Nový Citroën C5

Známé sametové svezení, vyspělejší motory a lepší výbava podtržená moderními a přitom stále francouzskými tvary – tím vším chce C5 po faceliftu uspět.

Nová generace Citroënu C5 je v porovnání s tou předchozí skoro k nepoznání a ve tvrdé konkurenci v rámci své třídy chce bodovat hlavně svěžím tvarem, novými benzínovými i naftovými motory a také lepším interiérem s rozvinutější výbavou, která těží z technologických pokroků poslední doby.

Karosérie s délkou 4,7 m (4,8 metru u verze Break – termín Citroënu pro kombi) vypadá z bočního pohledu stále povědomě, ale vedle té předchozí je mnohem rovnější, klidnější a dospělejší a hodně si tím pomohla.

Čelní maska představuje velkou změnu nejen pro C5, ale i pro všechny ostatní Citroëny, protože nese poprvé nový design továrního znaku, který zabírá celou šířku mezi předními světly. Jejich ohnutý tvar a jasné ohraničení dává výrazu C5 moderní a bytelný dojem a solidně vypadá i chromovaná tenká lišta, která se táhne po celé délce spodní hrany prahů.

Citroën C5 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Citroen C5 fotogalerie

Stejně progresivně působí i zadní část karosérie, u které se na scénu (i když ve zcela nečekané podobě) vracejí tzv. bumerangy – zadní světla prohnutého tvaru, která kdysi proslavila první generaci novodobého Maserati Coupe a Spyder. Než ale začnete namítat, že to, co funguje na italské exotice, ještě nemusí dobře vypadat na rodinném sedanu francouzského původu, stojí za připomenutí, že Maserati patřilo v první polovině sedmdesátých letech právě Citroënu a že jestli má mít nějaká značka alespoň vzdálený nárok na použití některých prvků Maserati, pak je to samotném Fiatu právě Citroën. Zadnímu pohledu to každopádně prospělo.

V interiéru se objevuje nový typ velurového čalounění, kožené a alcantarové povrchy jsou za příplatek. Vedle samotných přístrojů je nejviditelnější změnou přepracovaný středový panel a lišta v černé či stříbřité barvě, táhnoucí se přes celou délku palubní desky.

Spolu s modernějším tvarem karosérie jsou největší novinkou faceliftované C5 benzínové i turbodieselové motory, které přicházejí s variabilním časováním ventilů a druhou generací common-railu Bosch s celkem šesti vstřikovacími cykly.

Řada benzínových motorů začíná čtyřválcem 1,8 l s výkonem 117 koní a pokračuje dvoulitrem s výkonem 143 koní. Oba motory jsou v nabídce s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou. Nejvyšším benzínovým modelem a zároveň vlajkovou lodí řady C5 je verze 3,0 V6 s výkonem 210 koní a novým šestistupňovým automatem s funkcí sekvenčního řazení. S třílitrovým motorem zrychluje C5 z nuly na sto za 8,6 s a dosahuje nejvyšší rychlosti 230 km/h. Průměrná spotřeba šestiválce je 10,0 l/100 km.

Nabídku turbodieselů uvádí 1,6 HDi s výkonem 110 koní a točivým momentem až 260 Nm (s overboostem – krátkodobě zvýšená hodnota) s pětistupňovou ruční převodovkou. Motor 2,0 HDi má 138 koní a 320 (340) Nm a je spojený s šestistupňovou ruční převodovkou, se kterou zrychlí z nuly na sto za 9,8 s a dosáhne až 205 km/h. Naftovou nabídku uzavírá již vyzkoušený 2,2 HDi s výkonem 136 koní, spojený se čtyřstupňovým automatem.

Stejnou škálu motorů nabízí jak sedan Berline, tak i kombi Break, který je v jízdních výkonech zrychlení a nejvyšší rychlosti vždy o několik desetin sekund i kilometrů v hodině pomalejší.

Podvozek u Citroënu je tradičně zajímavý svou stavitelnou světlou výškou a hydraulickým odpružením, které se při jízdě stará o spolehlivé utlumení všech nerovností a rázů. U nové C5 nese název Hydractive 3 a nabízí i přídavný režim Sport pro pevné chování určené pro rychlejší jízdu.

V základní nabídce jsou šestnáctipalcová kola s pneumatikami 215/55, ale jízdní vlastnosti do velké míry upravují i systémy ESP, EBD, EBA (stabilizace, rozdělení brzdného tlaku, nouzový posilovač) a ABS.

Pro vyšší bezpečnost nabízí Citroën vedle standardních šesti airbagů i nový kolenní airbag, který se dosud objevil jen několikrát u aut nejvyšší kategorie. Nové je i sledování tlaku v pneumatikách a také výstražný systém při opuštění vlastního jízdního pruhu, který v takovém případě upozorní řidiče na nebezpečný stav tím, že rozvibruje jeho sedadlo. Podobný systém zatím nedávno uvedlo pouze Volvo u nové generace S60/V70.

Tichost interiéru mají spolu s klasickými tlumicími prvky zajistit i vícevrstvá boční okna, která jsou za patnáctitisícový příplatek. Zavazadlový prostor má u sedanu objem 471 litrů, u Breaku pak 563 litry s možností rozšíření až na 1658 l po sklopení zadních sedaček. Break navíc nabízí nezávisle stavitelnou výšku i při vypnutém motoru pro lehčí nakládání a výklopné zadní okno pátých dveří.

Řadu položek příplatkové výbavy lze objednat jen u dvou vyšších verzích SX a Exclusive. K zajímavým položkám v příplatkové výbavě patří například dělená klimatizace, parkovací čidla, varovný systém AFIL při opuštění jízdního pruhu (25 tisíc), sledování tlaku v pneumatikách (27 tisíc), navigace s CD měničem (55 až 99 tisíc) a sedačky s alcantarou či kůží (od 15 až do 85 tisíc, podle výchozí výbavy).

Nejprodávanější verzí nové C5 bude pravděpodobně 2,0 HDi, jejíž cena začíná u Berline na 704 000 Kč a u Breaku na 744 000 Kč. Podobný rozdíl v ceně mezi sedanem a kombi je i u všech ostatních verzí.

Třílitrový šestiválec se nabízí pouze v nejvyšší výbavě Exclusive a v čtyřdveřové podobě stojí 919 000 Kč. Cena Breaku Exclusive 3,0 V6 je 959 000 Kč.

redakce autoweb.cz

18.10.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist