Nový Renault Espace může konkurovat Kodiaqu. Vůbec poprvé jsme ho provětrali na českých silnicích

Francouzská automobilka propůjčila nové generaci modelu Espace hezčí tvary a velikost. Nabídne českému zákazníkovi pouze hybridní ústrojí.
dsc3288-1100x618.jpg Zdroj: Renault

Rok 1984 přinesl světu první generaci rodinného MPV Renault Espace. Automobil byl označován jako vůz pro žití a Francouzi ho v té době hodnotili jako průkopnický automobil. V průběhu let si zachoval velkou prestiž hlavně u rodin, pro které byl ve své podstatě stvořen. Nejnovější generace Espace ale odstupuje ze segmentu MPV (který se sám o sobě vytrácí) a rozhodla se vytvářet konkurenci v segmentu SUV, kde bude stát bok po boku nejnovějšímu Škodováckému přírůstku Kodiaqu. Uspěje? Na to jsme se zaměřili při prvním seznámení na trase Praha – a našem nejmilejším vinném kraji – Pálavě.

Co byste měli o Espace vědět?

V rychlosti si pojďme shrnout, co nám vlastně tahle francouzská novinka nabídne.

Pokud jste se již zaměřili na vizuál a tápete, že už jste podobné linie a vlastně celý exteriér viděli, nebudete daleko od pravdy.  V Čechách jezdí totiž jeho menší dvojče, model Austral. Původně (milujete domněnky a drby?) se totiž Espace měl jmenovat Austral XL, ale troufáme si tvrdit, že by neměl k zákazníkům takový zásah, neboť Espace je přeci jen následovník mnoha generací úspěšného rodinného vozu, a tento fakt u kupujících vždycky táhl.

Prostornost je jednou z hlavních předností Espace – vejde se do něj až sedm osob a jeho celková délka činí 4,72 m, což je sice o 14 cm méně než u předchozí generace, ale kouzlo přichází nyní. Napříč zmenšení se prostor pro cestující prodloužil – pro třetí řadu na 2,48 m. A pro cestující v druhé řadě to znamená oddych pro jejich kolena, který je tu až 321 mm. Co je plus, se sedadly v druhé řadě se dá hýbat dopředu/dozadu až o 22 cm, a to je velmi velký rozsah. Navíc můžete tamtéž sedadla sklopit až do úhlu 31 stupňů – pohodlí je tak na prvním místě.

Oceníte jistě prostor v zavazadelníku. V pětimístné verzi se sklopenou druhou řadou sedadel má objem 1 818 litrů. (Pokud sedadla sklápět nebudete, vystačíte si s 777 litry). Při cestování v 7 lidech vám pak vzadu zbude 159 litrů.

Díky platformě CMF-CD, kterou sdílí s novým Renault Austral, je nový Espace o 32 mm nižší a o 215 kg lehčí než jeho předchůdce. Zároveň si konstruktéři vyhráli i s optimalizací aerodynamiky, kterou zlepšili vylepšením tvaru nových zrcátek, klesající linií střechy zakončenou spoilerem a průduchy v zadním nárazníku, které rozptylují odpor vzduchu.

Pouze jak full hybrid

Oproti předchozím generacím zde přichází asi největší zlom, Espace přijíždí k českým zákazníkům nyní jako full hybrid. Žádného dieselu se již nedočkáte. Tady se dává přednost udržitelnosti a úspoře v praxi. V salonech se tak potkáte s plně hybridním benzinovým motorem E-Tech full hybrid o výkonu 200 koní. Zahrnuje tříválcový přeplňovaný benzinový motor o objemu 1,2 litru s výkonem 130 koní a funguje v souhře s dvěma elektromotory – hlavní jednotku pro elektrický pohon, která je poháněná lithium-iontovou baterií (70 koní), a druhotně tu běží vysokonapěťový startér-generátor pro startování základního motoru a řazení rychlostních stupňů (25 koní).

Renault vám též nabídne tři výbavové stupně: Techno, Esprit Alpine a Iconic. Přičemž první zmiňovaný začíná na 999 000 Kč a poslední končí na 1 119 000 Kč.

Jak se v něm skutečně jede?

Nový Espace je především pohodlné a velké auto. To by vás mělo zajímat nejvíce. Nabízí dostatek prostoru pro všechny cestující a jejich bagáž. Na českých okreskách je svým podvozkovým projevem kultivované, a to hlavně díky systému 4Control Advanced, který ve vyšších verzích nabízí víceprvkovou zadní nápravu a natáčení zadních kol. Auto si tak zachovává velmi dobrou stabilitu i v náročnějších situacích, včetně dynamické jízdy na dálnici. Nepropouští do kabiny žádný hluk. Nenaklání se. Je vskutku svým projevem, troufáme si tvrdit, milé.

Díky panoramatickému oknu (nebojte zima vám tam nebude) propouští do interiéru více světla, což je jakýsi příjemný benefit.

Jinak je potřeba si na hybridní ústrojí při jízdě zvyknout. Má lehký neduh. My jsme to pojmenovali jako „nádech“. Když prudce sešlápnete plynový pedál, auto má tendenci se nejdříve nadechnout – tedy vyhodnocuje, co má dělat – a pak teprve vystřelí. Jedná se o věc, se kterou musíte počítat dopředu, přizpůsobit ji jízdu a na Espace nespěchat.

Pokud dodržíte pravidlo o nespěchání, odmění se vám spotřebou 4,6 litru. Nicméně, v reálu to bude (jak jsme si vyzkoušeli) něco kolem 5,5 až 6 litru. Pokud to budete honit divoce a ve vyšších rychlostech po dálnici, dosáhnete i 8 litrů.

Nový Espace máme za pár týdnů v celotýdenním testu, tak se na něj více podíváme z vizuálního hlediska, ale vyzkoušíme si i jeho funkčnost ve městě, a stejně tak ho podrobíme zátěži v nakládce. Ale už teď můžeme říci, že Kodiaq mít lehké spaní nebude.

1.12.2023 7:18| autor: Sabina Sarkisovová | zdroj: autorský text, Renault

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist