a na výšku 1607 mm, rozvor činí 2646 mm. Neméně důležité jsou i hodnoty světlé výšky, která činí 200 mm, a nájezdové úhly. Zepředu překoná nový Renault Kadjar překážku v úhlu 18°, zezadu potom v úhlu 28°. Z designového hlediska zaujme robustní maska a horizontální chromovaná lišta, která je prodloužena až do linky denního LED svícení ve tvaru písmene C. Novinkou jsou také světlomety LED Pure Vision, využívající Full LED technologii.
Zboku si všimnete plynulých linií, mírně prohnutých boků, mohutných sloupků, a spodní části dveří, které zakrývají prahy a nejenže usnadňují nastupování do vozu, ale také chrání oblečení cestujících před případným znečištěním o jinak špinavé prahy. Výrazné jsou také podélné střešní lišty z anodizovaného hliníku a disky kol z lehkých slitin o rozměrech 17 a 19 palců. Vzadu jsou charakteristickým prvkem LED světla s 3D efektem.
Interiér
Interiér nového Renaultu Kadjar je především prostorný a praktický. Výška nad sedadly vpředu činí 905 mm, šířka na lokty 1480 mm, vzadu je nad sedadly 910 mm, v loktech 1455 mm a prostor na kolena činí 220 mm. Zavazadlový prostor nabízí objem 472 litrů (dle VDA), po složení zadních opěradel se systémem Easy Break, která se sklápí v poměru 1/3 : 2/3, se prostor pro náklad zvětší až na 1478 litrů. Zavazadlový prostor navíc nabízí dvoudílnou polohovatelnou podlahu, která ve své vyšší poloze vytvoří zcela rovný povrch.
Praktičnost interiéru podtrhuje možnost sklopení sedadla spolujezdce, čímž se vytvoří prostor pro předmět dlouhý až 2563 mm. V rámci programu příslušenství může být nový Kadjar také vybaven výklopným tažným zařízením. Kromě praktičnosti vůz nabízí i komfort. Sedadla jsou vyplněná pěnou s dvojitou hustotou (měkčí pro hýždě a záda, tužší pro bočnice), dodatečné madlo umístěné na středovém tunelu umožní spolujezdci lepší zapření těla v terénu, fixní panoramatické střešní okno s plochou 1,4 m2 přináší do interiéru bohaté denní světlo a Bose Surround Sound System se sedmi reproduktory a subwooferem přináší skutečně kvalitní poslech hudby.
Technologie
Dominantní prvkem přístrojové kapličky je barevný TFT displej, který nabízí pět barev pozadí a čtyři režimy zobrazení – klasický tachometr, sportovní tachometr a přesný tachometr bez otáčkoměru. Renault Kadjar je také vybaven novým multimediálním a navigačním systémem R-Link 2 s online připojením, 7″ dotykovým displejem a prostředím, které bralo inspiraci z tabletů. Můžete tak zoomovat, rolovat, přesouvat ikony nebo konfigurovat domovskou stránku a ukládat si tak nejen předvolby toho, jak bude systém vypadat, ale také nastavení asistenčních systémů, navigace a multimédií. Systém R-Link 2 je také celý v čestině, včetně hlasového ovládání.
Asistenční a bezpečnostní prvky zastupuje Active Emergency Braking System funkční v rozsahu 30 až 140 km/h, systém varování před opuštěním jízdního pruhu při rychlostech nad 70 km/h, systém sledování mrtvého úhlu, Easy Park Assist (automatické parkování podélně, kolmo a šikmo), přední, zadní a boční parkovací senzory, zadní parkovací kamera, asistent rozjezdu do kopce nebo systém rozpoznávání dopravních značek s možností uložení hodnoty pro omezovač rychlosti.
Motory
Nový Renault Kadjar pohánějí vpřed tři motory. Prvním je zážehový Energy TCe 130 o výkonu 130 koní v 5500 ot./min. a točivém momentu 205 Nm při 2000 ot./min., který slibuje kombinovanou spotřebu 5,6 l/100 km. V nabídce je dále vznětový Energy dCi 110 o výkonu 110 koní v 4000 ot./min., točivém momentu 260 Nm při 1750 ot./min. a spotřebou jen 3,8 l/100 km, který lze spárovat i s automatickou dvouspojkovou převodovkou EDC.
Třetím motorem je silnější turbodiesel Energy dCi 130 o výkonu 130 koní v 4000 ot./min., točivém momentu 320 Nm při 1750 ot./min. a spotřebou 4,3 l/100 km. Ten lze dovybavit pohonem všech kol All Mode 4×4-i s elektromagnetickou mezinápravovou spojkou. Pohon všech kol nabízí tři režimy – 2WD (pohon čistě předních kol), AUTO (automatické přerozdělování točivého momentu podle podmínek na silnici) a LOCK (pevné rozdělení točivého momentu v poměru 50:50 s funkcí do 40 km/h).
Jízda
Už víme, co je v případě Renaultu Kadjar nového, je tedy na čase podívat se na to, jak jezdí. Hned po usednutí za volant se vás ujme pocit robustnosti. A to nejen díky pohledu přes masivní kapotu s vyboulenými blatníky, ale i díky dobrému dílenskému zpracování. V interiéru nejsou patrné žádné rušivé zvuky, vše dobře lícuje a ovládače mají konzistentní chod. Pevný je také podvozek, který navzdory velkým 19″ diskům slušně tlumí hluk i vibrace od nerovností na silnici, a je tak dostatečně komfortní. Zároveň si ale zachovává větší míru přilnavosti, než byste od takhle velkého auta čekali, takže se na něj můžete v zatáčkách spolehnout.
Testovaný motor Energy dCi 130 s pohonem všech kol má dostatek výkonu a jemný chod, takže posádku neruší hlukem a tradičně si umí udržet i výbornou spotřebu. S pohonem všech kol si v kombinovaném režimu řekne o 4,8 litru na sto kilometrů, tedy o půl litru více než verze s pohonem jen předních kol, v reálných podmínkách se spotřeba vyšplhá zhruba o litr výš. A to je stále poměrně nízká daň za klidné spaní, které poskytuje pohon všech kol. Jistě, do těžkého terénu je Renault Kadjar pořád „jen“ městský crossover, „lehká váha“ se silničními pneumatikami, ale můžete si být jistí, že zasněžené silnice na horách anebo lesní cesty na chatě zvládnete s přehledem. První dojem zpoza volantu nového Renaultu Kadjar je celkově více než pozitivní.
Ceny
Zbývá tedy zjistit, za kolik lze novinku pořídit. Nabízí se ve čtyřech výbavách Life, Zen, Intens a Bose, přičemž nejnižší stupeň bude dostupný jen pro benzínový motor (od září 2015), zatímco nejvyšší stupeň naopak výhradně pro silnější naftový motor s pohonem všech kol. Nejlevnější Renault Kadjar s motorem Energy TCe 130 ve výbavě Zen stojí 489 900,- Kč, Energy dCi 110 vyjde na 544 900,- Kč a Energy dCi 130 na 584 900,- Kč. Výbava Intens je vždy o 65 tisíc korun dražší, příplatek za převodovku EDC u Energy dCi 110 činí 45 tisíc korun, pohon 4×4 pro Energy dCi 130 vychází na rovných 50 tisíc korun.
Konečně nejvybavenější model s názvem Bose vyjde na 749 900,- Kč. V současné době lze objednávat také limitovanou sérii Premiere Edition s motorizací Energy dCi 130 4×4, která je pro český trh limitována počtem pouhých 100 kusů a nabízí pack City, pack Premium, 19″ kola Extreme, červený metalický lak Flamme, dvouzónovou klimatizaci, elektrická okna, multimediální systém R-Link 2 a mnoho dalšího. Renault Kadjar Premiere Edition Energy dCi 130 4×4 stojí 729 900,- Kč, celkově tak na výbavě ušetříte 39 000 tisíc korun.
Komerční prezentace – Renault.cz