autoweb.cz > motorsport > Nový monopost formule 2 má efektivnější aerodynamiku a nový druh paliva. Na trať vyjede už tuto sezónu
Nový monopost formule 2 má efektivnější aerodynamiku a nový druh paliva. Na trať vyjede už tuto sezónu
Začátek sezóny 2024 se nám pomalu blíží a do prvního závodu v Bahrainu zbývá už jen pár týdnů. Kromě formule 1 se na závodním okruhu Sakhir objeví juniorská série F2, která přijede se zcela novými monoposty. Ty jsou oproti předchozí generaci vozů (2018 – 2023) aerodynamicky efektivnější, mají pohodlnější kokpit a spalují nové palivo s 55% biosložkou. Nová auta budeme na tratích vídat do roku 2026.
Reportáž o formuli 1
Rozdíly oproti formuli 1
Formule 2 (dřívější GP2) je hned pod formulí 1 tou nejprestižnější a zároveň nejvyšší soutěží . Nicméně závodění v seriálu F2 funguje na trošku odlišném principu. Týmy si auta nevyvíjí, ale celý startovní rošt monoposty odebírá od společnosti Dallara. Tím pádem stáje nemusí mít tak obrovský kapitál a jezdci jsou díky tomu na trati velmi vyrovnaní, bez ohledu na to, za jakým tým jezdí. Díky tomu jsou závody nesmírně vyrovnané a divácky přitažlivé. Také se jedná o jakousi farmu pro talentované jezdce, kteří zde usilují o sedačky ve formuli 1.
Nový monopost vypadá futuristicky
Rozdíl mezi novou a starou formulí 2 je viditelný na první pohled. Novinka se designově více přiblížila k formuli 1 a má výrazně propracovanější aerodynamiku. Největší evolucí prošlo přední křídlo, podlaha a zadní spoiler, které společnými silami generují více přítlaku. Díky tomu je monopost rychlejší v zatáčkách, ale i na rovinkách. To by v závodech mělo přinést více těsných a napínavějších soubojů kolo na kolo.
Velká změna se odehrála také v kokpitu. Nový vůz testovala bývalá jezdkyně formule 2 Tatiana Calderonová a bývalý šampion F2 Felipe Drugovich. Oba se po vystoupení z monopostu shodli na tom, že ergonomie stísněné kabiny je mezigeneračně výrazně lepší. Prý se v novém autě cítili mnohem komfortněji a díky tomu mohli snáz jezdit na limitu.
Motory budou spalovat nové palivo
Zatímco karoserie vozu se změnila k nepoznání, vnitřnosti usazené na vylepšeném šasi od Dallaru zůstaly v podstatě stejné. Formule 2 tak nadále pohání přeplňovaný šestiválcový motor Mecachrome o objemu 3,4 litru s výkonem 620 koní, který spolupracuje s 6stupňovou sekvenční převodovkou.
Už se nebude využívat benzin, který známe dnes, ale k pohonu monopostů budou sloužit syntetické udržitelné pohonné hmoty s 55% obsahem biosložky. To znamená, že palivo bude muset být napůl vyrobeno buď z nepotravinářských biologických produktů, nebo z komunálního, zemědělského či průmyslového odpadu. V roce 2025 se pak má po vzoru formule 1 přejít na stoprocentní syntetická paliva.
FIA totiž chce, aby seriály F1 a F2 nevypouštěly do zemské atmosféry žádný nový fosilní uhlík a tím byly co nejvíc šetrné k životnímu prostředí. Dobrá zpráva je, že předpisy pro pohonné hmoty podporují jakýkoli udržitelný způsob výroby, takže výrobci mají volné ruce.